Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Oskar A skrivet 20 augusti 2008, 23:07:13 PM

Titel: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Oskar A skrivet 20 augusti 2008, 23:07:13 PM
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/200/GUB_295_080819.jpg)

Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 12:47:43 PM
Vid nästa års leveranser, kommer man fortsätta köpa in Lion's City eller kommer man att köpa in Neoplan Centroliner som på 2006 års leverans? Personligen gillar jag Lion's City bättre, dieselversionerna går både mjukare och bullrar mindre samt är piggare än de dieseldrivna Neoplan Centroliner.
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2008, 13:07:15 PM
Citat från: Oskar A skrivet 20 augusti 2008, 23:07:13 PM
(http://oskar.sajtx.net/GUB_295_080819.jpg)



Tyvärr tog man under sommaren tid på sig att få dit Uppsalabuss-loggorna på de nya MAN-bussarna av årets leverans. Men nu verkar alla sitta på plats. De har satt dit de trevliga loggorna i efterhand :D
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 13:14:32 PM
Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 12:47:43 PM
Vid nästa års leveranser, kommer man fortsätta köpa in Lion's City eller kommer man att köpa in Neoplan Centroliner som på 2006 års leverans? Personligen gillar jag Lion's City bättre, dieselversionerna går både mjukare och bullrar mindre samt är piggare än de dieseldrivna Neoplan Centroliner.


   För det första så kommer det att bli Lion´s City i nästa leverans.

   För det andra så är våra Neoplan N4516/4521 Centroliner och Lion´s City byggda på samma typ av chassi så där är det inte nån skillnad dessutom är dom byggda på samma fabrik i Polen förutom våra 101-104 Neoplan Biogasled som är byggda i Salzgitter.

   Att våra 386-393 Neoplan Centroliner är slöare beror att det sitter det en 260 hk motor och i Lion´s City både gas och diesle en 310 hk motor. Det är samma typ av växellådor i båda modellerna också.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:24:34 PM
Så Uppsala kommer alltså inte att importera flera Neoplan Centroliner?
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 13:29:27 PM
Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:24:34 PM
Så Uppsala kommer alltså inte att importera flera Neoplan Centroliner?

   Vi importerar inga Neoplan och har aldrig gjort det förut heller. Vi köper från den Svenska försäljaren Svenska Neoplan.

   Och eftersom det inte är nåt skillnad på Centroliner och Lion´s City under skalet och invändigt för utom front och bak så spelardet ingen roll om det är Neoplan eller MAN vi köper eftersom det är samma buss i grund och botten men olika varumärken.

  Detta har jag klargjort i tidigare trådar när det gäller dessa bussmodeller.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:34:53 PM
Jag menade köper in, skrev fel. Nej men då måste det ju vara en skillnad, eftersom man har gått från att "köpa in" Neoplan i stor omfattning till övergå till MAN, är det olika inköpspriser eller? Har förövrigt inte hittat någon sådan tråd.
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:45:12 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 13:29:27 PM
   Vi importerar inga Neoplan och har aldrig gjort det förut heller. Vi köper från den Svenska försäljaren Svenska Neoplan.

   Och eftersom det inte är nåt skillnad på Centroliner och Lion´s City under skalet och invändigt för utom front och bak så spelardet ingen roll om det är Neoplan eller MAN vi köper eftersom det är samma buss i grund och botten men olika varumärken.

  Detta har jag klargjort i tidigare trådar när det gäller dessa bussmodeller.

   //Niclas

Var det inte meningen att det bara skulle bli en modell Neoplan som stadsbuss och MAN som långfärd turist??  eller tvärtom?? minnet hmm...
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:47:00 PM
Troligtvis tvärtom, för man fortsätter att "köpa in" Neoplan som turistbuss. Fast man har tydligen, om man nu skall gå på vad Niclas försöker säga övergått helt till MAN i stadstrafiken, eller?
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:57:00 PM
MAN är det väl på stadsbuss alla nya verkar ju vara MAN. SWEBUS EXPRESS har ju MAN Regio så på turist finns väl både och...
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 14:18:24 PM
Swebus är inte samma bolag som GUB, på GUB köper man in Neoplan som turistbuss.
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Oskar A skrivet 21 augusti 2008, 18:32:18 PM
Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:34:53 PM
Jag menade köper in, skrev fel. Nej men då måste det ju vara en skillnad, eftersom man har gått från att "köpa in" Neoplan i stor omfattning till övergå till MAN, är det olika inköpspriser eller? Har förövrigt inte hittat någon sådan tråd.

Har säkert varit uppe fler gånger men nedan har jag länkat till en gammal tråd angående skillnaden mellan MAN:s och Neoplans stadsbussar.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053)
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 19:44:16 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:45:12 PM
Var det inte meningen att det bara skulle bli en modell Neoplan som stadsbuss och MAN som långfärd turist??  eller tvärtom?? minnet hmm...

    Det skulle bli så att MAN skulle satsa på stad- o linjebuss segmentet och Neoplan skulle satsa på turistbussar. Och nu ikväll fick jag reda på att man troligtvis kommer att sluta att tillverka Centroliner och även Trendliner så att Neoplan kommer i fortsättningen att bygga följande modeller: Tourliner, Cityliner, Starliner och Skyliner.

Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:57:00 PM
MAN är det väl på stadsbuss alla nya verkar ju vara MAN. SWEBUS EXPRESS har ju MAN Regio så på turist finns väl både och...

   Dom MAN som SB Express har är Lion´s Top Coach när det gäller dom äldre och från o med 67-serien heter den Lion´s Coach L.

   Lion´s Regio är likvärdig med Neoplans Trendliner som byggs på samma chassityp.

   //Niclas

   
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 19:46:32 PM
Citat från: Oskar A skrivet 21 augusti 2008, 18:32:18 PM
Har säkert varit uppe fler gånger men nedan har jag länkat till en gammal tråd angående skillnaden mellan MAN:s och Neoplans stadsbussar.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053)

 
Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:34:53 PM
Jag menade köper in, skrev fel. Nej men då måste det ju vara en skillnad, eftersom man har gått från att "köpa in" Neoplan i stor omfattning till övergå till MAN, är det olika inköpspriser eller? Har förövrigt inte hittat någon sådan tråd.

  Det var ju det jag sa.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 295 (Bild)
Skrivet av: yngrot skrivet 22 augusti 2008, 10:19:46 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 19:44:16 PM
    Det skulle bli så att MAN skulle satsa på stad- o linjebuss segmentet och Neoplan skulle satsa på turistbussar. Och nu ikväll fick jag reda på att man troligtvis kommer att sluta att tillverka Centroliner och även Trendliner så att Neoplan kommer i fortsättningen att bygga följande modeller: Tourliner, Cityliner, Starliner och Skyliner.

   Dom MAN som SB Express har är Lion´s Top Coach när det gäller dom äldre och från o med 67-serien heter den Lion´s Coach L.

   Lion´s Regio är likvärdig med Neoplans Trendliner som byggs på samma chassityp.

   //Niclas

   


Jag tackar för ditt svar... du har ju mer koll på det än nån annan här tror jag  ;)