"Man tager vad man haver", sa Kajsa Varg. Något Borås Lokaltrafik anammat då de satte in vagn 034 på linje 350 till och från Tranemo.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/MrBanco/Stadsbussvilsen.jpg)
Bilden är publicerad med tillstånd av rättighetsinnehavaren (http://bancoboy.blogspot.com).
Skön vagn att kuska till Tranemo med.... ;D
Citat från: Tomas skrivet 17 maj 2008, 00:14:37 AM
Skön vagn att kuska till Tranemo med.... ;D
Hellre en sådan än 070-078 i alla fall. :)
Lika bra vänja sig på det nya anbudet från juni 2009 kräver lågenter på alla turer även skol och extra turer igen hit köra på landsväg med låggolv :P men nog borde väl BL ha nått bättre skicka ut på 350 ??? måste hänt på min lediga dag.... iof så går det ju fort att få ut allt folk ;D
Citat från: yngrot skrivet 17 maj 2008, 13:23:59 PM
Lika bra vänja sig på det nya anbudet från juni 2009 kräver lågenter på alla turer även skol och extra turer igen hit köra på landsväg med låggolv :P men nog borde väl BL ha nått bättre skicka ut på 350 ??? måste hänt på min lediga dag.... iof så går det ju fort att få ut allt folk ;D
Jag utgår från att det var en högst tillfällig insats. Sannolikt var det reserven på Kvarngatan som fick göra en blixtutryckning.
Citat från: yngrot skrivet 17 maj 2008, 13:23:59 PM
Lika bra vänja sig på det nya anbudet från juni 2009 kräver lågenter på alla turer även skol och extra turer igen hit köra på landsväg med låggolv :P men nog borde väl BL ha nått bättre skicka ut på 350 ??? måste hänt på min lediga dag.... iof så går det ju fort att få ut allt folk ;D
Att köra på landsväg med låggolv görs snart i hela landet, så det är inget somk är konstigt. Linjerna från Borås till Kind är väl inte tillräckligt långa för att klassas som höggolvskomfortlinjer.
Citat från: Svemicke skrivet 17 maj 2008, 18:32:21 PM
Att köra på landsväg med låggolv görs snart i hela landet, så det är inget somk är konstigt. Linjerna från Borås till Kind är väl inte tillräckligt långa för att klassas som höggolvskomfortlinjer.
Det är inte heller helt ovanligt att någon av lågentré-Vegorna 213-227 eller för den delen lågentré-Lahtirna 157-161 går på Tranemo- och Svenljunga-linjerna.
Inte konstigt att köra med låggolv men just en stadsbuss låga Vega kör vi ju ofta med härute just nu 261 i Tranemo 260 i Svenljunga som är deras ord. men 159-161 får vi inte använda på våra linjer.
Citat från: yngrot skrivet 18 maj 2008, 13:44:27 PM
Inte konstigt att köra med låggolv men just en stadsbuss låga Vega kör vi ju ofta med härute just nu 261 i Tranemo 260 i Svenljunga som är deras ord. men 159-161 får vi inte använda på våra linjer.
Får och får. Nog har jag sett någon av dem där även sedan du förra gången skrev att de inte fick användas längre. Men det kan ha varit på linje 303 och den kanske inte räknas som en ev "era linjer".
I våra linjer ingår 301 302 303 350 360 att 159-161 rullar hör nog till undantagen iaf. Ska bli intressant att se vilka som lägger in anbud på dessa linjer och även alla andra 3 siffriga lijne som B-L kör nu trafikstart blir juni 2009.
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 10:08:01 AM
I våra linjer ingår 301 302 303 350 360 att 159-161 rullar hör nog till undantagen iaf. Ska bli intressant att se vilka som lägger in anbud på dessa linjer och även alla andra 3 siffriga lijne som B-L kör nu trafikstart blir juni 2009.
BL och Buss i Väst får väl betraktas som givna. Dessutom har jag från säker källa hört att Swebus vill komma tillbaka. De körde motsvarande linjer fram till juni 1995. Vi får väl också räkna med att Orusttrafiken, Veolia och Arriva lägger bud. Kanske ytterligare någon.
Bergkvara är ett av företagen som har trafik inom en 5 milsradie .. i Ullared finns depå .. skullle nog tänka sig att ta över på Sågaregatan i Svenljunga ;D ;D ;D ;)....
Två omlopp är ju desutom placerade i Älvsered ... vilket gör det ännu mer intressant för dem ... Desutom så finns ju ett Swebus omlopp placerat i Älvsered vagn 5626 i nuvarande stund ;D ;) :) :).......
Jag tror inte att BL får anbudet, men vis av erfarenhet så kommer BL att överklaga och då får BL behålla trafiken troligtvis ett år till. Färdtjänsten är ju inte klar än och den skulle väl träda i kraft i oktober? Heja BL! Låt myndigheterna jobba!
Hejsan. Det var en rolig bild. Jag blev förvånad att det var en stadbuss på linje 350 är jag såg bilden. Det får ju inte plats så många i en sån stadsbuss. Men hade BL inte någon annan buss som dom kunde sätta in i stället för volvo 034? :)
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 maj 2008, 12:44:20 PM
Bergkvara är ett av företagen som har trafik inom en 5 milsradie .. i Ullared finns depå .. skullle nog tänka sig att ta över på Sågaregatan i Svenljunga ;D ;D ;D ;)....
Två omlopp är ju desutom placerade i Älvsered ... vilket gör det ännu mer intressant för dem ... Desutom så finns ju ett Swebus omlopp placerat i Älvsered vagn 5626 i nuvarande stund ;D ;) :) :).......
Det ryktas om att Bergkvara åker runt och kollar upp inför anbudet... sen ska väl oxå läggas till Vänersborgs Linjetrafik de har ju redan bussar i Skene ihop med B-L!
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:06:01 PM
Det ryktas om att Bergkvara åker runt och kollar upp inför anbudet... sen ska väl oxå läggas till Vänersborgs Linjetrafik de har ju redan bussar i Skene ihop med B-L!
Jo, men Vänersborgs Linjetrafik lägger knappast något eget anbud utan det blir säkert genom Buss i Väst, precis som det fungerar i Skene i dag. Om det blir Buss i Väst blir det väl närmast Kjellgrens som får köra, men de är också lite av en dark horse i sammanhanget sedan Orusttrafiken köpt 40 procent av företaget. Kommer de att samarbeta med Orusttrafiken i stället för Buss i Väst?
Rykten om att diverse bussbolag åker runt och kollar kan man nog ta med en viss nypa salt. De går ju knappast fram och presenterar sig i så fall.
Jag fick för mig V-L buss var utanför Buss i väst är deras bussar märkt på taket längst bak med buss i väst?
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:21:23 PM
Jag fick för mig V-L buss var utanför Buss i väst är deras bussar märkt på taket längst bak med buss i väst?
Oavsett hur de är märkta så kör Vänersborgs Linjetrafik all sin linjetrafik under Buss i Väst. De kör alltså ingen egen linjetrafik, vilket för övrigt delägarna i Buss i Väst inte får göra. När KE's Bussar i Fjärås började med det åkte de ut ur Buss i Väst fortare än kvickt.
Vill Vänersborgs Linjetrafik köra trafiken enligt eget avtal måste de lämna Buss i Väst. Något som skulle vara rätt komplicerat eftersom de kör linjetrafik för Buss i Väst på många håll, till exempel i Karlskoga.
Alltid lär man sig nått nytt ;D
Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:28:18 PM
Alltid lär man sig nått nytt ;D
Visst :) Det är ju just det Bussnack är till för. För ömsesidigt utbyte av kunskaper alltså.
En sak slog mig: när det gäller trafik Borås-Svenljunga/Tranemo är det numera väldigt glest mellan Buss i Väst-företagen. Det finns inget i Borås eller Svenljunga kommuner. Och i Tranemo finns "bara" Kjellgrens. Hallgrens har visserligen viss verksamhet i Borås som underentreprenör till Veolia så de kanske kan utöka?
Och ändå sägs det att man inte kan lära gammla "gubbar" som oss nått nytt ;).....Hallgrens tror jag inte skulle få nått av trafiken Tranemo Svenljunga om buss i väst skulle vinna ,möjligen mer trafik i Borås.
Är inte Kjellgrens utesluten ur Bivab ? sedan affären med Orust? Kjellgrens finns i allafall inte med på Bivabs hemsida längre som medlem
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 maj 2008, 01:36:28 AM
Är inte Kjellgrens utesluten ur Bivab ? sedan affären med Orust? Kjellgrens finns i allafall inte med på Bivabs hemsida längre som medlem
Det är mycket möjligt. De kör dock kvar de omlopp de har enligt Buss i Väst-avtalet. Men det är ju fördenskull inte säkert att de kan få några nya körningar. Vilket i så fall gör att Buss i Väst får problem om de tar hem den här trafiken. Dock inte olösliga sådana. De tog ju hem trafik i Skåne och Småland utan att ha någon tidigare etablering där.
Dem som lever får väl se ... men det kan ju bli intressant om Bivab vinner trafiken.... Ska då Kjellgrens köra som underentreprenör som de gör idag åt B-L?