Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:14:28 PM

Titel: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:14:28 PM
I måndags sattes Borås Lokaltrafiks nya 8500 i trafik. I dag gick såväl 228 som 229 på linje 159 mellan Dalsjöfors och Sandared. Avgången 16.40 till Sandared kördes av en bussnackare och jag passade på att åka med.
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_e.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_f.JPG)

Efter en timme hade bussnackaren fått nog och blivit avbytt.
(http://www.savenfjord.nu/bl_228_g.JPG)

Och här är den andra nya:
(http://www.savenfjord.nu/bl_229.JPG)

Tackar cobra81 och Svemicke för trevligt sällskap!
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: bjalle skrivet 20 augusti 2008, 19:40:29 PM
Snygga vagnar! Hur går de?
8500 är ju en modell som vi knappt har i Skåne av nån anledning men i Västtrafiks område verkar det finnas en hel drös.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 augusti 2008, 19:44:34 PM
Snygga bilder!
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:46:09 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 augusti 2008, 19:40:29 PM
Snygga vagnar! Hur går de?
8500 är ju en modell som vi knappt har i Skåne av nån anledning men i Västtrafiks område verkar det finnas en hel drös.

Jag tyckte den gick mycket bra. Vad jag förstår var Hans-Åke på förarstolen också nöjd. Men det kan han ju själv berätta om mer här.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Johan B skrivet 20 augusti 2008, 20:43:59 PM
Tycker 8500 verkar bli bättre och bättre för varje årsmodell. De som är från 2006 och senare skramlar ju inte mer än motsvarigheten från fd Carrus ;), mao helt acceptabelt för en lågentrébuss på våra svenska kostigar.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 20 augusti 2008, 20:50:14 PM
Tycker den ser äldre ut än vad den är med den där förarstolen.  ;D

Är det luftfjädring i dessa stolar??

Dom vi har som ser ut som dessa är inte speciellt sköna.  ???
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: yngrot skrivet 20 augusti 2008, 22:30:23 PM
Ingen fjädring det är den vanliga standardstolen från BEGE  jag gjorde en snabbtitt på bussen i tisdagskväll den har den nya rampkopplingen ... sattelitterna skymmer ju en del på det som är framför... exvis komradion blir svår att nå... micken långt bort   mobitecdosan sitter på vänster panel på längden och går ju inte att nå under körning samt en del knappar i takpanel.. 
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 22:59:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:14:28 PM
Tackar cobra81 och Svemicke för trevligt sällskap!

Tack själv Staffan! Bilderna blev mycket bra. Kul att se dem i färdigt skick. :)
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: cobra_81 skrivet 21 augusti 2008, 00:43:44 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 19:46:09 PM
Jag tyckte den gick mycket bra. Vad jag förstår var Hans-Åke på förarstolen också nöjd. Men det kan han ju själv berätta om mer här.

Se där. det blev lite bilder till slut.

Jodå jag är nöjd men denna buss, det enda lilla jag tyckte va lite krångligt va växellådan. Gjorde man inte i rätt ordning när man skulle lägga i växeln så tjöt den, men då va det bara att börja om. Turordningen för att inte det skulle tjuta är: 1: Trampa ner Bromsen 2: Släpp Handbromsen 3: Lägg i växeln. När det tjöt så tog jag punkt 3 förre punkt 2.

Tack för sällskapet Svemicke & Staffan.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Norrlanders skrivet 21 augusti 2008, 10:48:43 AM
Varför har dom inte satsat på riktiga förarstolar det är ju ändå en arbetsplats
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:38:22 PM
Ja du man kan ju undra men varje gång vi provat med luftfjädrad stol så har alldeles för många tyckt att denna stolen är bättre.. Du vet enligt ramsan "man vet vad man har" sen är det ju oxå lite mer krångel med alla inställningar på luftstolen... och de vi ptovat har ej gått att vrida helt vilket är viktigt att kunna.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 augusti 2008, 14:06:07 PM
Citat från: Norrlanders skrivet 21 augusti 2008, 10:48:43 AM
Varför har dom inte satsat på riktiga förarstolar det är ju ändå en arbetsplats
Vad jag har hört så är inte bussen busschaufförens arbetsplats utan gatan. Kanske där stolen skulle stått istället?
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Rickard_ skrivet 10 januari 2009, 13:46:59 PM
Hejsan.

Det är väll en sån där växellåda som man kan köra både manuellt och automatiskt eller? Trevliga bilder iallafall
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 januari 2009, 13:55:56 PM
Citat från: Rickard_ skrivet 10 januari 2009, 13:46:59 PM
Hejsan.

Det är väll en sån där växellåda som man kan köra både manuellt och automatiskt eller? Trevliga bilder iallafall

Det beror på vilka funktioner den som köpt bussen beställt. Finns som att man kan bara välja den växlar själv eller att man har knappar på sidan så man kan växla själv.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Rickard_ skrivet 10 januari 2009, 13:58:57 PM
Okej. Se om det är någon annan här som kan veta precis vad det är för växellåda i dom
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 januari 2009, 14:42:12 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 10 januari 2009, 13:55:56 PM
Det beror på vilka funktioner den som köpt bussen beställt. Finns som att man kan bara välja den växlar själv eller att man har knappar på sidan så man kan växla själv.
I BL:s fall är den manuella växlingsfunktionen borttagen. Allt man kan påverka själv är att frysa en specifik växel.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Krille skrivet 10 januari 2009, 16:30:06 PM
Citat från: Svemicke skrivet 10 januari 2009, 14:42:12 PM
I BL:s fall är den manuella växlingsfunktionen borttagen. Allt man kan påverka själv är att frysa en specifik växel.

Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 januari 2009, 17:04:34 PM
Citat från: Krille skrivet 10 januari 2009, 16:30:06 PM
Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K

Swebus hade inte heller valt till den "manuella" funktionen.
I-shift e väl en automat kopplad till en manuell låda eller tar jag fel?

Var en väldig fördröjning mellan växlarna på swebus bussar iaf. Kändes som det var en människa som satt i motorn och växlade. :P
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 januari 2009, 12:19:44 PM
Citat från: Krille skrivet 10 januari 2009, 16:30:06 PM
Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K
Vad jag fått höra av en representant från Volvo då jag var på bussmässan så tillverkar inte Volvo längre bussar med helautomatisk växellåda, vilket i så fall är synd för om I-shift tycker jag inte.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 januari 2009, 21:44:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2009, 12:24:33 PM
Fler växelsteg påstås ge lägre bränsleförbrukning
Det, ur förarsynpunkt, är helt ointressant. Jag vet flertalet kollegor på BL som tycker de två bussarna (228 och 229) är obehagliga att köra eftersom man inte kan dra på med dem och komma iväg snabbt. Dessutom är det en väldigt ryckig och obekväm gång, vilket även påverkar passagerarna.
Titel: SV: Borås Lokaltrafiks nya i trafik
Skrivet av: Johan B skrivet 13 januari 2009, 17:35:32 PM
Citat från: Svemicke skrivet 12 januari 2009, 21:44:08 PM
Det, ur förarsynpunkt, är helt ointressant. Jag vet flertalet kollegor på BL som tycker de två bussarna (228 och 229) är obehagliga att köra eftersom man inte kan dra på med dem och komma iväg snabbt. Dessutom är det en väldigt ryckig och obekväm gång, vilket även påverkar passagerarna.

Faller även möjligheten att med en knapp bakom spaken välja economy- eller performance-läge bort när man specar utan manuellfunktionen? Annars kan ett tryck på den rekommenderas om man tycker accet är dåligt. Sen beror det ju också på vad för programmvara BL valt. Bränsleekonomin tycker jag inte är ointressant ur förarsynpunkt. All kostnad man kan spara där kan företaget lägga på annat såsom fordonsunderhåll och personalvård. För att inte tala om miljövinster som borde ligga i allas intresse. Sen kan man vad jag vet fortfarande beställa automater, iaf har GS det i alla sina B12 och till B7 och B9 finns inte ens I-Shift.