Hej,
Är det någon som har tips på det lättaste sättet att dra ut en D11 ur en CR 111. ???
Frågan är väl egentligen om det är lättare med eller utan låda.
Tips på bästa sättet att genomföra operationen mottages tacksamt.
När detta är gjort stundar lagerbyte och ev. mer som kan ha gott åt skogen när motorn nöp.
Hälsn,
Peter
Hej
Det enklaste sättet att plocka ur motorn utan att skrota bussen är att först palla upp motorn ordentligt, sedan plocka bort växellådan och lossa alla övriga anslutningar. Därefter lyfter man bussen över motorn. Detta enligt en fd depåchef på SL som jobbat mycket med CR110L. Detta förutsätter dock att tillgång till någon form av lyft finns.
Hej Björn,
Tack för svaret - det låter som om det blir en hel del arbete.
Har fått ett förslag tidigare där det ät mycket lättare - enligt den källan var det i princip bara att ta en pallkärra(stor) under motorn och dra den bakåt.
Hur som haver - stort tack för svaret - imorgon börjar vi att demontera och då får vi hoppas på det bästa.
Peter
Visst kan du dra ut motorn bakåt, men det kräver en del demontering av det som är ivägen.
Hej,
Nu har jag i alla fall 2 alternativa sätt - det är 2 mer än vad jag hade för bara någon dag sedan.
Tror (hoppas) att det "bara" är att plocka stötfångaren för att dra ut den bakåt - det ser dock lite trångt ut men med skohorn, vaselin och mängder av gott humör skall det väl lyckas.
Vi får se vilket alternativ vi väljer imorgon - tror det finns grejer att lyfta med så det är ju inte omöjligt att vi väljer den varianten.
Vidare rapporter kommer.
Peter
Hursomhelst tror jag det är enklast att ta bort lådan först. Gärna rapport om jobbet ifall någon annan vill göra om samma sak.
Citat från: peter skrivet 09 juli 2008, 22:41:31 PM
Hej,
Nu har jag i alla fall 2 alternativa sätt - det är 2 mer än vad jag hade för bara någon dag sedan.
Tror (hoppas) att det "bara" är att plocka stötfångaren för att dra ut den bakåt - det ser dock lite trångt ut men med skohorn, vaselin och mängder av gott humör skall det väl lyckas.
Vi får se vilket alternativ vi väljer imorgon - tror det finns grejer att lyfta med så det är ju inte omöjligt att vi väljer den varianten.
Vidare rapporter kommer.
Peter
Nu är jag ingen mekaniker men de fall jag sett där motorn i en CR-buss varit urplockad har åtminstone något (vet ej vilken) av de bakre hörnen, dvs där lamporna sitter, varit borttaget. Kan tänka mig att någon del på motorn sticker ut åt något håll.
Återigen tack för tips.
Det ser som sagt trångt ut och det är inte mycket till vingelmån.
Jag återkommer med rapport om huruvuda operationen blev lyckad (det finns bara ett alternativ förstås!)
Peter
Dagens rapport:
Mycket plock har det blivit med att plocka ner alla utstickande delar, soleländet smög runt fram på eftermiddagen och då blev det varmt också.
I nuläget är startmotor, generator och avgaslimpa nedplockade, därtill även diverse elanslutningar, vattenslangar och termostathuset.
Imorgon kör vi vidare och hoppas på att alternativ 3 gällande sätt att dra ut motorn skall fungera (det är att dra den rätt ut ur sidoluckan, vi låter alltså lådan sitta kvar).
Vi tror att detta skall fungera bara man plockar bort staget som sitter under sidoluckan.
Vidare rapporter kommer.
Har fortfarande inte hittat orsaken till att motorn sköt ut oljan.
Peter
Har du kollat oljetrycksgivaren? Själva insatsen i givaren kan sticka iväg om det vill sig illa, och då tappar du trycket direkt. Man bör känna på givarens kontaktbleck ibland, och kolla att allt verkar sitta utan glapp. Detta fick jag lära mig av vännen Tommy i Värmland som är specialist på Scania.
Om det är tryckgivaren som gett sig borde inte jag fått någon varningslampa först?
Vi fick slå på cirka 10 liter olja innan det syntes på stickan så det är rätt mycket som kommit ut - det syntes på i och för sig på bakstammen - den var helsvart.
Vi får se om vi kan spåra felet - det verkar vara på "baksidan" av motorn eftersom det inte finns någon (mer än vanligt förstås) olja på framsidan (detta bygger på att framsidan är baksidan d.v.s. den sida som sitter bakåt men som ju kommer fram när man öppnar stora luckan) - det där blev lite rörigt tror jag.
Tommy har varit inkopplad på detta ända sedan det hände (jag behövde några tröstande ord just då).
Peter
Hej
Syns det inte var oljan kommit ut någonstans? Smörjningen till insprutningspumpen?
Hej!
Jag undrar bara finns det inte möjlighet att kunna få lite bilder från er när ni håller på o fixar CR111? menar under tiden ni renoverar bussen
skulle ju vara kul att se det:)
mvh Peter
Citat från: Peter G skrivet 11 juli 2008, 06:17:19 AM
Hej!
Jag undrar bara finns det inte möjlighet att kunna få lite bilder från er när ni håller på o fixar CR111? menar under tiden ni renoverar bussen
skulle ju vara kul att se det:)
mvh Peter
Håller med! Bilder!! ;D
Hej,
Motorn är fortfarande inte ur men det är nära nu - det sitter bara ett motorfäste ivägen för att operationen skall kunna lyckas men det löser vi en annan dag.
Har inte kunnat se exakt var det läckt ut - när det precis hade hänt ar allt väl inoljat och nu har det mesta runnit ner.
en möjlig indikation på platsen kan vara att avgasröret har en fläck med olja på sig och det i princip under svänghjulet.
Bilder skall jag väl kunna försöka fixa vad det lider.
Peter
Har försökt förstå hur man gör när man lägger in en bild - provar och ser om jag fattat rätt
(//)
Uppenbarligen inte rätt sätt.
Tips?
Peter
Vilken Scania CR 111 är detta?
Citat från: peter skrivet 12 juli 2008, 00:22:34 AM
Uppenbarligen inte rätt sätt.
Tips?
Peter
Ligger bilden på en server? Det bör finnas en URL (adress på internet) till bilden som du klistrar in mellan img-taggarna. (Om du inte förstår vad jag menar så är det nog där vi har problemet!) :)
Testa t ex http://photobucket.com
Då provar vi igen med hjälp av fotohinken.
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Demontagepbrjat.jpg)
Bussen är en husbuss som tidigare gått i Luleå som buss 37
Peter
Det såg ju genast bättre ut.
Här kommer några bilder till
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/sidovy.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Oljiginsida.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Nubrjardetbliplats.jpg)
Peter
Finns det nån som har bild på den i sitt gammla liv?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juli 2008, 10:12:22 AM
Vevaxeltätning?
Kompressorn...som har lossnat/skurit ihop/fått vevaxelbrott...då blir det olja...mycket olja :o...
Tryckregulatorn syns på baksidan och där är den mesta oljan vilket gör att jag sätter en slant på att det hänt något med kompressorn. Även vevhusluckorna på motorblocket vilka sitter bakom kompressorn brukar läcka en del olja...
Vevaxeltätningarna både vid remskivan och vid momentomvandlaren ser ju hyfsat rena ut.
Ja, vi ser med spänning fram emot obduktionen av denna motor. En annan Bussnackare råkade också ut för ett motorras (med en CR112), men jag vet inte om det någonsin blev utrett vad som hänt.
Spännande! Ser fram emot fler bilder. ;D
Tack Peter för att du har lagt ut lite bilder på bussen :)
Hej,
Tack för tipsen på felorsaker.
Har varit på en liten semestertripp med husvagn (bussen kommer ju inte så långt) men är nu hemkommen.
Arbetet med motorn fortsätter imorgon lördag (om vädrets makter är på gott humör).
Vidare rapporter och bilder kommer.
Peter
Följer med spänning utgången i detta fall. Har en gammal BR111 som oxå läcker olja. Men mest när man kommer över 90km/h under så är det inte så farligt.
/Henrik
Undrar vad är skillnad mellan CR111 o BR111?
kan det vara att CR är för stadsbuss o BR är lantbuss? eller hur man ska säga det sistnämnda
Citat från: RoTe skrivet 13 juli 2008, 15:05:41 PM
Spännande! Ser fram emot fler bilder. ;D
Instämmer!!! :) :) :)
//Danne
Citat från: Peter G skrivet 20 juli 2008, 11:49:13 AM
Undrar vad är skillnad mellan CR111 o BR111?
kan det vara att CR är för stadsbuss o BR är lantbuss? eller hur man ska säga det sistnämnda
Om jag jag tittar på busshistoria så är våran BR en buss för SLT men tycker nog att det ser ut att vara en stadsbuss från början..men vad vet jag om det som nästan var nytt när jag var 4 år....
/Henrik
Tack för svaret 8)
Så är då äntligen motorn ute - det gick att ta den från sidan men det var lite pyssligt.
Lägger med några bilder - dessvärre tagna med mobilen men vad gör man när inte minnet är som det ska.
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/insidamotor.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Motorute.jpg)
Det blev några redigeringar - kom inte ihåg riktigt hur jag skulle göra men nu tror jag det blev bra
Peter
Följetången fortsätter.
Nu är den tvättad och har hängt på tork, då blev dags att vila.
Nedmontering av tråget påbörjat men sedan räckte inte kvällen till längre - nya tag en annan dag.
Några bilder böev det dock - nu med den något bättre kameran (dvs inte mobilen).
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/hngerptork.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Nytvttadofin.jpg)
Det känns nu ganska tydligt att det är slangarna mellan oljepumpen och oljekylen som gett sig båda två - sprickor och otäta i ändarna
Peter
Peter
Jag undrar har du lyckats få tag i någon motor till scanian?
Hej Peter,
Nej och Ja,
Inga direkta napp men ändå har det visat sig att möjligheten finns om skadorna är såpass stora att det blir för dyrt att renovera.
Vi har kontakt med en kille som har en del gamla lastbilar och där skulle vi kunna få loss en motor men det blir ju en hel del plock att bygga om den.
Peter
Vi får hålla tummarna att motorn har inte för stora skador bara när du börjar öppna den
Djup depression - vevaxeln skadad också.
Nu blir det till att jaga fram en ersättningsmotor (skall kolla på en inom kort), har någon i läsarkretsen koll på lämpligt objekt får ni gärna skriva en rad.
Någon som vet något om prisnivåer så tar jag gärna mot tips på det också (bra att ha kläm på prisintervall vid eventuell diskussion).
Nu till det alla önskar - några bilder.
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Vevaxelochramlager.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/demoleratvevlager.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/vlslipadvevaxel.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/kolvfrnnedan.jpg)
Nu blir det nog ett uppehåll med bilder i väntan på annan motor
Peter
Hej igen,
Nu blir det nog några bilder och lite skrivet igen.
En reservmotor modell DS 11 är anskaffad och vi kommer plocka över det vi behlver till den gamla motorn.
Än så länge är det fortfarande plocka isär som gäller men så småningom börjar det roliga med att plocka ihop (alltid lika spännande att se om det blir några delar över på slutet.)
Någon som vet vad det är för typ av olja i momentomvandlaren (och hur mycket - det var mer än jag trodde så det blev lite söligt).
Några bilder från dagens pysselstund.
Först en bild på reserven nu utan turbo
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Motor2utanturbo.jpg)
Sedan en motor som väntar på att bättre tider skall komma
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Converterur.jpg)
Peter
Ja, använd inte kolvarna från turbomotorn bara, det går inte bra i en sugmotor.
Hej Björn,
Min kompis kollade upp det med kolvarna och enligt vad han fick reda på var det samma kolvar, annars är det ju så att turbomotorn har lägre kompression men som sagt - enligt uppgift var det bara pumpen som är annorlunda ställd.
Har ändock inte planerat att använda kolvarna men tack ändå för varningen.
Vi konstaterade att det blev för mycket plock att ställa om DS motorn så den passar bussen och dessutom har extramotorn stått still ett flertal år - det borde egentligen inte göra något men det känns i alla fall bättre med en som nyligen varit igång.
Det verkar inte som om kolvarna blivit skadade i samband med oljeförlusten men å andra sidan är det inte försent att hitta fler problem.
Ha det gott!
Peter
En kompis hade fått tag på en nyrenoverad turbomotor som han satte i sin buss (som sugmotor), och den gick inte bra, motorn var väldigt svag. Så det blev till att klämma dit en turbo för att få den att gå bra. Enligt vad jag hörde skulle det vara andra kolvar, annan utformning?
Uppenbarligen finns det olika åsikter - frågan är vad som är rätt eller fel.
Enligt vad jag hört så är problemet att pumpen ger bränsle i en annan sekvens om det är en turbo om det sedan stämmer vågar jag inte yttra mig om.
Hur som haver så skall vi inte använda kolvarna och sannolikt inte vevaxeln heller - när jag efter mycket skruvande fått isär det hela visade det sig att det var slitspår efter ramlagren - en kunskapare som ringdes in konstaterade att det nog inte var någon idé att sätta in den.
Jag kan det hela för dåligt för att ha en åsikt.
Så nu är det deppigt igen!
Peter försök tänk lite posetivt i det alltet som du gör 8)
förstår att det är kämpigt för dig att få iordning motorn o jag hoppas verkligen att du får igång den så du kan få en härlig tur längre fram med din buss :)
Tack för ditt stöd.
Det känns fortfarande lite surt men det är bättre än igår.
Han som sålde motorn tar tillbaka den och det innebär i alla fall att pengarna inte gått åt utan vi kan glatt spendera i nya fräscha (förhoppningvis) saker.
Peter
Mycket intressant och spännande att läsa om det här äventyret! :)
En tanka bara, vad jag förstår jagar du fortfarande motor? Den där avdankade CR 111:an från Uppsala som visades häromdagen, http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14989.0 , hittar ni ingen motor på annat sätt vore nog den bussen inte så svår att köpa loss? Verkar ju helt övergiven, minns att ägaren ville bli av med bussen för en tid tag sedan med annons på blocket. D11 som D11, visst några smärre skillnader i olika verisioner av D11:an fanns ju, men trots detta betydligt "bättre" än en DS 11.
Lycka till!!
//M
Och jag som hade en CR111 med nyrenoverad motor ståendes....den gick till Italien och jag fick en BF istället.
Problemet är oftast att kunna köra hem reservdelsobjektet, särskilt om det stått länge, eller är behäftat med andra fel. Annars måste man ju skrota det på plats. Om det nu inte står hyfsat nära, och man har tungbärgarkompisar.
Tack för tipset om Uppsala bussen men som Björn skriver är ju problemet att få hem den, antagligen är det svårt nog att plocka motorn ur den där den står.
Lite lättare är det kanske att få fatt på en bra vevaxel.
Den är ju en lättviktare jämfört med hela motorn. ;D
Någon som har koll på vart man kan hitta en vev? ???
Återkommer med mer bilder så fort jag hittat vevaxeln
/Peter
Peter varsegod :-)
Undrar hur går det med din projekt? har du lyckats få tag i någon vevaxel?
Hej Peter,
Det går långsamt framåt.
Har en ny extramotor på gång i dalarna och nu handlar det mest om att lösa transporten på ett smart sätt.
Vet inte om den vevaxeln är 100 men vi hoppas på det.
Så småningom blir det nog ordning på det hela.
Ha det!
Peter
Hej alla!
Lång tid har gått sedan något blev gjort - nu skall det hämtas en motor som vi kan plocka reservdelar från.
Hämtandet sker nu under helgen så får vi se om det kan bli några fler bilder och text senare under hösten.
Känns som om det vore gott att bli klar före vintern.
Återkommer med spännande bilder så småningom.
Peter
Härligt att höra att du har lyckats få tag i en motor till dig Peter :)
Dessvärre var förutsättningarna inte alltför bra inför den här motorn.
Den hade nämligen skjutit vevstaken genom blocket (ja ja bilder kommer senare) så risken var uppenbar att vevaxeln var skadad.
Nu när den väl kommit hem och vi lyckats ta en närmare titt på det hela så visar det sig (givetvis? ;D) att veven är kass.
För att få den i ordning skulle den behövas en större slipning för stora pengar.
Nu är det slut på mina försök att hitta bra objekt i form av gamla motorer - nu blir det något riktigt som man kan titta på direkt och avgöra om det är bra eller ej.
Förhoppningsvis finns det något vi kan använda från den nyligen hämtade motorn men det ger sig när slakten börjar.
Om inte så var det en 80 mila turné från lördag eftermiddag till söndag förmiddag.
Återkommer som sagt med bilder så småningom.
Peter
Några intressanta bilder av den motor som kunde ha fått bistå med reservdelar men det hade nog gått åt mycket kemisk metall för att få vevhusventilationen att fungera.
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Skrot.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/ventilfel.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/vevhusventilatio.jpg)
Återkommer med fler bilder när jag får tid att greja igen
Peter
Citat från: peter skrivet 09 juli 2008, 21:14:31 PM
Hej Björn,
Tack för svaret - det låter som om det blir en hel del arbete.
Har fått ett förslag tidigare där det ät mycket lättare - enligt den källan var det i princip bara att ta en pallkärra(stor) under motorn och dra den bakåt.
Hur som haver - stort tack för svaret - imorgon börjar vi att demontera och då får vi hoppas på det bästa.
Peter
Ska Du demontera en CR 111? Låter nästan som om Du begår helgerån för alla bussdiggare. Nästan så jag kommer till Dig och tar ifrån Dig bussen innan den inte finns längre. Är jag välkommen? ;)
Lugn -bara lugn min herre,
Bussar skall köras och för det behöver det en motor som fungerar.
För tillfället har motorn behagat lägga av p.g.a. att vevlagren till 5:ans sylinder skurit.
Därför behöver motorn demonteras - inget annat.
Har du möjligen en vevaxel över så ör du välkommnen att höra av dig.
Är du snäll kan du få följa renoveringen av motorn via bilder på i detta eminenta forum . om inte så får du blunda ;)
Jag kan in och för sig förvarna om att det rör sig om en husbuss så det är inte helt äkta vara rätt igenom.
Läget för övrigt för er som följt det hela från början är att jag nu vet toleranserna på vevaxeln och det gör det lättare att hitta lämplig vevaxel.
Vi får se hur tiden ser ut inför veckan som kommer - med lite tur blir det något gjort!
Peter
Citat från: peter skrivet 10 oktober 2008, 22:21:22 PM
Lugn -bara lugn min herre,
Bussar skall köras och för det behöver det en motor som fungerar.
För tillfället har motorn behagat lägga av p.g.a. att vevlagren till 5:ans sylinder skurit.
Därför behöver motorn demonteras - inget annat.
Har du möjligen en vevaxel över så ör du välkommnen att höra av dig.
Är du snäll kan du få följa renoveringen av motorn via bilder på i detta eminenta forum . om inte så får du blunda ;)
Jag kan in och för sig förvarna om att det rör sig om en husbuss så det är inte helt äkta vara rätt igenom.
Läget för övrigt för er som följt det hela från början är att jag nu vet toleranserna på vevaxeln och det gör det lättare att hitta lämplig vevaxel.
Vi får se hur tiden ser ut inför veckan som kommer - med lite tur blir det något gjort!
Peter
Husbuss? CR 111? Den är möjligtvis inte grå/vitlackad och befinner sig utanför Borås?
Nej, inte helt rätt.
Vit är den och har blå "stripes" (breda) längsgående.
Den befinner sig just nu i Dals Ed.
Förre ägaren höll till i Vårgårda
Citat från: peter skrivet 11 oktober 2008, 08:49:25 AM
Nej, inte helt rätt.
Vit är den och har blå "stripes" (breda) längsgående.
Den befinner sig just nu i Dals Ed.
Förre ägaren höll till i Vårgårda
Så pass? BHur många CR 111:or finns det kvar som fått ett annat liv?
Du får delge oss en bild på bussen, Peter. Är nyfiken.
Kommer bild så småningom - man kan väl säga att jag jobbar mig utåt. ;D
Först tar vi motorn sedan kan det bli mera.
Hej igen - nu var det ett tag sedan igen.
Glömde kameran vid sist besök men nu är motorn med hål o blocket strippad på alla bra och ha saker.
Dessvärre var 3 foder och 4 kolvar skrot eftersom det saknades bitar här och var.
Nästa steg är att byta ett foder i originalmotorn samt sätta i nya lager till vevaxeln som ligger inom toleransområdet.
Hade man bara mer tid så skulle det vara klart i ett "nafs".
Hoppas på montage i bussen under november och då får vi se om der går att starat den igen.
Återkommer
Citat från: peter skrivet 02 november 2008, 18:30:49 PM
Hej igen - nu var det ett tag sedan igen.
Glömde kameran vid sist besök men nu är motorn med hål o blocket strippad på alla bra och ha saker.
Dessvärre var 3 foder och 4 kolvar skrot eftersom det saknades bitar här och var.
Nästa steg är att byta ett foder i originalmotorn samt sätta i nya lager till vevaxeln som ligger inom toleransområdet.
Hade man bara mer tid så skulle det vara klart i ett "nafs".
Hoppas på montage i bussen under november och då får vi se om der går att starat den igen.
Återkommer
Spännande! Följer med spänning!
Hej och god fortsättning på det nya året.
Nu har det varit uppehåll i det rent praktiska arbetet och tiden har ägnats åt att söka ytterligare en vevaxel samt julfirande mm.
Nu är dock vevaxel nr. 3 på plats men ligger än så länge bredvid den gamla motorn.
Nu gäller det bara att hitta lite tid här och var så att grejerna kommer ihop på rätt sätt.
Återkommer med bilder när det hela går igång
Peter
Lång tid sedan sist blev det.
Nu är det änligen på gång igen med själva hop plockningen.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser ( har jag inte lyckats med konststtycket att vara sjuk själv så är det någon anna i familjen som har varit det), dessutom börjar snödrivorna runt bussen att smälta undan och det komemr att underlätta arbetet med att plocka i motorn igen.
Här några bilder från sammansättningen!
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Renttrg.jpg)
Skapligt väl rengjort tråg
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Nyvevonyalager.jpg)
Ny vev och nya lager monterade och dragna till rätt moment
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/registerkpapplats.jpg)
Så har även registerkåpan kommit på plats
Ett litet missöde :'( inträffade dessvärre när vi skulle ställa motorn upp - kättingen gled av och det blev ett stort skrammel när den rasade i golvet, oljepåfyllningsröret och bränslefiltren tog mycket stryk men förhoppningsvis har vi reservdelar på alla andra motorer som vi samlat på oss.
Återkommer med mer info senare
Peter
Ännu en uppdatering av läget!
Nu går det framåt känns det som.
Topparna på plats med nya packningar, insug och diverse på gång.nya oljeslangar skall beställas samt lagret till convertern.
Bild från ena sidan:
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/blirmeromer.jpg)
och från andra sidan;
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/Brjantillenhelmotor.jpg)
Du har väl inte spridarna stående öppna medan du fipplar med en massa olja å rost å skit? Obra...
Duscha åtminstone ner lite WD-40 eller 5-56 i spridarna och blås ur med tryckluft för att få ut eventuella föroreningar innan du drar fast rören.
Sen kan det vara en idé att planslipa och byta packningar till luckorna på baksidan av motorn. Det brukar läcka (läcker alltid) olja där och det är inte alldeles enkelt att fixa med motorn på plats.
Jo det är nog så att det mesta stått öppet men som du säger så behöver det nog blåsas rent innan montage.
Tack för idén angående luckorna - skall titta på det.
Det är jsu som du säger lite bökigt ;D att komma åt när det sitter där den ska.
du tänker väl inte sätta tillbaks motorn utan att måla den?
Jag lovar inget i det här fallet - kul vore det förstås men prioritet ligger på att få klart alltihop och trycka tillbaka motorn på rätt ställe.
Fast det är klart - lite färg borde ju gå ganska fort (problemet ligger nog i att få det tillräckligt rent för att få färgen att bita så det blir en långlivad effekt).
Det går lång tid mellan gångerna jag lyckas fåtid att dels greja men även att avrapportera läget.
Idag har vi i alla fall lyckats trycka in motorn på dess rätta plats men det är ju konstigt hur det kan vara - det har dykt upp ett avgasrör just där motorn skall sitta ;).
Vid nästa besök måste röret plockas bort - annars blir det svårt att fästa ihop motor och låda.
Convertern fylld med röd ATF-olja till rätt nivå.
Tyvärr inga bilder från dagens övningar (kameran tar ju lite stryk av oljeladdiga fingrar :)).
Hoppas på bättre lycka efter helgen.
Peter
Hej igen,
Dags för en kort rapport igen - nu sitter motorn på sin rätta plats.
Det som fattas nu är att dra fast alla skruvar samt koppla på tillhörande utrustning så kanske det blir startdags inom kort.
Kommer någon ytterligare bild så småningom (nu borde det ju närma sig hela bussen)
Ha det gott i sommarvärmen!
Jag håller tummarna att motorn startar som den ska Peter :)
Det gör jag med.
Efter några långa kvällar under veckan som gått så verkar det se lite ljusare ut.
Hoppas och tror att söndag är en bra dag att göra en provstart ( det är ju lite mer grejer som skall monteras på rätt plats och några slangklämmor som måste tightas till men hoppas kan man ju alltid.
Hoppas på att kunna nyttja den bokade besiktningstiden den 2 juli.
Nedan följer några bilder där man även ser bussen i sin helhet.
Hoppas jag kommer ihåg att filma uppstarten - då kan det ju bli både ljud och bild.
Återkommer!
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/DSC07145.jpg)
Nu ser det ju nästan ut somfrån början
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/DSC07146.jpg)
(http://i329.photobucket.com/albums/l369/bergsgatan/DSC07147.jpg)
Peter
HAr försökat justera bilderna något - de såg lite storaut