.....i Säffle, tillsammans med 5208, 5352, 5353, 5355 och 5356.
(http://www.kentskoog.com/pictures/Swebus%205209.jpg)
Vad gör så fina vagnar undanställda i Säffle?
Varför kan man inte köra med dessa i Umeå tätort, istället för de slitna B7R-ledbussarna från Gävle och SL-land?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 21:19:03 PM
Man kan anta att dessa väntar på handpåläggning från Säffle före insättande i andra uppdrag, Sthlm kanske??
Eftersom bussarna anlänt till rekondavdelningen hos Volvo Bussar Säffle AB under veckan som gått, så lär det säkert bara vara en mellanlandning inför kommande uppdrag.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 21:19:03 PM
Man kan anta att dessa väntar på handpåläggning från Säffle före insättande i andra uppdrag, Sthlm kanske??
Kan man gissa mellanlandning Nacka innan MAN-bussarnas intåg? - modellen lär ju inte vara okänd i Björknäsgaraget direkt...
CitatKan man gissa mellanlandning Nacka innan MAN-bussarnas intåg? - modellen lär ju inte vara okänd i Björknäsgaraget direkt...
Då hade det nog "annonserats ut" på garaget, snack om nyförvärv på området brukar ta fart ett tag innan de anländer.
Så dessa har kameraövervakning ser jag. Samma typ som tex här i SL-landet?
Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2008, 22:11:37 PM
Kan man gissa mellanlandning Nacka innan MAN-bussarnas intåg? - modellen lär ju inte vara okänd i Björknäsgaraget direkt...
Nacka kan det väl knappast vara eftersom dessa vagnar är knappast mer miljövänligt än B10BLE som rullar på 71an idag (de är väl ungefär samma årsmodell)? Jag trodde anledning till inskaffande av MAN-bussar var pga miljözon.
Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2008, 22:11:37 PM
Kan man gissa mellanlandning Nacka innan MAN-bussarnas intåg? - modellen lär ju inte vara okänd i Björknäsgaraget direkt...
Knappast av den anledningen isåfall MAN bussarna är 2 axliga
Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 juni 2008, 22:22:08 PM
Nacka kan det väl knappast vara eftersom dessa vagnar är knappast mer miljövänligt än B10BLE som rullar på 71an idag (de är väl ungefär samma årsmodell)? Jag trodde anledning till inskaffande av MAN-bussar var pga miljözon.
Jo, fast man plockade ju in 51XX-vagnarna utan betänklighet? - nåja, oavsett om de ska till Nacka eller ej så behövs nog ombygge av dörrarna här med om de ska in i SL-land...
Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2008, 22:31:57 PM
Jo, fast man plockade ju in 51XX-vagnarna utan betänklighet? - nåja, oavsett om de ska till Nacka eller ej så behövs nog ombygge av dörrarna här med om de ska in i SL-land...
Men 51XX-vagnarna rullar knappast på 71an, eller?
Ingen har nämt den linjen
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2008, 22:36:30 PM
Ingen har nämt den linjen
Jo, jag, som respons till virtual1s ursprunglig inlägg.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 juni 2008, 22:33:24 PM
Men 51XX-vagnarna rullar knappast på 71an, eller?
Fast inget säger väl att MAN-bussarna enbart kommer gå på 71:an??? så är det ju inte idag att 46-vagnarna är låsta till 71:ans omlopp, och om det bara rör sig om sex bussar så kan det ju oavsett vara ett tillskott eller?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 22:13:52 PM
Observera att det bara var en gissning från min sida, skulle det vara rätt gissat behövs en liten ombyggnad först.
Men det kan ju lika gärna vara bussar som ska fixas till innan insättande i Umeå eller Dalarna t.ex
Är det dörrarangemanget du menar? Dessa bussar har väl redan bakdörr(i alla fall 5209) så det lär väl inte behövas byggas om. Eller är det de dubbla dörrarna fram och i mitten på bussen SL inte är tillfreds med?
På linje 71 rullar fn 46-vagnar och 55-vagnar, med 2 axlar. MAN, med dieselmotorer, som anländer framåt hösten är även dessa 2-axliga.
MAN kan även komma att trafikera linje 467 och 469, det får framtida planering utvisa, men de ska som prio 1 rulla på 71an som går i innerstaden. Detta för miljökraven som ställs. 46-vagnarna klarar inte detta efter årsskiftet.
Sagt i klartext ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 22:43:51 PM
Ja just det ja, det är ju 2-2-1 på dessa.
Dessutom med en extra ramp fram, vad nu det ska vara bra för. Det verkar lite väl överdrivet. Vidare är det väldigt trevliga vagnar som nog passar utmärkt att sätta in lite överallt i landet utan att byggas om, då de även verkar ha AC och säkerligen bättre vinteregenskaper än t.ex. B7R-ledbussarna.
Betänk i era spekulationer att 53-vagnarna är kortvagnar med 52xx är boggie. det kan ju röra sig om ombyggnad eller kanske bara nya lack. Även detta görs ju i Säffle. Vissa vagnar har gått via Säffle innan export till systerbolaget i Norge så det kan röra sig om precis vad som.
Citat från: Walter skrivet 20 juni 2008, 15:30:56 PM
Betänk i era spekulationer att 53-vagnarna är kortvagnar med 52xx är boggie. det kan ju röra sig om ombyggnad eller kanske bara nya lack. Även detta görs ju i Säffle. Vissa vagnar har gått via Säffle innan export till systerbolaget i Norge så det kan röra sig om precis vad som.
Kan ju även vara på väg till den trafiken man har vunnit för Movia i Danmark!