(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7096.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7094.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7092.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7098.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7113.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7077.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7076.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7104.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7081.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7084.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7089.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7090.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7073.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7074.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7075.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7109.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7078.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7087.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7106.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7108.jpg)
Hej!
Fina bilder :), men det saknades gardiner och höga säten :(
Väldigt snygga bilder... Gillar du fick med skylten om var den var tillverkad även fast själva staden inte är med.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2008, 13:48:23 PM
Då hade det ju varit en klass 2 buss vilket inneburit bälten o.sv.
Och det vore väl overkill i stadstrafiken. (71:an)
Om de skall användas på 71:an eller annan lokal linje med kort restid så gör det ju inget. Bara de håller sig undan från landsbygden så är det OK :)
(Helt annan fråga: När ska Nacka/Värmdö få några nya regionalvagnar här näst då, oavsett fabrikat? Senaste tillskottet i regionalt utförande är ju B9S 64xx-vagnar.)
Är dessa identiska med de nya Kalmarvagnarna?
CitatOm de skall användas på 71:an eller annan lokal linje med kort restid så gör det ju inget. Bara de håller sig undan från landsbygden så är det OK :)
(Helt annan fråga: När ska Nacka/Värmdö få några nya regionalvagnar här näst då, oavsett fabrikat? Senaste tillskottet i regionalt utförande är ju B9S 64xx-vagnar.)
Kortvagnslinjerna är ändå så pass kort restid på, så då kan stolar och gardiner kvitta.
Det kommer ju försvinna 2 boggivagnar och ett antal ledvagnar i 38-serien (och 39?) Vad som ramlar in får vi väl se. Man kan ju lägga in en gissning på vagnar från något av 2 aktuella SL-områden...
CitatÄr dessa identiska med de nya Kalmarvagnarna?
Som jag har förstått det, ja. Frånsett att bussarna i Kalmar har AC i hela bussen, SL-vagnarna endast vid förarplatsen.
Tack för dessa intressanta bilder med utförliga beskrivningar över vagntypen.
Bra bilder hoppas på en rapport när du kört dem...
En av samma modell i samma serie, 6649:
(http://www.sundas.se/Galleri/Swebus/66xx/slides/Swebus_6649_Kalmar_Central_080825b.jpg)
Ser jag rätt när jag säger att de bara är 4 rader med stolar på "övervåningen" (+soffan då)?
de betyder att de bara är 3 rader på höger sida, vilket knappast motiverar den 3:e utgången...
förövrigt ser de bra ut med öppningsbara fönster, men dörrknapparna ser inte roliga ut, dessutom kan man ju fråga sig vad myntbordet sitter där för???
Citat från: homer skrivet 18 september 2008, 19:03:10 PM
Ser jag rätt när jag säger att de bara är 4 rader med stolar på "övervåningen" (+soffan då)?
de betyder att de bara är 2 rader på höger sida, vilket knappast motiverar den 3:e utgången...
Jag tycker mig se att det är fem resp tre stolspar samt "soffan".
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 september 2008, 19:07:24 PM
Jag tycker mig se att det är fem resp tre stolspar samt "soffan".
ja du har kanske rätt..
Hej, trevligt reportage om bussen!!
Jodå Erol, staden är med på röda skylten den heter Akyurt och ligger här
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=akyurt&sll=37.0625,-95.677068&sspn=63.9851,112.5&ie=UTF8&ll=40.153162,33.114853&spn=0.246139,0.439453&z=11&iwloc=addr (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=akyurt&sll=37.0625,-95.677068&sspn=63.9851,112.5&ie=UTF8&ll=40.153162,33.114853&spn=0.246139,0.439453&z=11&iwloc=addr)
Sen så hittade jag industriområdet fabriken troligtvis ligger i
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=akyurt+esenboga&sll=40.153162,33.114853&sspn=0.246139,0.439453&ie=UTF8&ll=40.125603,33.002329&spn=0.03078,0.054932&z=14 (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=akyurt+esenboga&sll=40.153162,33.114853&sspn=0.246139,0.439453&ie=UTF8&ll=40.125603,33.002329&spn=0.03078,0.054932&z=14)
Hoppas länkarna fungerar
Lars
Är det raderat ngt i tråden?
Ser att innespegalrna är felmonterade, de lyckas aldrig få till en buss att funka helt hundra på MAN nere i Turkiet. Den runda skall sitta i mitten och skall vara svagt böjd och den avlånga skall sitta vid dörren. Den böjda runda brukar man hitta vid mittdörrn eller vid bakdörrn så det är bara att börja flytta speglar. ;D. Ser att det redan saknas en spegel. Leveransdäcken är roliga när det är bara lite halt det glider fint 8) hoppas de byts innan vintern 8).
Ser att den är utrustad med backvarnare, knappen med ett R och ett signalhorn, trycks den ner en gång så tänder du hållplatsbelysningen vid dörrarna trycker du två gåpnger startar även varningsblinkers vid inlaggd back.
:) Snyggt Peter härlig bilddokumentation av en intressant buss. 8)
Citat från: Tomas skrivet 19 september 2008, 11:52:37 AM
Ser att innespegalrna är felmonterade, de lyckas aldrig få till en buss att funka helt hundra på MAN nere i Turkiet. Den runda skall sitta i mitten och skall vara svagt böjd och den avlånga skall sitta vid dörren. Den böjda runda brukar man hitta vid mittdörrn eller vid bakdörrn så det är bara att börja flytta speglar. ;D. Ser att det redan saknas en spegel. Leveransdäcken är roliga när det är bara lite halt det glider fint 8) hoppas de byts innan vintern 8).
Ser att den är utrustad med backvarnare, knappen med ett R och ett signalhorn, trycks den ner en gång så tänder du hållplatsbelysningen vid dörrarna trycker du två gåpnger startar även varningsblinkers vid inlaggd back.
Ja, jag reagerade på innerspeglarnas mindre intelligenta utformning. Jag tyckte hela bussen kändes lite plastig och billig, men kanske går den alldeles utmärkt...?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2008, 13:48:23 PM
Då hade det ju varit en klass 2 buss vilket inneburit bälten o.sv.
Och det vore väl overkill i stadstrafiken. (71:an)
Betyder det att Busslinks 4620-462X (alltså de nya B7R som kom för inte så länge sen, ej Råstas) är klass 2? Åkte 4623 idag och såg att vagnen har både höga säten (tja...inte av regionalsort, men nog kan man räkna det som "höga" säten) och bälte.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 september 2008, 20:34:43 PM
Betyder det att Busslinks 4620-462X (alltså de nya B7R som kom för inte så länge sen, ej Råstas) är klass 2? Åkte 4623 idag och såg att vagnen har både höga säten (tja...inte av regionalsort, men nog kan man räkna det som "höga" säten) och bälte.
klass 2 innebär väl vad jag har för mig att de inte får vara några stående och de känner som lars säger "overkill"
Ni verkar vara vakna ikväll så jag visar även denna bildsekvens:
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7110.jpg)
Om du har en kollega med så kanske han står vid framdörren,
håller sig i närmaste stolpe vänd mot kunderna, du öppnar dörren
för att ta på nya kunder vid nästa hållplats, han släpper inte taget om stolpen
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7111.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7112.jpg)
Aj, där rök tummen m.m., en kollega mindre i tjänst.
Detsamma gäller på andra sidan om framdörren men då riskerar troligen
våra kunder en armfraktur istället. Mitt råd till dem som kör dessa bussar:
Aldrig någon framför den gula markeringen på golvet.
Citat från: Karsten skrivet 19 september 2008, 20:15:48 PM
Ja, jag reagerade på innerspeglarnas mindre intelligenta utformning. Jag tyckte hela bussen kändes lite plastig och billig, men kanske går den alldeles utmärkt...?
När allt fungerar är det en grymt skön buss att ratta.
Citat från: Tomas skrivet 20 september 2008, 01:28:44 AM
När allt fungerar är det en grymt skön buss att ratta.
En buss ska man ju tyvärr inte bara ratta det är mycket annat som ska skötas, skolen ska kunna snurras på, belysning ska vara hel och tillfredställande även för svensk vinter, man ska utan att behöva anstränga sig kunna ha fullgod sikt vid bakdörrarna för att kunna se till så ingen klämmer sig, osv. osv...