För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget i Borås.
Vilken buss var det?
			
			
			
				Citat från: Johan H skrivet 05 mars 2008, 15:34:42 PM
För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget i Borås.
Vilken buss var det?
Det har hänt ett antal gånger under årens lopp. Nu senast var det en Scania MaxCi, jag kommer dock inte ihåg vilken individ. Bernt minns säkert. 
			
 
			
			
				Det hände med en Wiima i 500 serien minns inte numret. Jag har för mig en annan buss var i serien 193-197.  Grindsummern som skulle varnat föraren var bortkopplad av skötselhallspersonalen de tyckte den var ett hinder i deras arbete. Alla B-L bussar har numera att p-bromsen ska dras innan motor kan stoppas för att bussen inte ska rulla iväg förarlös alla bussar har inte förargrind med summer.
			
			
			
				Någon som som lyckat fota "busstvättsbesöken" i Ätran i Borås??
			
			
			
				Viskan rinner genom Borås . Foto vete katten om nån har det hände ju långt för digitalkameran.. :)  det skulle vara Staffan i så fall om han boddde i Borås då.
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:20:39 PM
Viskan rinner genom Borås . Foto vete katten om nån har det hände ju långt för digitalkameran.. :)  det skulle vara Staffan i så fall om han boddde i Borås då.
Nej, det var inte så länge sedan detta hände senast. Ett par år sedan bara och visst hade de flesta av oss digitalkameror då. Dock inträffade det hela i mörker så det är möjligt att ingen gav sig ut för att fotografera. Jag har dock ett minne av att Bernt (troligen) ändå lyckats få till en bild. 
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:20:39 PM
Viskan rinner genom Borås . Foto vete katten om nån har det hände ju långt för digitalkameran.. :)  det skulle vara Staffan i så fall om han boddde i Borås då.
Viskan är helt rätt.
Ätran rinner ju ut i Falkenberg 
Blandade i hop namnen på de här åarna.
			
 
			
			
				Jag tänkte mer på de äldsta gångerna det var länge sen   :)
			
			
			
				Vad snopen man måste bli som förare när man kommer tillbaka till bussen och ser baken sticka upp ur vattnet. ;D :o
			
			
			
				I december 2005 badade Scania-MaxCi nr 23.
Nils-Henrik
			
			
			
				Citat från: NHK skrivet 05 mars 2008, 19:58:42 PM
I december 2005 badade Scania-MaxCi nr 23.
Nils-Henrik
Det stämmer bra det - den senaste bad-bussen i den bemärkelsen var nr 023.
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:11:29 PM
Det hände med en Wiima i 500 serien minns inte numret. Jag har för mig en annan buss var i serien 193-197.  Grindsummern som skulle varnat föraren var bortkopplad av skötselhallspersonalen de tyckte den var ett hinder i deras arbete. Alla B-L bussar har numera att p-bromsen ska dras innan motor kan stoppas för att bussen inte ska rulla iväg förarlös alla bussar har inte förargrind med summer.
För vid det här laget ganska många år sedan, kan nog vara närmare 20, var det 504 som badade.
			
 
			
			
				Citat från: Johan H skrivet 05 mars 2008, 16:30:00 PM
Vad snopen man måste bli som förare när man kommer tillbaka till bussen och ser baken sticka upp ur vattnet. ;D :o
Han hann att upptäcka att bussen kom i rullning långt innan den nådde vattnet, men kunde inte göra något. För att få stopp på bussen krävs att man slår på huvudströmmen och på BL:s bussar sitter den i fronten, vilket är ett enormt korkat ställe med tanke på det som inträffade. Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat. Han sprang nämligen bredvid ("jämte", som man säger här), men sackade efter när bussen fick mer fart och Viskan blev slutmål.
Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?
Borås Tidning hade en stor bild på händelsen men deras arkiv på nätet verkar bara sträcka sig till januari 2007. Jag minns dock att bilden råkade bli spegelvänd i tidningen. 
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat.
Vilket inte är att rekomendera då det är förenat med livsfara. Vi har haft minst en förare i Bromma som avlidit sedan hon sprang jämte bussen och sedan in i en stolpe och blev överkörd.  :-\
			
 
			
			
				Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Han hann att upptäcka att bussen kom i rullning långt innan den nådde vattnet, men kunde inte göra något. För att få stopp på bussen krävs att man slår på huvudströmmen och på BL:s bussar sitter den i fronten, vilket är ett enormt korkat ställe med tanke på det som inträffade. Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat. Han sprang nämligen bredvid ("jämte", som man säger här), men sackade efter när bussen fick mer fart och Viskan blev slutmål.
Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?
Anledningen till att huvudströmbrytaren sitter fram är att då har du som förare en möjlighet att se om nån pillar på den. Det hände nämligen för hm... minnet men tror det var ca 20 år sen att nån öppnade luckan på sidan och bröt strömmen när bussföraren stängde av motorn ja då flög alla dörrar igen och några kom i kläm efter det kopplades om så komradion alltid har ström så man kan ropa på trafikledning. Alla nys bussar fick sen brytaren där fram. MAN har ju en på instrumentbrädan detta är väl vanligare nuförtiden.
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2008, 12:19:02 PM
Anledningen till att huvudströmbrytaren sitter fram är att då har du som förare en möjlighet att se om nån pillar på den. Det hände nämligen för hm... minnet men tror det var ca 20 år sen att nån öppnade luckan på sidan och bröt strömmen när bussföraren stängde av motorn ja då flög alla dörrar igen och några kom i kläm efter det kopplades om så komradion alltid har ström så man kan ropa på trafikledning. Alla nys bussar fick sen brytaren där fram. MAN har ju en på instrumentbrädan detta är väl vanligare nuförtiden.
Folk ska då pilla på allt i den här stan. Tydligen inget nytt påfund om det existerade redan för 20 år sedan.
Men förklaringen är logisk. Dessutom är det ju en bra grej att koppla om så som BL har gjort att man inte kan stänga av motorn utan att parkeringsbromsen är dragen.