lovade förlänge sedan interiör bilder på 3837 som har fått ljudisolering.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080510285.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080510283.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080510281.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080510282.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20080510284.jpg)
Är den tystare än övriga då?
Jag åkte med Swebus 6145 förra veckan utan denna lösning. Den vagnen var otrolig tyst för att vara B9S. Jag satt vid andra raden efter mittdörren för dem som undrar.
Citat från: homer skrivet 21 maj 2008, 20:11:32 PM
Är den tystare än övriga då?
inget märkbart.. kanske med mätutrustning
Vissa B9S går tystare än andra. Har hört på omvägar att det sitter isolering innaför luckorna, som ibland har plockats bort för att det ska vara enklare att skruva med bussarna.... :-\
Utvändigt låter de ju mycket ingen isolering undertill och verkar dålig även på sidan.
Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2008, 23:01:23 PM
Utvändigt låter de ju mycket ingen isolering undertill och verkar dålig även på sidan.
Ja, men de var billiga och kunde levereras snabbt. 8)
Motorplaceringen på den här bussmodellen är väl den mest korkade man kan hitta? Hade motorn legat bak som i B9LA så hade fler fått plats inuti bussen. Varför byggdes B9S över huvudtaget? Var det för att man ville ha ledbussar med drivning på mitthjulen istället för på släphjulen? Någon annan förklaring kan jag inte komma på.
Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2008, 00:50:17 AM
Motorplaceringen på den här bussmodellen är väl den mest korkade man kan hitta? Hade motorn legat bak som i B9LA så hade fler fått plats inuti bussen. Varför byggdes B9S över huvudtaget? Var det för att man ville ha ledbussar med drivning på mitthjulen istället för på släphjulen? Någon annan förklaring kan jag inte komma på.
Lågentré/låggolvsledbuss med drivning på mitthjulen ja.
Jag hade hellre sett lågentré fram, en mittmotor bakom/över den drivande mittaxeln. Sedan normalgolv över motorn, leden samt i bakdelen. Men det lär nog vara svårt att bygga.
Citat från: Verspieder skrivet 23 maj 2008, 08:13:42 AM
Lågentré/låggolvsledbuss med drivning på mitthjulen ja.
Jag hade hellre sett lågentré fram, en mittmotor bakom/över den drivande mittaxeln. Sedan normalgolv över motorn, leden samt i bakdelen. Men det lär nog vara svårt att bygga.
Fanns väl någon sådan Neoplanmodell för många år sedan, om jag inte minns helt fel. Dock givetvis med högt golv hela vägen.
I övrigt ställer jag mig tveksam till ljuddämpande material på utsidan av motorrummet. Det enda det rimligtvis dämpar är ljuden som uppstår inne i bussen, inte de ljud som kommer ur motorrummet. Alltså torde motorn bli mindre störd av buller från kupén på detta sätt.
Och med all respekt för alla de som föredrar drivning på mittaxeln istället för tredje axeln i en ledbuss vidhåller jag min uppfattning att detta experiment är bland de mest korkade på busstillverkarna lanserat på länge. Och att det dessutom hittat köpare får en att undra hur dessa är beskaffade. Men det är kanske som Karsten säger, de var billiga.
Lågentré och pris går ju ofta före alla andra "småsaker" som ljudnivå, hygglig fjädring och framkomlighet/fäste vid halt väglag...
B9S är nog den enda buss jag kört som kan slå till antispinnsystemet vid start på torr asfalt och plan mark.
Förstår inte riktigt det negativa kring B9S hela tiden. Visst, de är inte lika bra vägvagnar som äldre B10:or men å andra sidan är de bra mycket bättre än en bakmotorled på lands- och motorväg. Lösningen på B9S är som sagt alltså inte optimal, men om man jämför alternativet (som troligen hade varit Scania OmniLink eller motsvarande) så är det frågan vilken lösning som var den bästa som gick att erbjuda utifrån behoven? Däremot inte sagt att man kunde ha isolerat motorn bättre på insidan. :P
Vad gäller Karstens påstående om att dessa vagnar var billigare kan kanske stämma... men billigare jämfört med vad?! Det är ju alltid trevligt att se lite siffror och alternativ som stöd för en jämförelse. Sen vad gäller leveranstider så drog det i vissa fall även ut på tiden... vill minnas att Råsta fick sin sista till november förra året istället för i augusti... och då var ändå beställning lagd sedan långt innan.
Eftersom jag inte kör själv har jag full respekt för sakkunniga synpunkter kring de rent körmässiga egenskaperna, även om jag även där uppfattar att det finns olika uppfattningar. Vissa föredrar mittdriv, andra (kanske färre) bakdriv och andra bryr sig inte. Men om jag betraktar produkten B9S som en
buss utifrån dess egenskaper att bekvämt och praktiskt transportera människor från ett ställe till ett annat ser jag ett antal brister:
- Den person som kom på att slänga in motorn under baksoffan i en buss kan måhända anklagas för att förstöra (vissa) bussars gångegenskaper men sett ur synvinkeln att utnyttja fordonsytan till passagerarnas fromma är det ett genidrag. Hela bussen kan i princip möbleras hur som helst utan något som är ivägen som det blir med front-, mitt- eller sidomotor. Golvet kan vara högt eller lågt och det man har att ta hänsyn till är hjulhusen vilket med låggolvet förvisso har skapan nya utmaningar som hämmar möblemanget. B9S-motorn står som en spis mitt i främre delen av bussen och hämmar tillsammans med hjulhusen allt vettigt utnyttjande av utrymmet. Det innebär också att tillgängligheten i bussens främre del minskar med en smal gång och barnvagnsplats på mindre bra ställe.
- B9S är väldigt bullrig inuti. Även längst bak upplever jag den som bullrig, under vissa förutsättningar tom värre än vissa bakmotorbussar. Ljudet ligger som en matta i hela bussen och får längst bak en ganska jobbig baston (personlig uppfattning).
- Bussen är otroligt bullrig utifrån. Jag har inte koll på vilka bullernivåer som accepteras i stadsmiljö hos nya fordon och antar att dessa ligger under föreskriven nivå, men den är i mitt tycke märkbart bullrigare än tidigare volvomodeller, vilka inte alltid varit så tysta de heller.
- Sedan är jag personligen inte särskilt förtjust i "släpets" beteende i ledbussar med drivning på mittaxeln. Jag vet inte om det har med den styrande axeln, den minskande tyngden på bakaxeln eller annan körstil jämfört med bakmotorvarianterna att göra men jag tycker det ofta känns som att släpet verkligen "bara hänger med". Det slänger hit och dit på ett i mitt tycke obehagligt sätt som om bussen inte riktigt har kontroll på bakändan. Speciellt känns detta på dålig (spårig) väg.
Nu tycker jag inte att pushers är felfria heller eftersom i stort sett alla konstruktioner är en blandning av kompromisser. Ur passagerarsynpunkt uppskattar jag dock pushern mer och faktum är att om jag får välja åker jag hellre med en bra pusher körd av en duktig förare än en mittdrivare. Även på vintern.
Citat från: Cero skrivet 23 maj 2008, 11:34:16 AM
- Sedan är jag personligen inte särskilt förtjust i "släpets" beteende i ledbussar med drivning på mittaxeln. Jag vet inte om det har med den styrande axeln, den minskande tyngden på bakaxeln eller annan körstil jämfört med bakmotorvarianterna att göra men jag tycker det ofta känns som att släpet verkligen "bara hänger med". Det slänger hit och dit på ett i mitt tycke obehagligt sätt som om bussen inte riktigt har kontroll på bakändan. Speciellt känns detta på dålig (spårig) väg.
Fast just det där fenomenet är mycket mindre förekommande i B9S än tidigare ledvagnar. De är faktiskt ganska stadiga i släpet.
Men det är nog ändå så att B9S aldrig kommer att bli tyst hur man än gör, en motor på sidan av bussen och utan isolering. Men hur är dessa i halka? Logiskt sett måste de ju vara hemska all tyngd på sidan. Jag tänker på hur Ontario beter sig i halka motorn på dessa sitter ju oxå på sidan under föraren och de bullrade rätt duktigt samt var svårframkomliga på halt väglag om man inte var exrta försiktigt på gasen samt hade bra däck.
Dessa bara slirar. Dessa är hopplösa i halt väglag
De är verkligen hopplösa när det blir slirigt. Behöver inte ens vara "halt", det
räcker att det är blöt vägbana... nu minns jag inte siffrorna, men det är
en avsevärd skillnad i belastningstryck på det vänstra respektive högra
drivhjulet, något som mjukvaran inte lyckas kompensera.
Kan bara säga det att Gävle´s Volvo B9S (6463) inte låter så illa iaf sedan att man hört vid avlösningar vid änd HPL i Bomhus är att dom är mer än nöjda när dom får denna buss...
Men att Gävle får flera av denna modell före nästa anbud 2010 lär vara avlägset men det är bara att hopps att kommunen har vissioner för busstrafiken i framtiden och det enbart blir likande bussar på alla omlopp i framtiden och då med AC i hela bussen..
//Fredde
En sak som ofta glöms bort är att B9S har extremt få sittplatser för att vara lågentréled. Vissa av dem har endast 53 platser. Det är till och med en färre än Swebus MAN-låggolvsledbussar, som har 54 sittplatser! Det är sällan som jag åker B9S (själv föredrar jag att säga 8500LEA som är namnet på karossen) utan att bussen har stående. Ytterligare en nackdel med 8500LEA är att det knappt går att se ut om man sitter längst bak. Jag kan inte förstå varför man inte köper in vanliga lågentréledbussar i stället.
Jag tillhör liksom Lars generationen som inte kört denna modell i någon större utsträckning, men av skribenterna här på forumet får man lätt uppfattningen att detta är en märklig konstruktion som aldrig borde lämnat projektstadiet hos Säffle.
Men eftersom bussen ändå byggts i ett icke föraktfullt antal med tiden får man nog ändå förmoda att det finns något som är bra med bussen?
Själv har jag bara kört denna busstyp några få gånger och då alltid tomkörning i olika transportsammanhang, men jag har lite blandade intryck av bussen:
Som förare tycker jag att den verkar gå hyfsat bra, lite bullrig innan man vant sig kanske, men inte överdrivet så på de individer jag kört.
Vinteregenskaperna har jag inte haft anledning att prova på, men jag misstänker liksom flera andra här på forumet att motorns placering gör att viktfördelningen ställer till det vid t ex start från hållplats i halt väglag.
Dock tror jag inte att detta är något utpräglat B9S-problem, Nicos erfarenheter verkar ganska nyanserade tycker jag och under den berömda vinterdagen 1:a november för två år sedan var det nästan bara B9:orna som lyckades hålla sig rullande i Råsta...
I Söderort upplevde jag att Scanias Omnileder hade stora bekymmer att komma fram, delvis av samma orsak som B9:orna i Norrort, elektroniken satte helt enkelt käppar i hjulen med hjälp av antispinnprogrammet.
Själv tillhör jag kategorin som anser att en bra ledbuss är en mittmotorbuss med högt golv genomgående, främst ur väghållnings- och komfortsynpunkt.
En pusher blir väldigt "sladdrig i baken" tycker jag, speciellt om vägen inte är preparerad.
Jag har provat på både Volvo Scania och Man i olika sammanhang och blev inte särskilt imponerad av bakmotorkonceptet hos någon av dem.
Det är dock min personliga åsikt utifrån de individuella bussar jag kört och bör tas som sådana.
En huvudman däremot måste ju rimligen ställa krav på de bussar som skall köras åt denne så att kunderna, dvs resenärerna, får en så enkel och komfortabel resa som möjligt.
Detta innebär att man ibland måste kompromissa, personer med olika funktionshinder måste också kunna använda sig av kollektivtrafiken eftersom färdtjänst inte verkar kunna klara av att leverera transporter till alla som vill ha det och dessutom är tveksamt ur milijö- och ekonomisynpunkt om man inte kan ordna samåkning.
Därför får vi troligen finna oss i bussar som är kompromisser som Volvos B9S just eftersom man vill tillgodose så många krav som möjligt i en och samma produkt.
Volvo är för övrigt inte ensamma om sidmonterad motor, jag vill minnas att även Van Hool erbjuder detta alternativ i sina stadsbussar och då är det inte Volvomotorer som sitter i bussarna utan MAN eller DAF...
Hur dessa står sig gentemot Volvos B9S vad gäller vägegenskaper och ljudnivåer låter jag dock vara osagt eftersom jag inte åkt med dessa bussar själv.
//Fredrik
Citatjag vill minnas att även Van Hool erbjuder detta alternativ i sina stadsbussar
Visst har dom det! Här (http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?PDid=11&productCategoryID=1&Tabid=3) har vi en av dessa, med spisen på sidan :) Och
utan diggarsäte ;D
Citat från: Adrian Langemar skrivet 26 maj 2008, 16:42:26 PM
En sak som ofta glöms bort är att B9S har extremt få sittplatser för att vara lågentréled. Vissa av dem har endast 53 platser. Det är till och med en färre än Swebus MAN-låggolvsledbussar, som har 54 sittplatser! Det är sällan som jag åker B9S (själv föredrar jag att säga 8500LEA som är namnet på karossen) utan att bussen har stående. Ytterligare en nackdel med 8500LEA är att det knappt går att se ut om man sitter längst bak. Jag kan inte förstå varför man inte köper in vanliga lågentréledbussar i stället.
B9S som låggolvsled = 43 sittande! :-\
Jag kom att tänka på en sak. Varför sitter inte motorn ovanpå hjulhuset? Då skulle den ta mycket mindre plats. Det skulle bli fler sittplatser och bättre barnvagnsplatser.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 maj 2008, 14:51:45 PM
Jag kom att tänka på en sak. Varför sitter inte motorn ovanpå hjulhuset? Då skulle den ta mycket mindre plats. Det skulle bli fler sittplatser och bättre barnvagnsplatser.
Då skulle tyngdpunkten förflyttas högre upp och därmed skulle bussen få (ännu) sämre vägegenskaper. Dessutom får man en mer komplicerad dragning av kardan. Om man nu inte gör den framhjulsdriven förstås. ;D
Har inte kört själv men den stadigaste B9S är väl den dubbelledade som vi har här i Göteborg, storskillnad att åka en sådan mot de med bara en led. Men de körde fast så fort det blev halt.
Citat från: Tomas skrivet 29 maj 2008, 23:27:51 PM
Har inte kört själv men den stadigaste B9S är väl den dubbelledade som vi har här i Göteborg, storskillnad att åka en sådan mot de med bara en led. Men de körde fast så fort det blev halt.
Tänk att få fällkniv med en dubbelled...