...vid Berga Station för färd mot Oskarshamn 24/6.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/rimg2130.jpg)
Dessa"lyxbussar"(2220-2223)som finns i KLT-land har ett förflutet som"Birkabussar"vilket syns inne i vagnarna,
då de blå-gul-röda vågorna fortfarande finns kvar på hatthyllorna.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/2222.jpg)
Bilden tagen vid Birkaterminalen i Stockholm 2000-04-10.
Kommer dessa vagnar att"överleva"hösten?
Dom är nog bra som"A till B"-vagnar men passar inte direkt i "vanlig" linjetrafik?/Ulf
Ahh...favoritbussen i KLT-land!
Nej Veolia tappar all trafik så denna blir inte kvar tyvärr.
/Rickardo
Hur länge har, tillåt mig att säga Linjebuss, egentligen bedrivit trafik i KLT-land?
Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2008, 22:51:17 PM
Hur länge har, tillåt mig att säga Linjebuss, egentligen bedrivit trafik i KLT-land?
Är inte helt 100% säker men jag tror det började med att man tog över stadsbussarna från Kalmar komun. Var det slutet av 80-talet?
/Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 11 juli 2008, 22:58:16 PM
Är inte helt 100% säker men jag tror det började med att man tog över stadsbussarna från Kalmar komun. Var det slutet av 80-talet?
/Rickardo
Enligt uppgift var det 1988 detta skedde.
/R
CitatEnligt uppgift var det 1988 detta skedde.
/R
Okej, tack för info!
Citat från: Rickardo skrivet 11 juli 2008, 22:49:20 PM
Ahh...favoritbussen i KLT-land!
Nej Veolia tappar all trafik så denna blir inte kvar tyvärr.
/Rickardo
Den skulle väl inte fått vara kvar ändå va? - ingen låggolv/lågentré...
Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2008, 23:32:02 PM
Den skulle väl inte fått vara kvar ändå va? - ingen låggolv/lågentré...
Nej det hade den inte varit. Ålderskrav samt utsläppskrav sätter stopp.
Dock kommer Raskenbussarna vara höggolv med lift även i höst.
/Rickardo
Så det var därför det var en massa färgade vågor i 2221.. ;)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 juli 2008, 22:38:53 PM
Kommer dessa vagnar att"överleva"hösten?
Dom är nog bra som"A till B"-vagnar men passar inte direkt i "vanlig" linjetrafik?/Ulf
Några fler gamla Birkabussar skulle då inte skada för Veolia att ha som reserver på Norrlandskusten fram till en ny upphandling leder till nya vagnar.
Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2008, 00:40:32 AM
Några fler gamla Birkabussar skulle då inte skada för Veolia att ha som reserver på Norrlandskusten fram till en ny upphandling leder till nya vagnar.
Ja,där skulle dom vara perfekta.
(Och det är väl fortfarande ett"ledigt"område för dom?)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2008, 01:16:43 AM
Ja,där skulle dom vara perfekta.
(Och det är väl fortfarande ett"ledigt"område för dom?)/Ulf
2222 är ju inte helt olik de vagnar som ofta får fylla i för VanHoolerna numera:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10304.0
Eller kan man ju skicka upp 2302, B12M Carrus 9700S 6x2, lite mordernare snitt. En för övrigt mycket bekväm buss att både köra och åka.
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juli 2008, 09:00:32 AM
Eller kan man ju skicka upp 2302, B12M Carrus 9700S 6x2, lite mordernare snitt. En för övrigt mycket bekväm buss att både köra och åka.
Håller med till 100%, trevligaste bussarna vi haft.
Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2008, 01:47:48 AM
2222 är ju inte helt olik de vagnar som ofta får fylla i för VanHoolerna numera:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10304.0
(http://hem.bredband.net/esblag/Veolia2218-JKL933-20071201.jpg)
Av systervagnarna från Birkatrafiken används 2218 stadigt i trafiken på Norrlandskusten.
Dessutom finns tre till - 2216 (Skellefteå), 2217 och 2219 (Boden) och används ofta som ersättning.
Citat från: Esbjörn skrivet 12 juli 2008, 13:01:42 PM
Av systervagnarna från Birkatrafiken används 2218 stadigt i trafiken på Norrlandskusten.
Dessutom finns tre till - 2216 (Skellefteå), 2217 och 2219 (Boden) och används ofta som ersättning.
2217 har nu börjat gå som transferbuss mellan järnvägsstationerna i Luleå och Boden för Veolias Lapplandståg(tillsammans med 2299).
Av dessa har 2217 LTN biljettmaskin (Fara) medans övriga har CPT-maskin för E4 trafiken.
2217 är väl egentligen enda abboneringsvagnen som är kvar i Boden efter beställningssamordning med Granbergs.