Nu när tunnelbanans gröna linje 18 åter rullar med tåg behövs ju inte bussarna som ersatte dessa längre.
Norrmännen har i omgångar förpassats till nya eller gamla jaktmarker, men de Scanior som Örebro ställt till förfogande för ersättningen har däremot blivit kvar i Stockholm och håller nu succesivt på att bli röda.
Idag stod 3255, 3257 och 3258 i Hornsberg och 3258 blir först ut med ny kostym, dock är det bara fråga om stripning denna gång.
Bild på 3258 i Örebrokostym hos Bussmicke (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3200/Busslink_3258_Hagerstensvagen_Aspudden_060713.jpg)
Bild i röd kostym kommer när jag får tillfälle att ladda ur kameran och lägga upp bilder.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 augusti 2008, 14:45:20 PM
Nu när tunnelbanans gröna linje 18 åter rullar med tåg behövs ju inte bussarna som ersatte dessa längre.
Norrmännen har i omgångar förpassats till nya eller gamla jaktmarker, men de Scanior som Örebro ställt till förfogande för ersättningen har däremot blivit kvar i Stockholm och håller nu succesivt på att bli röda.
Idag stod 3255, 3257 och 3258 i Hornsberg och 3258 blir först ut med ny kostym, dock är det bara fråga om stripning denna gång.
Bild på 3258 i Örebrokostym hos Bussmicke (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3200/Busslink_3258_Hagerstensvagen_Aspudden_060713.jpg)
Bild i röd kostym kommer när jag får tillfälle att ladda ur kameran och lägga upp bilder.
//Fredrik
Är det bara temporärt i och med att man stripar?
Citat från: Walter skrivet 29 augusti 2008, 15:12:09 PM
Är det bara temporärt i och med att man stripar?
Ja, de ska gå i Råsta i väntan på leveranser av etanoler från Scania. Örebroarna behövs på hemmaplan när vintertrafiken startar den 3 november. 3153 är redan tillbaka i Närke.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 29 augusti 2008, 16:08:51 PM
Ja, de ska gå i Råsta i väntan på leveranser av etanoler från Scania. Örebroarna behövs på hemmaplan när vintertrafiken startar den 3 november. 3153 är redan tillbaka i Närke.
/Ted
Har man lyckats köra dessa i blått på farstagrensersättningen utan att någon höjt ögonbrynen under nästan ett halvår kan man ju undra vilket geni hos Busslink som tyckte det var värt att kosta pengar på stripningen o ha det så under två månaders tid????
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2008, 18:08:15 PM
Det har nog med avtalen att göra, Tunnelbaneersättningen var en sådan trafik där det av förklarliga skäl inte fanns något designkrav på bussarna, men att nu använda dom i vanlig avtalstrafik i Länstrafiken Örebros design är knappast möjligt utan att SL kontrakt höjer på både det ena och det andra ögonbrynet.
De har ju gått både som 173:or och 165:or tidigare i blått i ungefär lika långa perioder utan ngra problem, verför inte isf göra som övriga länstrafikbolag o bara sätta upp lite 'vikarie'-dekaler????
Hmm....
När Busslink nu förlorar trafiken i Örebro till...Swebus..så undrar jag om inte dessa återkommande Stockholmsgäster får stanna för gott i Sthlm..? Har svårt att tänka mig dessa hos Busmarket...
Det skall bli intressant att se om det även kommer komma upp Omnicity-kortvagnar till 08-land. Det finns ju en del kortvagnar som inom snar framtid lär behöva ersättare(Söderorts 5201-5210+5216 & 5233-5234)
Hur som helst ska det bli skitkul att få se dem röda.
Då kommer den första här då: ;D
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/IMG_2831.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/IMG_2832.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/IMG_2833.jpg)
Fler kommer när jag får syn på dem...
//Fredrik
Trevligt!
Undra bara hur många dagar sköldpaddan jämte framdörrarna får sitta kvar... ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 20:11:05 PM
Den frågan ska du nog ställa till SL:s kontraktsavdelning, dylika dispenser brukar inte vara speciellt populära av olika skäl.
Och adressen till SLs kontraktavdelning är...?
(Då jag bara är en tillfällig resenär har jag blivit hänvisad så pass många gånger här till SL Kundtjänst för
samtliga frågor/synpunkter inom SL och inte leka detektiv genom att skriva direkt till ansvarige, som SLs kontraktavdelning i detta fall.)
CitatNu gällde det ju knappast en fråga som du som resenär kan ha anledning att lägga dig i, eller?
Ursäkta mig men du hänvisade ju nyss virtual1s fråga till SL Kontraktsavdelning därav min kommentar.
Kan betyda två saker:
1. Du motsäger dig själv.
2. Virtual1 jobbar inom branschen och därmed har rätt att fråga, men det får han reda ut själv.
CitatDen frågan ska du nog ställa till SL:s kontraktsavdelning, dylika dispenser brukar inte vara speciellt populära av olika skäl.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 augusti 2008, 20:29:52 PM
Ursäkta mig men du hänvisade ju nyss virtual1s fråga till SL Kontraktsavdelning därav min kommentar.
Kan betyda två saker:
1. Du motsäger dig själv.
2. Virtual1 jobbar inom branschen och därmed har rätt att fråga, men det får han reda ut själv.
Kontakta kundtjänst och be att få kontakt med någon på nämnda avdelning borde väl vara det riktiga om man nu har sådana synpunkter.
Kan dementera att Virtual1 skulle vara inom braschen.
Kan väl lägga till att 3152 samt 3256 rullade i trafik på Råstalinjer redan igår. Den första kom i trafik lagom till morgonrusningen och då den var fulltankad och klar så fick den i princip vända vid grinden innan den rullade ut på en sväng på 515.
En del synpunkter kom dock in per omgående då dessa vagnar kräver vänsterblinkers på för att man ska få dörrbromsen att släppa. ;D
Vänsterblinkers på för att dörrbromsen skall släppa är en ganska "gammal" funktion som funnits på bussar i Örebro alltsedan början 90-talet.
Joooooooo. men det finns inte på Råstavagnarna i övrigt och då är det ju X antal förare som har synpunkter när det inte är som det brukar. faller väl under kategorin handhavande.
Fanns även på de 32xx vagnar som kom förra gången och det är bortplockat.
Citat från: AL skrivet 31 augusti 2008, 00:45:50 AM
Vänsterblinkers på för att dörrbromsen skall släppa är en ganska "gammal" funktion som funnits på bussar i Örebro alltsedan början 90-talet.
Och i Borås någon gång sedan 1950- eller 1960-talet. Funktionen uppfanns för övrigt av en verkmästare vid Stadsbussar i Borås.
Trodde det var ett tyskt påfund från början, men där ser man. Som Magnus skriver så är detta inget nytt på Råsta, men funktionen brukar plockas bort per omgående då många förare finner den irriterande.
Den funktionen med vänsterblinker för att lossa dörrbromsen är ju himmla bra ingen diskusion om du blinkar eller ej...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 augusti 2008, 21:59:44 PM
I vissa lägen kan den dock vara en aning irriterande upptäckte jag, om man vid en lång ficka etc vill rulla igång utan att påverka trafiken i bilarnas körfält leder den ofrånkomligt till irritation och helljusbink/tvärnitar från bilisterna.
Även när man står i bussfilen och bara vill få dörrbromsen att släppa för att kunna köra iväg rakt fram, och kanske rentav nästa höger i nästa korsning är det störande. "Som tur är" gäller denna irritation inte i vissa städer i norra Sverige där en europaväg går rätt igenom stan, och majoriteten bilister samtidigt struntar fullständigt i bussens vänsterblinkade...
Det känns också konstigt att behöva blinka vänster när man skall backa ut från ramp tycker jag, det tog mig någon minut att klura ut det första gången jag "drabbades" av Örebrovagnarna för några år sedan.
//Fredrik
Men oftast ska du ju köra vänster ut från hållplats så i 99% av fallen är det ju ingen nackdel.
Nej, jag håller med dig i sak, men i praktiken blir det lite bökigt när det bara är några få bussar som har denna "finess".
Majoriteten av förarna har ingen aning om det och senast idag inträffade en incident i Sollentuna där en förare kört med dörrbromsarna i en bra bit eftersom han inte blinkat vänster antar jag.
Resultatet blev naturligtvis överhettade bromsar och rökutveckling med åtföljande vardagsdramatik.
Just i fallet med citybussarna kommer de troligen inte att programmeras om heller eftersom de skall tillbaka till Örebro under senhösten, så fler småproblem lär vara att vänta innan förarna hunnit vänja sig.
//Fredrik
Ja det är jättedumt när bara några bussar har en sån funktion. Vanans makt är stor. ;)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2008, 07:54:39 AM
Det känns också konstigt att behöva blinka vänster när man skall backa ut från ramp tycker jag, det tog mig någon minut att klura ut det första gången jag "drabbades" av Örebrovagnarna för några år sedan.
//Fredrik
Men när du är tillräckligt anpassad kommer du på dig själv att blinka vänster även vid backning med Renault Kangoo från snedparkering, tro mig! :-\
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2008, 19:32:33 PM
Då kommer den första här då: ;D
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/IMG_2831.jpg)
Helt sjukt, läste denna tråd och kollade in bilderna igår kväll. Idag på förmiddagen är det den första bussen jag ser när jag kommer ut på gatan... :) Snacka om sammanträffande!
MVH
Citat från: Fredde_J skrivet 30 augusti 2008, 20:00:27 PM
Trevligt!
Undra bara hur många dagar sköldpaddan jämte framdörrarna får sitta kvar... ::)
Så ni slipper undra..
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080901448.jpg)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2008, 09:31:20 AM
Nej, jag håller med dig i sak, men i praktiken blir det lite bökigt när det bara är några få bussar som har denna "finess".
Majoriteten av förarna har ingen aning om det och senast idag inträffade en incident i Sollentuna där en förare kört med dörrbromsarna i en bra bit eftersom han inte blinkat vänster antar jag.
Resultatet blev naturligtvis överhettade bromsar och rökutveckling med åtföljande vardagsdramatik.
Just i fallet med citybussarna kommer de troligen inte att programmeras om heller eftersom de skall tillbaka till Örebro under senhösten, så fler småproblem lär vara att vänta innan förarna hunnit vänja sig.
//Fredrik
Här i Jönköping har dörrbromsarna frigjorts genom vä-blinkersen sedan de ökända Neoplanernas tid (1996). Trodde det var standard på alla nylevererade bussar men där ser man... Släpper dörrbromsen automatiskt då när dörrarna är stängda eller hur funkar det? Vet att i Jönköping är det många som "hänger" på dörrbromsen med dörrarna stängda i nedförslutande hållplatser vid tid- eller anslutningsbussinväntningar. Här i Sthlm t ex då får man snällt lägga i N och handbroms? Vet att de i Jönköping dessutom hade problem med förare som inte ville vänta in de sekunder det tar för alla dörrar att stänga sig på Omni-lederna och istället bröt dörrkretsarna med en liten knapp. Detta gjorde att dörrbromsen släppte och man kunde köra iväg innan dörrarna var helt stängda, dock var detta tilltag ej uppskattat av cheferna då jag antar att både blockeringssensorer och klämlister sattes ur funktion. Slutade med att man helt sonika plockade bort den lilla knappen på alla Omni-leder...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2008, 12:14:01 PM
Och i Borås någon gång sedan 1950- eller 1960-talet. Funktionen uppfanns för övrigt av en verkmästare vid Stadsbussar i Borås.
Nej nej...det var inte Borås som uppfann det, utan det är mycket riktigt som sagts något som kommer från Tyskland från början.
Möjligen var man i Borås först i Sverige med funktionen - men uppfann den - det gjorde man inte :D
Dörrbroms är ju en specfråga dels om man vill ha och hur den ska fungera..på tyska bussar finns en lite spak som man kan aktivera dörrbromsen med vid exvis rödljus men i Borås MAN valdes den bort.. Den Oudsten har en annan finess dör dörrbroms går i efter ca 4sekunder om man håller bromspedalen nertryvkt så länge.... våra vänner i Gbg får rätt mig om jag minns fel men fick det förklarat av en kollega där när dessa bussar var nya..