Hej !
Kollade på Neoplan´s hemsida. Upptäckte dessa lite nyare stadsbussar till salu
Först 5 st ledbussar av 2004 årsmodell.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/A59B1615C6D355A4C125742B004DF910?OpenDocument&key=search (http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/A59B1615C6D355A4C125742B004DF910?OpenDocument&key=search)
Sedan 3 korta Neoplan Centroliner i från 2006.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int (http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int)
Kan helt klart påstå att jag vart lite förvånad. När jag hittade så här nya stadsbussar. Till salu. normal avecklingsålder brukar väl vara 12 år ungefär. För en buss i linjetrafik.
Citat från: IntresseTrafik skrivet 14 april 2008, 18:42:40 PM
Hej !
Kollade på Neoplan´s hemsida. Upptäckte dessa lite nyare stadsbussar till salu
Sedan 3 korta Neoplan Centroliner i från 2006.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int (http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int)
Kan helt klart påstå att jag vart lite förvånad. När jag hittade så här nya stadsbussar. Till salu. normal avecklingsålder brukar väl vara 12 år ungefär. För en buss i linjetrafik.
När det gäller de tre korta så är det Swebus 6477-6479.
De tre korta beror väl på att Dalatrafik lade ner de linjer dessa trafikerade. Bussar av denna storlek är ju svåra att omplacera. Undrar om entreprenören får ersättning i de fallet. Man köper ju bussar som ska passa trafiken man upphandlar, sedan lägger THM ner trafiken bussarna skulle trafikera under gällande avtal. Kan ju inte accepteras av entreprenören.
Vad gäller GS leder förstår jag inte varför dessa inte passar in längre. Man beställer ju nya Volvo-leder löpande.
De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.
Nu är de ju en avvikande typ så GS har väl sålt dem för att bli av med lite elände.
Citat från: Leif D skrivet 14 april 2008, 23:09:36 PM
De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.
Nu är de ju en avvikande typ så GS har väl sålt dem för att bli av med lite elände.
Bussen på bilderna är 567 från 2004, de du menar är 121-125 från 2000. Det är dessa jag har hört ska säljas, inte bussarna från 2004, det hela verkar lite konstigt.
Citat från: Mats B skrivet 14 april 2008, 23:24:58 PM
Bussen på bilderna är 567 från 2004, de du menar är 121-125 från 2000. Det är dessa jag har hört ska säljas, inte bussarna från 2004, det hela verkar lite konstigt.
Man verkar inte tagit bild på exakt rätt objekt, på bilderna från Dalarna så är det ju andra vagnar på vissa bilder än de som Oskar räknar upp. Kan ju vara samma i GS fall. Dock är väl 121-125 av än äldre generation än 567, dvs det skiljer i utseende?
Citat från: Walter skrivet 15 april 2008, 08:01:32 AM
Man verkar inte tagit bild på exakt rätt objekt, på bilderna från Dalarna så är det ju andra vagnar på vissa bilder än de som Oskar räknar upp. Kan ju vara samma i GS fall. Dock är väl 121-125 av än äldre generation än 567, dvs det skiljer i utseende?
Nej det är samma modell och samma utseende. Det enda som skiljer är interiören, gamlingarna har Swebus stolsklädsel, annan stolslayout och annorlunda interiörbelysning än de som GS specade själva. Det kan inte röra sig om fd Swebus-vagnarna, bussarna i annnonsen anges som årsm. 2004, med förar-AC (finns inte på de äldre) samt 310-hästarsmotor, gamlingarna har 280 (med reservation för någon hästkraft hit eller dit). Är inte helt säker men tror dessutom att Swebussarna har fler sittplatsen än de 48 som anges på annonsbussarna.
Citat från: Leif D skrivet 14 april 2008, 23:09:36 PM
De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.
Jag tror inte förarna i Bromma skulle haft något emot att ratta nya MAN-bussar. Vi är ju vana vid Merca både kort och ledvagnar så varför inte, dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...
Citat från: Mrbuss skrivet 15 april 2008, 11:00:25 AM
dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...
Förutom piss-dörrarna isåfall.
Citat från: Mrbuss skrivet 15 april 2008, 11:00:25 AM
Jag tror inte förarna i Bromma skulle haft något emot att ratta nya MAN-bussar. Vi är ju vana vid Merca både kort och ledvagnar så varför inte, dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...
Den förklaring som tidigare angetts skulle vara att man inte hade råd att lösa ut dom vid tillfället.
GS har väldigt mycket bussar av 2004 års modell. För att inte medelålder skall bli för hög måste även yngre vagnar bytas ut. Man säljer det man kan hitta en köpare till (inte DOB...)
:)
Citat från: Leif D skrivet 14 april 2008, 23:09:36 PM
De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.
Nu är de ju en avvikande typ så GS har väl sålt dem för att bli av med lite elände.
Fan vad du snackar skit, Bortskämda stockholmsförarna...
Det var ju skotten som då ägde Swebus som inte ville ha dem.
Sluta med ditt Anti-Stockholmssnack
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:53:00 PM
Fan vad du snackar skit, Bortskämda stockholmsförarna...
Det var ju skotten som då ägde Swebus som inte ville ha dem.
Sluta med ditt Anti-Stockholmssnack
Skotten i fråga hade väl sålt för länge sedan om ja minns rätt. I annat inlägg skriver någon att man inte hade råd att lösa ut bussarna, vilket ju i så fall tyder på att nämnde skotte inte längre ägde företaget.
F.ö. så kanske jag har andra kontakter än du inom branschen som känner till förhållanden som inte du känner till. Men det var stora problem att få facket att godta dessa bussar i Sthlm. Fakta inget annat. Sedan får du ta det som "Anti-Stockholmssnack" eller vad du vill, men jag brukar hålla mej till fakta och inte tyck och smak som herrn brukar göra.
Eftersom busstypen ifråga duger åt tusentals förare ute i eruropa, så borde den ju duga även i Sthlm, men så var inte fallet.
Swebus gav upp och sålde vagnarna. Fast rent afärsmässigt kan de ju ha vägrat lösa ut dem, för att de inte uppfyllde fackets krav.
Vem som fick ta ekonomiska smällen av detta lär inte vara lätt att få veta dock.
Se man har aldrig sett såna nya är till salu alls.
Dom MANarna kan inte Malmö köpa dom som resarv bussar som skolbussar allt annat.
Men jag tror inte att dom kommer köra i malmö nä men kan gisa på Stockholm eller Gävle eller dom kör sen eller i utlandet tyskland ::)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 16 april 2008, 17:17:13 PM
är det så svårt att fatta eller är på skånska 100%.
Håller med om det finns folk som gnäller här.
Svårt att fatta är det ibland, men inte för att du talar skånska, det brukar nämligen inte syns i text.
Annars så har jag inte det minsta svårt att först skånska då det talas, har vistats ganska mycket (flera år) i Skåne i mitt liv.
Om det jag skriver är gnäll eller inte, det är ju du som bestämmer, med din inställning till det hela, du tycker jag kritiserar, vilket jag kanske gör. Men jag gör det i så fall för att du ska tänka efter lite.
T.ex. vad är det för mening med ett inlägg här, om ingen förstår vad du menar med det du skriver.
Citat från: Leif D skrivet 16 april 2008, 00:09:24 AM
Eftersom busstypen ifråga duger åt tusentals förare ute i eruropa, så borde den ju duga även i Sthlm, men så var inte fallet.
Swebus gav upp och sålde vagnarna. Fast rent afärsmässigt kan de ju ha vägrat lösa ut dem, för att de inte uppfyllde fackets krav.
Vem som fick ta ekonomiska smällen av detta lär inte vara lätt att få veta dock.
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.
Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.
Nog är det väl så alltid.....
Men finns nog ingen "stockholmare" här som är rakryggad nog att våga erkänna det. Sorgligt men sant.....
Citat från: Oskar A skrivet 14 april 2008, 18:48:07 PM
När det gäller de tre korta så är det Swebus 6477-6479.
Dessa är fler än så, men kan se att det är 3 som är till salu. Rullar övriga kvar i hästensland?
Citat från: Jan skrivet 16 april 2008, 18:52:52 PM
Dessa är fler än så, men kan se att det är 3 som är till salu. Rullar övriga kvar i hästensland?
Jag slog på några av de andra i CBR och de var påställda.
Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.
Det är väl en skillnad på om huvudmannen drar in trafiken vagnarna skulle rulla på som idetta fallet eller om de inte accepteras av de anställda som Setra-lederna. Man har ju fler av dessa i Dalarna som rullar vidare, vad jag vet utan klagan från de som kör.
Citat från: Walter skrivet 16 april 2008, 19:04:09 PM
Det är väl en skillnad på om huvudmannen drar in trafiken vagnarna skulle rulla på som idetta fallet eller om de inte accepteras av de anställda som Setra-lederna. Man har ju fler av dessa i Dalarna som rullar vidare, vad jag vet utan klagan från de som kör.
Intressant att man gick med på att flytta bussarna pga att de anställda inte ville ha dem. Man är ju mera van inställningen att förarkåren ska "hålla tyst och köra" det som finns.
T.ex är förarkåren i Umeå inte ett dugg nöjda med B9S-lånebussarna som upplevs som motorvägsbussar. Trögstyrda klumpiga saker med alltför stora rattar för att användas i tätortstrafik. Men dylika klagomål lär väl knappast hindra den nye operatören från att köpa in exakt vad de vill ha, även om det tråkigt nog skulle innebära exakt samma modell av B9S.
Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 19:17:42 PM
Intressant att man gick med på att flytta bussarna pga att de anställda inte ville ha dem. Man är ju mera van inställningen att förarkåren ska "hålla tyst och köra" det som finns.
T.ex är förarkåren i Umeå inte ett dugg nöjda med B9S-lånebussarna som upplevs som motorvägsbussar. Trögstyrda klumpiga saker med alltför stora rattar för att användas i tätortstrafik. Men dylika klagomål lär väl knappast hindra den nye operatören från att köpa in exakt vad de vill ha, även om det tråkigt nog skulle innebära exakt samma modell av B9S.
Har man ens behov av B9 i Umeå? Eller i så fall kanske B9LA/7500 (låggolv)?
Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.
Tror att du menar 5910 och 5911. Nån 5909 finns inte i Uppsala-området.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 april 2008, 07:19:41 AM
Tror att du menar 5910 och 5911. Nån 5909 finns inte i Uppsala-området.
//Niclas
Så rätt så. My mistake.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:40:35 PM
Nu tror jag att herrarna blandar och ger bland en hel hop historiska händelser.
Närmast sanningen kommer Micke.
Bussarna beställdes av Stagecoach efter en ganska omfattande provverksamhet med många udda bussar i Sthlm området 1998-99, bla en Plaxton om jag minns rätt.
Eftersom bussarna aldrig kom att ingå i försäljningen till det då norska Concordia såldes de till andra köpare utan att tas i bruk.
//Lars
Lars har helt rätt sitt påstående. I tillägg kan nämnas att Setra-ledbussarnas "gästspel" på Ekerö har diskuterats många gånger förut här, och anledningen till flytten var att dörrkonstruktionen tog för mycket stryk i den tuffa trafik med så många dörrmanövreringar som det är frågan om på Ekerö. I Uppland respektive Kalmar går denna typ av fordon i regiontrafik. I Stockholm så var det hård förortstrafik.
Citat från: HB skrivet 17 april 2008, 14:54:25 PM
Lars har helt rätt sitt påstående. I tillägg kan nämnas att Setra-ledbussarnas "gästspel" på Ekerö har diskuterats många gånger förut här, och anledningen till flytten var att dörrkonstruktionen tog för mycket stryk i den tuffa trafik med så många dörrmanövreringar som det är frågan om på Ekerö. I Uppland respektive Kalmar går denna typ av fordon i regiontrafik. I Stockholm så var det hård förortstrafik.
Beställdes det då en felaktig modell? Nog finns det väl även Setramodeller som är byggda för hård förortstrafik?
Citat från: Verspieder skrivet 17 april 2008, 15:31:34 PM
Beställdes det då en felaktig modell? Nog finns det väl även Setramodeller som är byggda för hård förortstrafik?
Jag är för dåligt uppdaterad på vad Setra erbjöd för olika dörrmodeller vid den tiden, men kunde konstatera att dörrmodellen var för känslig och långsam för mängden hållplatsstopp. Däremot var den fin att köra samt resa med.