Norrland är populärt och vackert, tyvärr hann det försvinna en hel del snö på de veckor som skiljde Patriks och min tur norröver. 
Besökt Umeå mån/tis i veckan och hade det bara grått och regnigt. Inga höjdarbilder därför. 
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia1024-Vasaplan-080310.jpg)
I stadstrafiken har vi ju en fast korrespondent, men någon bild blev det i alla fall.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia3876-Ume-080310.jpg)
En vikariebuss snart redo att ge sig ut i trafiken!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Abramssons5-Ume-080311.jpg)
Som sagt..dimma och duggregn, men även det kan ge en viss stämning...höststämning!?
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Abramssons23-Ume-080311.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia2524-Vasaplan-080311.jpg)
En fullständigt galen flygbuss. Åkte med denna 1 timme senare till flyget och föraren lyckades klättra på 18 av 19 rondellhörn och vägkanter som fanns på vägen. Näst intill pinsamt!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Klaboda-BZK-Ume-080310.jpg)
Kålaboda har skaffat nytt.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Sjstrms-XWH-Ume-080311.jpg)
Platsen under tak vid Kina-krogen är ett populärt ställe för buss-spotting har jag märkt.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Skelleftebuss210-Ume-080311.jpg)
Till slut måste jag även klämma in en vacker Skelleftebuss på väg in till Vasagatan i Umeå.
			
			
			
				Tack för riktigt fina och trevliga bilder. 27 och 28 februari var jag i staden på besök. 27 var det mer eller mindre snöstorm, men den 28 var vädret hyfsat fint och perfekt för fotograferade. Nämligen molnigt men ingen nederbörd. Jag föredrar moln när jag fotar, för det första kan man fota åt alla väderstreck utan att få motsol, för det andra slipper jag svarta skuggor som ställer till det...
20 mars ska jag göra återbesök i Ume igen. Hoppas jag får bra väder och att dom inlånade ledbussarna behagar dyka upp framför kameralinsen.
En fråga dokk till alla som reser upp hit och njuter av Norrland. Varför hamnar ni i Ume? Finns ju Örnsköldsvik 10 mil söderut eller Skellefte 13 mil norrut och besöka. Bussmicke, Patrik med flera har ju besökt dessa städer också självklart. Nä det jag snackar om är litegran en fundering varför norrlands-besökarna i allmänhet hamnar i just Ume. Inge fel med det, finns mycket fint och se i Björkarnas stad så kör för det.
/Jona
			
			
			
				Tack för ett trevligt bildsvep!  :)
			
			
			
				Citat från: Jona skrivet 13 mars 2008, 18:45:28 PM
En fråga dokk till alla som reser upp hit och njuter av Norrland. Varför hamnar ni i Ume? Finns ju Örnsköldsvik 10 mil söderut eller Skellefte 13 mil norrut och besöka. Bussmicke, Patrik med flera har ju besökt dessa städer också självklart. Nä det jag snackar om är litegran en fundering varför norrlands-besökarna i allmänhet hamnar i just Ume. Inge fel med det, finns mycket fint och se i Björkarnas stad så kör för det.
/Jona
Tackar!
Bra fråga, kan ge mig på en förklaring för min egen del. 
Jag passerade bara genom Umeå på min resa, men städerna Luleå och Umeå är centrala och en bra utgångspunkt för att ta sig åt olika håll. För mig är flygplatsen på sätt och vis avgörande. Har vänner i Umeå området och jobbet för mig även till krokarna. 
Denna resa gick för övrigt Harstad-Narvik-Kiruna-Luleå-Umeå-Hörnefors-Umeå flyg. Nästa nedslag i Umeå är 1 april!
För övrigt så hade jag planerat att övernatta i Skellefteå natten före...men en snöstorm kom ivägen. (kommande inlägg) 
			
 
			
			
				Citat från: Marc skrivet 13 mars 2008, 19:00:16 PM
Nästa nedslag i Umeå är 1 april!
Då blir det besök av två fotografer denna "skämtdag".
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 13 mars 2008, 20:31:47 PM
Då blir det besök av två fotografer denna "skämtdag".
:-D - fö kan jag svara för min del då jag knappt beträtt denna landsände alls att Umeå känns som en bra start! Det är en trevlig stad, finns ett antal olika bussbolag och busstyper som rullar, staden är tillräckligt stor för att man ska få en rejäl mängd bilder att fota med. O nu då Veolia försvinner i sommar vill man ju dokumentera innan det är försent! Sen kan jag rent samlarmässigt säga att jag i Umeå kan komplettera befintlig samling på annat sätt än i en mindre stad.
			
 
			
			
				Citat från: Marc skrivet 13 mars 2008, 18:30:30 PM
Norrland är populärt och vackert, tyvärr hann det försvinna en hel del snö på de veckor som skiljde Patriks och min tur norröver. 
Besökt Umeå mån/tis i veckan och hade det bara grått och regnigt. Inga höjdarbilder därför. 
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia3876-Ume-080310.jpg)
En vikariebuss snart redo att ge sig ut i trafiken!
Trevliga bilder. Hur många av 38xx bussar finns i Ume nu?
			
 
			
			
				3877 siktades ute på linje 1 idag.
			
			
			
				Citat från: bussgrabben skrivet 14 mars 2008, 15:41:16 PM
3877 siktades ute på linje 1 idag.
Exakt!!! Även vårt hushåll noterade den! :) :o
Tack för fina bilder!
/Jessika
			
 
			
			
				Jag såg precis 3976 ute på 1:ans linje oxå! :)
Det är lite annorlunda inredning i de bussarna mot vad man är van vid, bl.a. barnvagnsplats både fram och bak i bussen. Det ska bli intressant att se hur det fungerar här uppe.
Amatörfrågor: Vad är bubblan där fram uppe på taket? Var sitter motorn?
/Jessika
			
			
			
				Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2008, 18:14:09 PM
Jag såg precis 3976 ute på 1:ans linje oxå! :)
Det är lite annorlunda inredning i de bussarna mot vad man är van vid, bl.a. barnvagnsplats både fram och bak i bussen. Det ska bli intressant att se hur det fungerar här uppe.
Amatörfrågor: Vad är bubblan där fram uppe på taket? Var sitter motorn?
/Jessika
Bubblan på taket är för kylningen, enligt vad jag erfarit. Motorn sitter på sidan där vi normalt är vana vid en barnvagnsplats. B9S är väl den enda låggolvade ledbuss med mittmotor?
Känns onödigt med ledbuss om man minimerar antalet sittplatser till följd av fler barnvagnsplatser och dylikt. Ledbussens främsta syfte är väl ändå att kunna ta fler resenärer än vanliga bussar?
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 18:54:58 PM
Känns onödigt med ledbuss om man minimerar antalet sittplatser till följd av fler barnvagnsplatser och dylikt. Ledbussens främsta syfte är väl ändå att kunna ta fler resenärer än vanliga bussar?
B9SALF, med låggolv i hela bussen känns lika malplacerade i Umeå som OmniCity-ledvagnarna. Lågt golv bakom leden känns bara onödigt då de flesta resenärer åker 10-20 minuter och då vill sitta. Det finns inget överdrivet behov av många barnvagns- och rullstolsplatser, då det bara i yttersta undantagsfall händer att man får på mer än två barnvagnar och/eller rullstolar samtidigt. Så normalgölv bak i alla typer av bussar vore önskvärt. Rent låggolv och "bagageplats" för rullatorer behövs egentligen enbart på linjerna 83 & 84 där de fem OmniCity-kortvagnarna gott kan ersätta de små gamla slitna Neoplanarna.
Men detta är ju bara min privata åsikt.
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:16:04 PM
B9SALF, med låggolv i hela bussen känns lika malplacerade i Umeå som OmniCity-ledvagnarna. Lågt golv bakom leden känns bara onödigt då de flesta resenärer åker 10-20 minuter och då vill sitta. Det finns inget överdrivet behov av många barnvagns- och rullstolsplatser, då det bara i yttersta undantagsfall händer att man får på mer än två barnvagnar och/eller rullstolar samtidigt. Så normalgölv bak i alla typer av bussar vore önskvärt. Rent låggolv och "bagageplats" för rullatorer behövs egentligen enbart på linjerna 83 & 84 där de fem OmniCity-kortvagnarna gott kan ersätta de små gamla slitna Neoplanarna.
Men detta är ju bara min privata åsikt.
Men ska ni ha dessa B9S permanent eller det är bara en utvärderingsfas?
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:21:31 PM
Men ska ni ha dessa B9S permanent eller det är bara en utvärderingsfas?
Nej nej, detta är splitternya Partillebussar som vi har på lån fram till sommartidtabellen, så blåfärgen är bara en lycklig slump. Detta lån skedde för att Veolia ska kunna klara av sitt åtagande fram till slutet av tiden (t.o.m 15 juni). Det är ju numera vite på varenda tur som inte körs med lågentré. Vad Swebus ska sätta in på lågentreledvagnsfronten till hösten är ännu okänt.
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:29:51 PM
Nej nej, detta är splitternya Partillebussar som vi har på lån fram till sommartidtabellen, så blåfärgen är bara en lycklig slump. Detta lån skedde för att Veolia ska kunna klara av sitt åtagande fram till slutet av tiden (t.o.m 15 juni). Det är ju numera vite på varenda tur som inte körs med lågentré. Vad Swebus ska sätta in på lågentreledvagnsfronten till hösten är ännu okänt.
Ja, några nya bussar hinner väl inte produceras till den 15/6? Partille? Jag har inte sett några B9S på några av Veolias linjer i Göteborg, vad jag vet i alla fall.
Ersätter B9S:erna de gamla CN113-lederna ni hade tidigare?
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:38:04 PM
Ersätter B9S:erna de gamla CN113-lederna ni hade tidigare?
Precis. För "nummerologerna": 1043, 1044, 1045, 1051, 1052 samt 1053.
(Men jag har säkert glömt någon)
			 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:51:58 PM
Precis. För "nummerologerna": 1043, 1044, 1045, 1051, 1052 samt 1053.
(Men jag har säkert glömt någon)
Det måste kännas sorgligt?
			
 
			
			
				Aha! Så ledare ersätter ledare? Jag trodde att de snarare skulle komplettera  de bussar som fanns, inte ersätta. För visst "saknas" det ledare? Man har ju sett en hel del enkelbussar bl.a. på linje 1 och 8 på sistone.
/Jessika
			
			
			
				Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2008, 20:10:34 PM
Aha! Så ledare ersätter ledare? Jag trodde att de snarare skulle komplettera  de bussar som fanns, inte ersätta. För visst "saknas" det ledare? Man har ju sett en hel del enkelbussar bl.a. på linje 1 och 8 på sistone.
Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla 
ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?
Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:57:40 PM
Det måste kännas sorgligt?
Lågentrékravet måste man ju acceptera. Det är värre när "ens egna" bussar tvingas bort pga årsmodellen då de uppfyller alla miljö-, lågentré- och bekvämlighetskrav i många år till...  :(
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 21:03:26 PM
Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?
Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(
AMEN, det är rätt tänkesätt. Jag förstår inte varför man måste kräva 100% låg-golv. Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger.... alltså enligt följande exempel....
Buss går från stan vardag 00 15 30 45 varje timme på stomlinjer och 15 och 45 på övriga linjer. Alla avgångar 15 och 45 på stomlinjerna går med lågentre. 00 och 30 går med valfri busstyp. Övriga linjer går tex 15 varje timme med lågentre medan valfri används övrig tid. Alltså varannan avgång är låg-entrégaranti, övriga turer är valfri buss. Se till att lågentretruerna alltid möts i centrum så man kan byta från lågentre till lågentre så löser sig det. 
Samma sak gäller kvällar helger men då bör ju fler låg-entrébussar finnas ledig och man kan därför köra färre höggolvsbussar.
/Jona
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 21:03:26 PM
Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?
Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(
De är väl för dyra att hålla i drift?
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2008, 02:10:11 AM
De är väl för dyra att hålla i drift?
Hur menar du nu? Att etanolen är dyr och att de har stora starka motorer?
För på verkstan står då dem då inte speciellt ofta, till skillnad från sina nya avancerade yngre syskon.
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 15 mars 2008, 07:25:22 AM
Hur menar du nu? Att etanolen är dyr och att de har stora starka motorer?
För på verkstan står då dem då inte speciellt ofta, till skillnad från sina nya avancerade yngre syskon.
Nej, äldre bussar behöver inte "pysslas om" lika mycket. Jag syftade på skatt och dylikt.
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2008, 09:23:04 AM
Jag syftade på skatt och dylikt.
Etanoldrift = 984 kr/år i skatt för dessa ledvagnar!  ;)
			
 
			
			
				Oopsi daysi dessa bussar måste ju bara rena sparbössan för bussbolaget. Vilket ju borde gynna alla inblandade parter..... utom möjligen skrivbordsnissarna på länshuvudmannen och vad vet de om verkligheten??? 
			
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 15 mars 2008, 18:53:14 PM
Etanoldrift = 984 kr/år i skatt för dessa ledvagnar!  ;)
Det var billigt!
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2008, 13:33:06 PM
Oopsi daysi dessa bussar måste ju bara rena sparbössan för bussbolaget. Vilket ju borde gynna alla inblandade parter..... utom möjligen skrivbordsnissarna på länshuvudmannen och vad vet de om verkligheten??? 
Hur menar du nu? Tidtabeller, linjedragningar, tillräckligt antal (bekväma) sittplatser, skattemedel, pengar och övrig ekonomi är underordnat. Vet du inte att lågentré är viktigare än allt annat i branchen?  ;) ::)
			
 
			
			
				> Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger
Öh, va? 99% låggolv på kvällarna? 
Är det nån gång det INTE är motiverat med lågbuss så lär det väl vara 
på vardagskvällar..? Kryckligan är hemma och tittar på Rapport, 
barnvagnarna sover.
			
			
			
				Citat från: Skalman skrivet 16 mars 2008, 16:55:20 PM
> Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger
Öh, va? 99% låggolv på kvällarna? 
Är det nån gång det INTE är motiverat med lågbuss så lär det väl vara 
på vardagskvällar..? Kryckligan är hemma och tittar på Rapport, 
barnvagnarna sover.
;D :D Nästan årests citat! Gôrbra skrivet!
			
 
			
			
				Egentligen är det aldrig motiverat med lågentrebuss. MEN, om ett bussbolag har 60% fordon med lågentre och 40% med höggolv så är ju oftast vardagskvällar och helger som möjligheten och köra lågentrebussar på nästan alla avgångar finns. Oftast därför att vardagskvällar och helger brukar normalt trafiken minskas med 50% eller där är i närheten.
/J
			
			
			
				Citat från: Jona skrivet 14 mars 2008, 21:15:00 PM
AMEN, det är rätt tänkesätt. Jag förstår inte varför man måste kräva 100% låg-golv. Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger.... alltså enligt följande exempel....
/Jona
Men nu missar du den politiska aspekten på detta. Att från politiskt håll kunna erbjuda massan låggolv och därmed med automatik nya bussar köper väljare. Att de gamla är driftsäkra, komfortabla, i vissa fall billiga i drift, uppskattade av personalen och ibland kanske också i bra skick köper inga väljare. Möjligen sådana som du och jag och alla andra här som har ett intresse och därmed bryr oss om vad vi åker i.
Ur ett rent logiskt resonemang håller jag fullständigt med i vad Verspieder skriver men politiker och tjänstemän är sällan logiska. Snarare styrda av väljaropinion, budget och LOU.