Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 21:02:59 PM

Titel: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 21:02:59 PM
Har  slopningen  av  någon/några  av  SL:s  MaxCi  vagnar  H18  påbörjats?

/Peter
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juni 2008, 21:05:02 PM
Tyvärr inte i innerstaden
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 juni 2008, 21:15:46 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 21:02:59 PM
Har  slopningen  av  någon/några  av  SL:s  MaxCi  vagnar  H18  påbörjats?

/Peter

Påbörjats? - det är väl flera stycken, de flesta mellan 5021-5029 är väl borta?
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Peter Öden skrivet 02 juni 2008, 22:00:50 PM
Hej !

Är det inte 5001-5020 som ska fasas ut ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 22:10:17 PM
Citat från: virtual1 skrivet 02 juni 2008, 21:15:46 PM
Påbörjats? - det är väl flera stycken, de flesta mellan 5021-5029 är väl borta?

Så  är  det  ja, 5021-29  är  ju  redan  väck :P.

/Peter
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 22:11:42 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2008, 21:05:02 PM
Tyvärr inte i innerstaden

;D ;)

/Peter
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: christian berg skrivet 03 juni 2008, 08:38:09 AM
De som är borta är väl som sagt 5021-29 och 5032-34 (de två sista tillhörde Råsta/Veolia). Av innerstadsvagnarna är 5066 avställd, men alla andra finns mig veterligen kvar, såg bl.a de gamla 5002, 5003 och 5015 för några minuter sedan...

Christian B
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Zella skrivet 03 juni 2008, 08:44:48 AM
Maxcin har sina fina linjer och det är synd att det fyrkantiga underverket rangas bort... undra vad som kommer efter scania omnilink, omnicity i scania serien.
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juni 2008, 08:52:16 AM
Det går ju inte komma ifrån att MaxCi-individerna till slut faller för ålderstrecket en efter en, pga det tragiska faktumet att ingen nytillverkning förekommer. Vilka datorspäckade ersättare det än blir kommer dessa knappast att klara av lika många år i hård tjänst som sin fyrkantiga föregångare. En MaxCi som utnyttjas till den är utsliten är raka motsatsen till kapitalförstöring. Om nu en MaxCi ens kan bli utsliten förstås. Det verkar bara vara ålderskrav och kanske bristfälligt underhåll som kan stoppa dessa pansarvagnar. Ålderskraven i Sverige lär bara innebära att de tuffar vidare 10-15 år till i öst.  8)
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Ivo skrivet 03 juni 2008, 09:15:50 AM
Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 08:52:16 AM
Det går ju inte komma ifrån att MaxCi-individerna till slut faller för ålderstrecket en efter en, pga det tragiska faktumet att ingen nytillverkning förekommer. Vilka datorspäckade ersättare det än blir kommer dessa knappast att klara av lika många år i hård tjänst som sin fyrkantiga föregångare. En MaxCi som utnyttjas till den är utsliten är raka motsatsen till kapitalförstöring. Om nu en MaxCi ens kan bli utsliten förstås. Det verkar bara vara ålderskrav och kanske bristfälligt underhåll som kan stoppa dessa pansarvagnar. Ålderskraven i Sverige lär bara innebära att de tuffar vidare 10-15 år till i öst.  8)

:) Håller med dig, de bussar vi har i Stockholms city har varit mycket driftsäkra. Nu börjar de tyvärr bli slitna. Något som inte håller i MaxCi är instrumentpanelen. Plasten är för tunn & svag. Knappar, reglage & mätare lossnar ur sina infattningar & fästen. Dessutom är låset till förargrinden inte bra. Det skramlar och låter som bara den från grinden.
Ibland hjälper det om man slår igen grinden med stor kraft, men inte alltid. Trots dessa små fel är denna vagntyp ändå
en av debussar som jag uppskattar mycket. Inte så snygga att titta på, men ändå väldigt funtionella och sköna att köra i citytrafik.  8)
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juni 2008, 09:32:53 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2008, 21:05:02 PM
Tyvärr inte i innerstaden

Jag vill minnas Björn Forslunds kommentar till Bussmicke under en tur i H22 6431 i Nynäshamn för några år sedan:
"Nästa buss SvOF köper kommer att bli en MaxCi. Den får du komma och putsa på, Micke"

Jag minns inte att Björn fick något direkt positivt svar tillbaka...  ;)
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juni 2008, 15:26:05 PM
 :-X
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: yngrot skrivet 03 juni 2008, 20:26:52 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 09:32:53 AM
Jag vill minnas Björn Forslunds kommentar till Bussmicke under en tur i H22 6431 i Nynäshamn för några år sedan:
"Nästa buss SvOF köper kommer att bli en MaxCi. Den får du komma och putsa på, Micke"

Jag minns inte att Björn fick något direkt positivt svar tillbaka...  ;)


En sådan ära till Micke den chansen får du väl se till att ta vara på  :)
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Knut skrivet 03 juni 2008, 20:31:03 PM
I Oslo hadde vi problemer med at bussene "skaket i sönder". Vindruten løsnet og slik. Er dette et særOslo fenomen. Eller var det slik i det "Östeuropeiske" (:-*) landet Sverige også??
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Peter Öden skrivet 03 juni 2008, 20:38:45 PM
Hej !

Bussmicke tycks väl vara en av de få där Scania Maxci inte accepteras som buss.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Ivo skrivet 04 juni 2008, 09:30:26 AM
Citat från: Knut skrivet 03 juni 2008, 20:31:03 PM
I Oslo hadde vi problemer med at bussene "skaket i sönder". Vindruten løsnet og slik. Er dette et særOslo fenomen. Eller var det slik i det "Östeuropeiske" (:-*) landet Sverige også??

Det har hänt hos oss i Söderhallen också, många vagnar blev förstärkta runt vindrutan. Särskilt höger vindruta.
::)
Titel: SV: H 18 MaxCi Fråga
Skrivet av: Karsten skrivet 04 juni 2008, 10:40:05 AM
Citat från: Knut skrivet 03 juni 2008, 20:31:03 PM
I Oslo hadde vi problemer med at bussene "skaket i sönder". Vindruten løsnet og slik. Er dette et særOslo fenomen. Eller var det slik i det "Östeuropeiske" (:-*) landet Sverige også??

Kan det inte vara så att det effektiva "östeuropeiska" sättet att köra buss i Oslo påverkat att bussen faller i bitar? :D