Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: frigge skrivet 10 juli 2008, 21:38:36 PM

Titel: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 10 juli 2008, 21:38:36 PM
Kikade igenom mina bilder, och hittade ett par på temat "vad chauffören ser". Vi kan göra det till en gåta i tre svårighetsgrader;
1. Vad är det för bussmodell?
2. Vilken individ?
3. Vilken väg kör jag?

om någon skulle klara alla tre är det totalt osannolikt  :P


(http://img55.imageshack.us/img55/2227/1guessyl7.jpg)
(http://img521.imageshack.us/img521/9739/2guessxv2.jpg)
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 22:18:05 PM
Citat från: frigge skrivet 10 juli 2008, 21:38:36 PM
(http://img55.imageshack.us/img55/2227/1guessyl7.jpg)
(http://img521.imageshack.us/img521/9739/2guessxv2.jpg)
På 1:an svarar jag Neoplan Skyliner och passar på övriga.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 10 juli 2008, 22:21:00 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 22:18:05 PM
På 1:an svarar jag Neoplan Skyliner och passar på övriga.

Nja, inte helt rätt. Men Neoplan stämmer.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Nupski skrivet 11 juli 2008, 02:09:45 AM
Citat från: frigge skrivet 10 juli 2008, 22:21:00 PM
Nja, inte helt rätt. Men Neoplan stämmer.

Space, Interbus 537, Riksväg 70
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 11 juli 2008, 04:25:41 AM
Citat från: Tomas skrivet 11 juli 2008, 02:09:45 AM
Space, Interbus 537, Riksväg 70

Det där är ruskigt nära med bussen. Imponerande att pricka in firman, även om det är en systerbuss. Och grannlandskapet, men det ser faktiskt ut som 70:an.
Tog du Interbus på stolsklädseln månne? 
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 11 juli 2008, 10:18:27 AM
Hej.
Hur är det med säkerheten...Sitta och trixa med kamera i 95km/h?
Kör man Space på sådana vägar så skulle jag ägna mig helt efter att spana efter vilt. Ganska nasty
att få in en älg i hytten....
/Magnus
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Nupski skrivet 11 juli 2008, 11:39:28 AM
Citat från: frigge skrivet 11 juli 2008, 04:25:41 AM
Det där är ruskigt nära med bussen. Imponerande att pricka in firman, även om det är en systerbuss. Och grannlandskapet, men det ser faktiskt ut som 70:an.
Tog du Interbus på stolsklädseln månne? 

Ja klädseln ser ut som en vanlig Interbus kärra. Är det 539? Det såg ut som du var på väg till Dalarna.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 11 juli 2008, 20:44:36 PM
Citat från: MalmöMagnus skrivet 11 juli 2008, 10:18:27 AM
Hej.
Hur är det med säkerheten...Sitta och trixa med kamera i 95km/h?
Kör man Space på sådana vägar så skulle jag ägna mig helt efter att spana efter vilt. Ganska nasty
att få in en älg i hytten....
/Magnus

Säkerheten är ganska god. Så god den nu kan bli i en space.. Fördelen med digitalkameror är ju att man kan sätta den på serietagning och ge fan i att sikta. Nån bild av femtio kommer garanterat att föreställa något, även om kameran bara hänger och dinglar runt halsen.

Bussen är nummer 10 f.ö.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Nupski skrivet 12 juli 2008, 00:21:34 AM
Citat från: frigge skrivet 11 juli 2008, 20:44:36 PM
Säkerheten är ganska god. Så god den nu kan bli i en space.. Fördelen med digitalkameror är ju att man kan sätta den på serietagning och ge fan i att sikta. Nån bild av femtio kommer garanterat att föreställa något, även om kameran bara hänger och dinglar runt halsen.

Bussen är nummer 10 f.ö.

Medhåll. Brukar själv ta bilder med kameran antingen på stativ eller hängades. Bryr mig inte om kameran förrän jag har stannat.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 12 juli 2008, 10:10:30 AM
Dinglandes runt halsen eller stativ? Ta serier om 50 kort?? Var nog bland de dummaste förklaringar jag hört.
Ställer ni in den på serie när ni står still? Nä, pojkar. De förklaringarna håller inte.
Fotografera gör man när bussen står still och inte i 95 km/h som bilden klart visar.
Kom inte och påstå att säkerheten är god då. Sånt beteende ger oss bara sämre rykte.
Är ingen lekstuga att föra fram 23 ton Spaceliner med kanske 50 näsor i.
Frigge bör ju också tänka på att arbetsgivaren kan se detta med påföljder och än värre för Frigge är ju om media ser denna lek från förarplatsen. Ni lägger ju ut klara bevis på internet.
Finns ju heller ingen vettig anledning att hålla på med fotografering under körning. Eller?
Magnus Göransson
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 12 juli 2008, 10:50:48 AM
Eftersom jag bara tar bilder när jag kör tom, så ja. Kaffe ska jag ändå stanna för att dricka, och då kan man flytta kameran från instrumentpanelen till magen.
Fast jag förstår att man bör ha foto som hobby för att inse att det inte är någon större uppoffring att trycka på två knappar på kameran och sålla ut ett minneskort fullt av bilder när man kommer hem.

Och den här diskussionen känns igen och är föga förvånande. För den kommer varenda gång nån presenterar bilder i den här stilen.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 12 juli 2008, 11:03:11 AM
Bäste Frigge.
Tack för ditt svar.
Anser ändå att du är ute på hal is. Tom buss eller inte är inte ett hållbart argument.
Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 
Passa på att fotografera när du ändå står still. Nog säkrare att trixa med kaffekoppen och kameran än Specelinern och kameran?
Att man har foto som hobby gör väl varken till eller från när det kommer till säkerheten.
Vill inte verka som nån gnällspik men vill uppmärksamma det olämpliga i detta i en bransch som redan är hårt drabbad av klagomål på chaufförer som gör så mycket annat än det de ska, köra bussen säkert.
Tror jag sagt nog i denna debatt.
Hälsar när vi möts!
Magnus
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 12 juli 2008, 11:17:40 AM
Problemet är ju att jag inte pysslar med kameran.Den ligger/hänger bra där den är. Och olika vinklar kommer automagiskt eftersom man inte sitter still bakom ratten. Och sen är det bara att sortera och beskära.

Hobbyargumentet är för att förklara att man gärna lägger lite tid på det där. Såsom att kasta tusentals värdelösa bilder varje månad. Eller att ägna evigheter åt att få en enda användbar bild..
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Skalman skrivet 12 juli 2008, 20:55:29 PM
> Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 

Han har ju precis beskrivit att det gör han INTE.

Att trycka på kameran är väl ungefär jämförbart med att byta station på radion
eller ställa in värmen eller kvittera något i fordonsdatorn. Om man är bekant med
miljön och dess utrustning så kan man dessutom göra det utan att ens för
ett ögonblick släppa blicken från vägen och trafiken.

Det är något frustrerande att den här diskussionen ska komma upp varje
gång en liknande bild visas, eller i annat sammanhang när en förare gör
något annat än att ha båda händerna "tio-i-två" och stirrar rakt framåt.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 13 juli 2008, 05:12:32 AM
Citat från: Skalman skrivet 12 juli 2008, 20:55:29 PM
> Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 

Han har ju precis beskrivit att det gör han INTE.

Att trycka på kameran är väl ungefär jämförbart med att byta station på radion
eller ställa in värmen eller kvittera något i fordonsdatorn. Om man är bekant med
miljön och dess utrustning så kan man dessutom göra det utan att ens för
ett ögonblick släppa blicken från vägen och trafiken.

Det är något frustrerande att den här diskussionen ska komma upp varje
gång en liknande bild visas, eller i annat sammanhang när en förare gör
något annat än att ha båda händerna "tio-i-två" och stirrar rakt framåt.

Satt på E4 idag och tänkte i dom banorna faktiskt. På var man ska dra gränsen för vad som är acceptabelt. Körde en buss som jag inte kört på länge idag, och där sitter inte allt i ryggmärgen.
Men jag beslöt mig för att både slå på läslampor och nattbelysning, dra igång videomonitorerna och minska ner lite på takfläktarna, trots att jag faktiskt fick släppa vägen med blicken. Mina passagerare verkade föredra det framför att jag tittade på den tomma vägen i alla fall. Inte heller ringde dom aftonbladet när jag drack en kopp kaffe i 94 kilometer i timmen. Kanske för att det var dom som serverade mig kaffet.

För att trycka ner kameraavtryckaren med tummen behöver jag däremot inte släppa älgarna med blicken. Ja, ibland trycker jag av manuellt. Men jag växlar manuellt också, sköter blinkersspaken manuellt och släpper ratten för att dra lite i retarderspaken emellanåt.
Saker som med det här sättet att resonera borde vara strängeligen förbjudet och sändas dygnet runt på CNN.

Det jag själv reagerar på i den här diskussionen är egentligen inte åsikten att man inte ska göra en massa andra saker när man är i trafiken. Det är åsikten "jag har bestämt mig för att du sitter med ögat tryckt mot sökaren, försöker minnas hur gyllene snittet fungerar och letar efter bländarratten, och då ÄR det så"
Alla människor fungerar olika, har olika intressen och olika fallenheter. Och med tillräcklig fallenhet och erfarenhet, och sunt förnuft går det att göra saker utan att tänka. Somliga kan till och med göra två saker samtidigt.

Men jag ska låta bli att ladda upp bilder på när jag sätter fast ratten med spännband på rakorna och går bak och hämtar kaffe i alla fall.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: vesslan30 skrivet 13 juli 2008, 07:33:17 AM
Är det inte 90  som gäller och inte 94 bara undrar. Ska man inte hålla hastigheten  8)
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 13 juli 2008, 11:12:33 AM
Nu får ni i alla fall ge er.....

Till att börja med så råder 90 km/h i Sverige.
Frigge sprider ut på nätet att han ligger i 95..
Har vi hört massor med gnäll om bussars hastighet i media och runt om oss...Svar ja..
Kör själv i 95 eller ibland mer.... MEN jag sitter dj***ar inte och själv och fotograferar det och sedan lägger ut det på nätet.
Finns nog med kameror längs vägen som jag undviker.
Detta är ren dumhet och ännu dummare att sedan sitta och försöka försvara.

Som nummer 2.
Vilken arbetsgivare skulle uppskatta att turistbusschaufförer leker i bussarna med telefoner eller kameror eller annat som INTE har med busskörning att göra? Men ska höra med Interbus om dokumentering av väg och hastighetsmätare ligger i deras chaufförers åtagande. Buss-Id och förare och allt ligger ju till allmän beskådning på nätet.
Att man sedan ska vara kapabel att växla och annat är väl en självklarhet, bara löjligt att blanda in det.
Är väl så förbaskat onödigt att sitta här och försvara rena barnsligheter som dessa fotograferande chaufförer håller på med.

Angående media som tidningar och tv...de skulle älska att frossa i detta, i synnerhet när det smällt och det framkommer att chaffisen pillat med kamera istället för köra buss....Vi pratar spaltmeter...och alla sura kommentarer som alla andra chaufförer sen ska få höra av gäster efter detta...

Skulle hantering av hett kaffe i samband med busskörning vara berättigat bara för resenären hämtat det?
Man är väl så proffsig att man tackar för erbjudandet men väntar att dricka kaffe tills fordonet står stilla.
Kanske bussen framförs bättre av spännbanden ändå....

Sist....Vilken klåpare kör fram med en buss man inte kört på länge utan först kollat var reglage och knappar sitter....Utan detta fumlar han med på motorvägen med folk i bussen...behövs det sägas mer....

Nä grabbar, gör det ni ska och sluta lek fotografer under körning!
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Carl W skrivet 13 juli 2008, 11:32:10 AM
Citat från: frigge skrivet 11 juli 2008, 04:25:41 AM
Och grannlandskapet, men det ser faktiskt ut som 70:an.

Var är det?
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 juli 2008, 11:50:34 AM
Citat från: MalmöMagnus skrivet 13 juli 2008, 11:12:33 AM
Nu får ni i alla fall ge er.....

Till att börja med så råder 90 km/h i Sverige.
Frigge sprider ut på nätet att han ligger i 95..
Har vi hört massor med gnäll om bussars hastighet i media och runt om oss...Svar ja..
Kör själv i 95 eller ibland mer.... MEN jag sitter dj***ar inte och själv och fotograferar det och sedan lägger ut det på nätet.
Finns nog med kameror längs vägen som jag undviker.
Detta är ren dumhet och ännu dummare att sedan sitta och försöka försvara.

Som nummer 2.
Vilken arbetsgivare skulle uppskatta att turistbusschaufförer leker i bussarna med telefoner eller kameror eller annat som INTE har med busskörning att göra? Men ska höra med Interbus om dokumentering av väg och hastighetsmätare ligger i deras chaufförers åtagande. Buss-Id och förare och allt ligger ju till allmän beskådning på nätet.
Att man sedan ska vara kapabel att växla och annat är väl en självklarhet, bara löjligt att blanda in det.
Är väl så förbaskat onödigt att sitta här och försvara rena barnsligheter som dessa fotograferande chaufförer håller på med.

Angående media som tidningar och tv...de skulle älska att frossa i detta, i synnerhet när det smällt och det framkommer att chaffisen pillat med kamera istället för köra buss....Vi pratar spaltmeter...och alla sura kommentarer som alla andra chaufförer sen ska få höra av gäster efter detta...

Skulle hantering av hett kaffe i samband med busskörning vara berättigat bara för resenären hämtat det?
Man är väl så proffsig att man tackar för erbjudandet men väntar att dricka kaffe tills fordonet står stilla.
Kanske bussen framförs bättre av spännbanden ändå....

Sist....Vilken klåpare kör fram med en buss man inte kört på länge utan först kollat var reglage och knappar sitter....Utan detta fumlar han med på motorvägen med folk i bussen...behövs det sägas mer....

Nä grabbar, gör det ni ska och sluta lek fotografer under körning!

Nu tycker jag faktiskt att den här diskussionen börjar urarta en aning, vi kan inte BEVISA utifrån bilderna eller texten huruvida frigge framfört bussen på ett trafikfarligt sätt eller att han gjort något annat dumt utom möjligen att köra 4-5km/h för fort på en tom och rak landsväg vilket du ju själv erkänner att även du gjort.
Kaffefrågan är väl snabbt avgjord genom att studera E4:an på något strategiskt ställe en vanlig vardag, var och varannan förare sitter antingen och snackar i mobiltelefon (utan handsfree) eller har en kaffekopp i handen alt. stående vid förarplatsen...
Jag skulle nog säga att det är minst lika farligt att tala i mobiltelefon under körning som att trycka på någon knapp som man inte ens behöver släppa blicken från vägen för att använda.
Men jag utgår från att du under körning inte talar med passagerare, dricker kaffe, talar i telefon, ändrar inställningar på kliman eller något annat som skulle innebära att du mer än en sekund skulle behöva tänka på något annat än hur du kör?

Det frigge säger får väl stå för honom, om du nu är så irriterad på att frigge inte sköter sitt jobb och utsätter dig och allmänheten för livsfara varje gång han sätter sig bakom ratten kanske du skulle överväga att göra något åt saken i stället för att gnälla här, bjud in Aftonbladet eller annan lämplig tidning på en tur och visa dem hur en bussförare bör bete sig i trafiken?

Jag förmodar att du är en yrkesförare med stor erfarenhet av sitt arbete, men det innebär väl inte med automatik att du vet hur alla andra beter sig i trafiken?

Självklart är 23ton buss (ibland mer) ingen leksak och skall behandlas med största respekt, det håller jag fullständigt med om, men jag tycker ändå att det finns en gråskala, inte bara svart eller vitt...
//Fredrik
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Nupski skrivet 13 juli 2008, 11:53:03 AM
Citat från: frigge skrivet 13 juli 2008, 05:12:32 AM
Men jag ska låta bli att ladda upp bilder på när jag sätter fast ratten med spännband på rakorna och går bak och hämtar kaffe i alla fall.

;)
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 juli 2008, 12:27:50 PM
Vilket osökt får mig att tänka på skrönan om Amerikanen som köpte en Winnebago och på jungfruturen hemåt från handlaren går bak i bostadsdelen för att brygga sig en kopp kaffe.
Naturligtvis gick det inte särskilt bra och husbilen stiftade snart närgången bekantskap med diverse andra fordon, men föraren av husbilen klarade sig naturligtvis på sedvanligt amerikanskt advokatmanér undan händelsen ett antal tusen dollar rikare då Winnebago inte uttryckligen skrivit i manualen att man inte skulle lämna förarplatsen för andra göromål under färd...  ;D
//Fredrik
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 13 juli 2008, 14:09:36 PM
Så att genom studera E4an och inse alla mobilanvändare och kaffedrickare är detsamma som att det är ok?
Ser ingen fråga som snabbt blir avgjord för att det är beklagligen vanligt förekommande. Ser inte logiken i det uttalandet.

Vi kan bevisa att frigge dels kört för fort, eller rättare sagt han bevisar det ju alldeles ytmärkt själv och självmant.
Samtidigt bevisas det leks med kameror längs vägarna.....sen dumma bortförklaringar att de står på stativ eller hänger runt halsen bör väl bara ses som pinsamma.

Gråskala? Visst finns den, men känner att branschen behöver annat än mer badwill genom nonchalans som faktiskt det handlar om.
Detta är ett underbart forum för bussintresserade och bör väl behandlas som detta.....och inte ett forum där dumheter uppmuntras.
Tro mig, finns andra än bussfolk som snubblar över denna sidan. Tror inte de blir imponerade av bilder tagna under körning. Men kanske bara jag som är gnällig.

Vad det beträffar min erfarenhet så är den 18 år i turistbuss. Inland och utland.
Försöker se mig som och framför allt försöker jag bete mig som ett proffs.
Jag växlar, sätter på innerbelysning, talar med gäster och allt annat en turistbusschaufför ska göra. Det är mitt jobb att göra det.
Svarar även i telefon (så länge det nu förblir lagligt i Sverige) när det ringer även om jag alltid försöker hålla samtalen korta med att be om att få ringa upp när jag står still.
Inte för jag kanske klarar att prata i luren eller snäckan under färd utan för att gästerna ogillar en telefonbabblande chaufför. Detta är inget nytt i branschen, som alltför många helt nonchalerar. Beställningstrafik som linjetrafik!
Jag är insatt om bussen jag ska styra och är påläst innan avresa vart jag ska. Det är mitt jobb att vara det.
Vi har handsfreesystem till mikrofonerna så vi kan informera våra gäster om raster och dylikt under färd.
Men jag sitter inte och leker bakom ratten med varken mobiler eller kameror.Och det är ju ren lek. Det är inte mitt jobb att göra det.
Jag håller inte heller nåt kafferep med mina gäster under färd, ser det som oerhört oproffsigt. Har raster till det.

Vad har jag då med frigges och andras ovanor att göra?
Jo, är urless på att vi chaufförer alltid ska utpekas som oseriösa, slarviga och olagliga för att en del är direkt klumpiga.
Chaufförernas status som väl alla vill ska bli bättre, gynnas väl knappast av ryggdunk av dumheter.
Alla chaufförer väljer själv vad de vill göra bakom sina rattar, de får ju själv oftast stå för det men jag ställer mig inte bakom att man sedan lägger ut skiten på nätet så att alla andra drabbas.

Undrar vad familjerna till de som mosades av en lastbil utanför Åkarp i fjol i en stillastående bilkö skulle säga om denna debatten...den chauffören skulle ju bara snabbt kolla en grej i datorn....Gråzon...Nej de tycker annat. Kom osökt att tänka på dem....
Magnus Göransson

Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 14:22:26 PM
Ska han inte ens få dricka sitt kaffe nu?
Malmömagnus: Är det bråk du vill ha, eller varför fortsätter du att dra upp argument efter argument? Och det är väl klart att man inte kan lära sig bussen utantill precis innan man kör. Värmereglage och dyl brukar faktiskt vara rätt enkelt att hitta.
I mitt jobb händer det att jag går runt i fordonsdatorn för att kolla div mätare, eller att jag fixar med frysaggregatet. Förmodligen är det betydligt värre än att knäppa en bild.
Att sen påstå att du ska höra med hans arbetsgivare om han tycker det är ok att köra för fort, när du själv erkänner att du gör det. Det är ju... Ja, jag finner knappt ord, men oerhört barnsligt!

Citat från: frigge skrivet 13 juli 2008, 05:12:32 AMMen jag ska låta bli att ladda upp bilder på när jag sätter fast ratten med spännband på rakorna och går bak och hämtar kaffe i alla fall.

Det är väl bäst så va?  ;D

Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: MalmöMagnus skrivet 13 juli 2008, 14:32:56 PM
Oh, herregud........
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 13 juli 2008, 15:41:32 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 14:22:26 PM
Ska han inte ens få dricka sitt kaffe nu?

Nästa steg är att förbjuda privata tankar på arbetstid ;)

När det gäller att hålla hastigheten kan jag bara konstatera att jag alltid är först i bilkön, och blir omkörd av uppskattningsvis 50 bussar och lastbilar för varje sådan jag kör om. Men jag håller inte exakt 90 backe upp och backe ner, även om det faktiskt är min målsättning. Det är som sagt ett tungt fordon som gärna vill rulla upp i fart ibland, och jag har valt metoden att låta den pendla lite i hastighet istället för att tvärnita så fort jag konstaterar att det går tre kilometer för fort i utförslöporna.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Svemicke skrivet 13 juli 2008, 15:56:59 PM
Citat från: MalmöMagnus skrivet 13 juli 2008, 14:09:36 PM
Vad har jag då med frigges och andras ovanor att göra?
Jo, är urless på att vi chaufförer alltid ska utpekas som oseriösa, slarviga och olagliga för att en del är direkt klumpiga.
Chaufförernas status som väl alla vill ska bli bättre, gynnas väl knappast av ryggdunk av dumheter.
Alla chaufförer väljer själv vad de vill göra bakom sina rattar, de får ju själv oftast stå för det men jag ställer mig inte bakom att man sedan lägger ut skiten på nätet så att alla andra drabbas.

Jag förstår Dina tankebanor faktiskt, även om jag först uppfattade Dig som en ren provokatör. Det ligger en del i det Du skriver. Folk kan utnyttja frigges bilder för ett negativt ändamål gentemot busschaufförer. En yrkeskår som redan är väldigt bespottad.

Dock kan jag inte urskilja någon hastighet på bilderna. Allt under ratten är mörkt, så jag vet inte hur Du lyckades få fram att han höll 95 km/h. För det andra så rörde frigge inte kameran vid fototillfällena, enligt hans egen utsago, så någon trafikfara var han väl inte direkt.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Simon A skrivet 13 juli 2008, 16:00:24 PM
Frigger har ju bara(om jag förstått det hela rätt) släppt ena handen från ratten och tryckt till på kameran som hänger runt halsen. Han har alltså(om jag fattat det rätt) inte behövt släppa vägen med blicken. Trafikfarligt? I mina ögon nej. Efter många års erfarenhet av bussrattande klarar nog det flesta av att manövrera bussen med en hand, t o m jag som knappt övningskört ett år klarar av att manövrera bilen med en hand. Hur många förare är det inte i stadstrafik som gärna lägger ena handen på myntbordet eller ut genom fönstret? De smäller inte för det, min pappa har handen väldigt ofta på myntbordet och han krockar inte. Visst ska föraren ha koll på den omgivning han kör i men vi behöver väl inte gå till överdrift?

//Simon  
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: yngrot skrivet 13 juli 2008, 21:29:08 PM
Nej det känns lite överdrivet... men visst är det så att själva telefonsamtalet i sig som gör dig sämmre i uppmärksamheten oavsett om du håller i handen eller har handsfre med tanke på allt annat som är förbjudet så är det underligt att mobiltelefonerande under är tillåtet..
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 14 juli 2008, 01:44:02 AM
Citat från: yngrot skrivet 13 juli 2008, 21:29:08 PM
Nej det känns lite överdrivet... men visst är det så att själva telefonsamtalet i sig som gör dig sämmre i uppmärksamheten oavsett om du håller i handen eller har handsfre med tanke på allt annat som är förbjudet så är det underligt att mobiltelefonerande under är tillåtet..

Så är det faktiskt. Senaste artikeln jag läste (minns tyvärr inte i vilken tidning) om detta handlade om ett test de gjort med förare som småpratade i hands-free jämfört med rattonyktra förare. Och de rattonyktra (vill minnas 0,4‰ men är inte säker) klarade av körningen bättre..
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: RoTe skrivet 14 juli 2008, 02:14:17 AM
Snacka om att göra en höna av en fjäder!
Man ser ju tydligt att bussen är tom för det första. Alltså inga passagerare som kan ringa aftonbladet. ;)
Sedan kan jag komma på många saker som är värre att göra medans man kör än att ta ett par halvtaskiga bilder. Det syns ju att fotografen knappast lagt någon fokus vid kamerans inställningar utan bara knäppt på frihand.
Att han sedan kör 95 enligt hastighetsmätaren betyder inte att han gör det i verkligheten. Han kan ha en GPS som visar verklig hastighet. Vet inte om det är färdskrivaren vars hastighetsmätare man ser men även de kan faktiskt gå fel trots att de är besiktade... Det är ju trots allt den verkliga hastigheten som gäller.  :P

Förövrigt måste jag säga att detta är moralkärringarnas mekka. Finns knappt ett forum med fler hyperventilerande sönderstressade superpolitiskt-korrekta moralpredikanter än bussnack.  ;D
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: frigge skrivet 14 juli 2008, 02:40:15 AM
Citat från: RoTe skrivet 14 juli 2008, 02:14:17 AM
Snacka om att göra en höna av en fjäder!
Man ser ju tydligt att bussen är tom för det första. Alltså inga passagerare som kan ringa aftonbladet. ;)
Sedan kan jag komma på många saker som är värre att göra medans man kör än att ta ett par halvtaskiga bilder. Det syns ju att fotografen knappast lagt någon fokus vid kamerans inställningar utan bara knäppt på frihand.
Att han sedan kör 95 enligt hastighetsmätaren betyder inte att han gör det i verkligheten. Han kan ha en GPS som visar verklig hastighet. Vet inte om det är färdskrivaren vars hastighetsmätare man ser men även de kan faktiskt gå fel trots att de är besiktade... Det är ju trots allt den verkliga hastigheten som gäller.  :P

Förövrigt måste jag säga att detta är moralkärringarnas mekka. Finns knappt ett forum med fler hyperventilerande sönderstressade superpolitiskt-korrekta moralpredikanter än bussnack.  ;D

Lite besviken blir jag över att du kallar mina fotografiska mästerverk för halvtaskiga ;)
Men du har rätt i att skrivaren kan visa för mycket. När man får på nya däck brukar hastighetsmätaren sjunka ett par pinnar på samma varvtal..

För övrigt brukar jag köra upp gps:en på bussens monitorer, så samtliga ombord ser exakt hur fort jag kör hela tiden. (har även kört danskregistrerade sovbussar där man har en stor digital hastighetsmätare i passagerarutrymmet) Och på 15 år har inte en enda människa kommenterat att det skulle ha gått för fort. Däremot får jag höra i princip varje dag att jag kör väldigt lugnt och tryggt.
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Skalman skrivet 14 juli 2008, 04:40:51 AM
> Förövrigt måste jag säga att detta är moralkärringarnas mekka.

Hallelulja!  ;D 

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Här finns alla experter och förståsigpåare och
jagvetbäst-människor samlade på en och samma plats!
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 10:35:08 AM
Citat från: RoTe skrivet 14 juli 2008, 02:14:17 AM
Förövrigt måste jag säga att detta är moralkärringarnas mekka. Finns knappt ett forum med fler hyperventilerande sönderstressade superpolitiskt-korrekta moralpredikanter än bussnack.  ;D

Kom tillbaks efter ett besök i Postvagnen!  :P ;)
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 14 juli 2008, 13:37:46 PM
Kunde inte sagt det bättre själv...  ;D
//Fredrik
Titel: SV: Chaufförsvinkel, bildgåta
Skrivet av: Ersa skrivet 14 juli 2008, 15:10:37 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 10:35:08 AM
Kom tillbaks efter ett besök i Postvagnen!  :P ;)

Haha!  ;D