Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hans Fredriksson skrivet 15 juni 2008, 22:57:30 PM

Titel: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 15 juni 2008, 22:57:30 PM
Inte dagsfärsk, ett par dagar gammal buss

(http://radiomuseet.com/hans/Bild144.jpg)
Här kommer hon till Jönköping

(http://radiomuseet.com/hans/Bild145.jpg)
Så här känns den att köra

(http://radiomuseet.com/hans/Bild146.jpg)
Direktuppkoppling gör att man kan se bokningar i realtid

(http://radiomuseet.com/hans/Bild147.jpg)
Att komma med en ny och vacker dam väcker uppmärksamhet vid föraravlösning i Linköping

(http://radiomuseet.com/hans/Bild148.jpg)
Och här sticker hon i väg med henne mot Stockholm

Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juni 2008, 23:11:46 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 15 juni 2008, 22:57:30 PM
Inte dagsfärsk men bara ett par dagar gammal

Men likväl så trevligt.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 15 juni 2008, 23:21:07 PM
Måste säga att bokningar i realtid var något super...vet själv när man suttit med listor o ska leta efter nummer som inte finns för att dom är sent bokade när man kört förstärkningar :-)

Snällt om du ser fler bussar...och tar invnr på dom så vi kan reda ut vilka som är vilka

Uffe
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: j-a skrivet 15 juni 2008, 23:23:40 PM
Används inte scanpointen på expressen längre?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juni 2008, 23:26:31 PM
Tror inte det då det gamla värdekort försvann i december var det väl?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 16 juni 2008, 00:12:27 AM
snyggt.
Är lastförmågan bra på denna buss?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 16 juni 2008, 11:40:48 AM
Ska låta det var osagt men undrar om inte Scanpoint ska vara kvar på nån linje. Kanske körs det för Länshuvudman  någonstans.

Lastförmågan. Om det är resnärer du tänker på så får man in 60 sittade kroppar i kupén  ;D
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: michael k skrivet 16 juni 2008, 12:15:17 PM
ni släpper väl inte ut petren i dendär? ;D
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 16 juni 2008, 12:23:57 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 juni 2008, 11:40:48 AM
Ska låta det var osagt men undrar om inte Scanpoint ska vara kvar på nån linje. Kanske körs det för Länshuvudman  någonstans.

Lastförmågan. Om det är resnärer du tänker på så får man in 60 sittade kroppar i kupén  ;D

Är bagageutrymmet tillräkligt?   
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: robbes skrivet 16 juni 2008, 13:12:12 PM
och vanliga volvo sjukan med check lampan lysande och felindikationer


denna uppstår oftast om chauffören inte är tillräckligt långsam med att starta fordonet så det inte hinner gå igenopm alla själv test
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: michael k skrivet 16 juni 2008, 14:07:27 PM
massor med lampor som lyser på instrumentbrädan är väl knappast begränsat till volvo?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 18 juni 2008, 19:16:59 PM
Citat från: Johan H skrivet 16 juni 2008, 12:23:57 PM
Är bagageutrymmet tillräkligt?   

Det är väl det som är så himla bra med Volvo mittmotorkoncept. Att det ger förutom stabila vägengenskaper, lastutrymme också bakom bakaxeln. Om inte alla 60 resenärer tar med sig hela sitt bohag är det fullt tillräckligt med lastutrymme. Nu hann jag inte att upptäcka, men tidigare Volvo har ett par mindre luckor där man kan förvara, lite mer skyddat, de som har med sig dator, elgitarr eller sin Rembrandt eller Rubens.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan B skrivet 18 juni 2008, 20:30:39 PM
Citat från: robbes skrivet 16 juni 2008, 13:12:12 PM
och vanliga volvo sjukan med check lampan lysande och felindikationer


denna uppstår oftast om chauffören inte är tillräckligt långsam med att starta fordonet så det inte hinner gå igenopm alla själv test

Man skall vänta några sekunder på i på tändning innan man startar B12- och även B7-motorerna just för att de behöver några sekunder att ställa in sig. Tyvärr verkar företagen glömma bort att informera förarkåren om detta med strul som följd.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 juni 2008, 02:32:53 AM
Volvo har lyckats behålla en bekväm körergonomi trots utbyte av förarplatsutseende i och med införandet av B12-chassiena. Det är ett plus.

Har Swebus Express bara fått en buss av den nya 9700-serien? Är det I-shift eller riktig automatlåda som inte orsakar onödiga skador i trånga utrymmen?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 juni 2008, 03:07:03 AM
Det var minsann en fin kärra. Är det I-Shift?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Walter skrivet 19 juni 2008, 07:11:32 AM
Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2008, 02:32:53 AM
Volvo har lyckats behålla en bekväm körergonomi trots utbyte av förarplatsutseende i och med införandet av B12-chassiena. Det är ett plus.

Har Swebus Express bara fått en buss av den nya 9700-serien?


Nej just nu håller 15st på att levereras
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan B skrivet 19 juni 2008, 17:50:47 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juni 2008, 03:07:03 AM
Det var minsann en fin kärra. Är det I-Shift?

Om inte Volvo återinfört Allisonautomater på buss så I-Shift iom 420hk.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juni 2008, 22:45:21 PM
Citat från: Walter skrivet 19 juni 2008, 07:11:32 AM

Nej just nu håller 15st på att levereras

Jag fick bild på 6801+6803 idag.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 20 juni 2008, 00:05:58 AM
Citat från: Johan B skrivet 18 juni 2008, 20:30:39 PM
Man skall vänta några sekunder på i på tändning innan man startar B12- och även B7-motorerna just för att de behöver några sekunder att ställa in sig. Tyvärr verkar företagen glömma bort att informera förarkåren om detta med strul som följd.
Jag har för mig att det är något liknande på vissa gasbussar med 10-litersmotorn.
Vilka inställningar görs medan tändningen är på?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan B skrivet 22 juni 2008, 13:14:11 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 juni 2008, 00:05:58 AM
Jag har för mig att det är något liknande på vissa gasbussar med 10-litersmotorn.
Vilka inställningar görs medan tändningen är på?

Insprutningen om jag förstått saken rätt, div sensorer ska känna av temp osv för att få till optimal bränslemängd --> bästa möjliga förbränning.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 23 juni 2008, 20:39:09 PM
Citat från: Johan B skrivet 22 juni 2008, 13:14:11 PM
optimal bränslemängd --> bästa möjliga förbränning.

Du tänker nog på bensinmotorer med fet resp mager bränsle- luftblandning som kan vara mager, optimal eller fet. Och där varvtalet bestäms av mängd via spjäll.
Dieselmotor regleras varvtalet endast av bränsle.

Hursomhelst. Det är ett program som körs vid matning och som blir störd om man startar innan det har gått klart.
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Johan B skrivet 23 juni 2008, 21:11:57 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 23 juni 2008, 20:39:09 PM
Du tänker nog på bensinmotorer med fet resp mager bränsle- luftblandning som kan vara mager, optimal eller fet. Och där varvtalet bestäms av mängd via spjäll.
Dieselmotor regleras varvtalet endast av bränsle.

Hursomhelst. Det är ett program som körs vid matning och som blir störd om man startar innan det har gått klart.

Det gör jag säkert. Lämnade ganska tidigt den fordonstekniska banan för annat kul så kunskaperna börjar väl redan bli lite rostiga ;). Nåja, bättre att veta på ett ungefär än att inte veta alls iaf. Vet du förresten om det är common rail på B12-motorn?
Titel: SV: Inte dagsfärsk
Skrivet av: Kinslayer skrivet 23 juni 2008, 21:21:52 PM
Citat från: Johan H skrivet 16 juni 2008, 12:23:57 PM
Är bagageutrymmet tillräkligt?   

Räcker för en inköpsresa för 35 personer till Bordershop......vi i Skövde har provat ett par gånger :)