Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 14:50:56 PM

Titel: Säfflefråga
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 14:50:56 PM
När övergick Säffle från en delad bakruta till en smalare hel bakruta? Tror att det borde ha varit 1980. Kan det stämma? När kom de allra sista Säffle med den delade bakrutan?
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Cero skrivet 04 mars 2008, 14:56:43 PM
De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 04 mars 2008, 15:27:31 PM
Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 14:56:43 PM
De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).


var det inte 5682 ;)
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Cero skrivet 04 mars 2008, 15:28:29 PM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 04 mars 2008, 15:27:31 PM
var det inte 5682 ;)
Jo, givetvis! ;D
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 18:59:42 PM
Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 14:56:43 PM
De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).



Finns det B10M med delad bakruta?
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Signvard skrivet 04 mars 2008, 19:01:47 PM
De sista H1-orna hade hel bakruta också.
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Karsten skrivet 04 mars 2008, 20:57:31 PM
Citat från: Signvard skrivet 04 mars 2008, 19:01:47 PM
De sista H1-orna hade hel bakruta också.

Nä, inte från leverans va?
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 20:58:20 PM
Det anses såsom att B58 fick delad ruta och B10M fick hel ruta. Det är inte helt säkert att det följdes strikt. Vid reparation så fick 1568 och 1744 (Bs) hel ruta baktill medan 1724 (G) fick samma typ av bakruta.
Men, i verkligheten handlade det inte om det var B58 eller B10M. Det var tiden som avgjorde. Kanske någon med anknytning till SL kan berätta. För på en buss (H58) hände en otäck incident. Bussen i fråga råkade fastna i något och hela bakpartiet drogs med. Det lossade alltså. Den hela rutan på B10M är resultatet att man lagt in balksystem i bakpartiet för att förhindra att hela bakdelen,av plast,lossar.
Kanske någon kan berätta mera.
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Karsten skrivet 04 mars 2008, 20:58:31 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 18:59:42 PM

Finns det B10M med delad bakruta?

Jo, de första H3 hade delad bakruta. 5732-574?.
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 22:30:45 PM
Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2008, 20:58:31 PM
Jo, de första H3 hade delad bakruta. 5732-574?.

Enligt SvOf:s SLs Bussar 1987 hade H3 5732-5746 delad bakruta vid leverans. Däremot nämns det inte något om att H2 skulle ha haft det. Inte heller nämns något om H1 med hel bakruta vid leverans.
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Karsten skrivet 04 mars 2008, 23:18:57 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 22:30:45 PM
Enligt SvOf:s SLs Bussar 1987 hade H3 5732-5746 delad bakruta vid leverans. Däremot nämns det inte något om att H2 skulle ha haft det. Inte heller nämns något om H1 med hel bakruta vid leverans.

Låter helt rätt! Inga H2 hade delad bakruta.
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 23:32:34 PM
Nu kan jag tyvärr inte SL:s H-littera på bussarna. Men H3 är alltså B10M? Ingen H3 är B58? Och vissa H3 hade alltså delad bakruta? Har jag fattat rätt? Ursäkta om jag frågar dumt...
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Karsten skrivet 04 mars 2008, 23:38:48 PM
Just så! H1 är B58 (med delad bakruta). H2 och H3 är B10M. H2 är "stadsvarianten" av H3, dvs med dubbla ingångsdörrar. De 15 första H3 (5732-5746) levererades med delad bakruta, dock inga H2 (5682-5731, 6467-6493).
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 23:54:30 PM
Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2008, 23:38:48 PM
Just så! H1 är B58 (med delad bakruta). H2 och H3 är B10M. H2 är "stadsvarianten" av H3, dvs med dubbla ingångsdörrar. De 15 första H3 (5732-5746) levererades med delad bakruta, dock inga H2 (5682-5731, 6467-6493).


Tack för ett bra svar! :)
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Svoca skrivet 05 mars 2008, 00:06:54 AM
Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 20:58:20 PM
Det anses såsom att B58 fick delad ruta och B10M fick hel ruta. Det är inte helt säkert att det följdes strikt. Vid reparation så fick 1568 och 1744 (Bs) hel ruta baktill medan 1724 (G) fick samma typ av bakruta.
Men, i verkligheten handlade det inte om det var B58 eller B10M. Det var tiden som avgjorde. Kanske någon med anknytning till SL kan berätta. För på en buss (H58) hände en otäck incident. Bussen i fråga råkade fastna i något och hela bakpartiet drogs med. Det lossade alltså. Den hela rutan på B10M är resultatet att man lagt in balksystem i bakpartiet för att förhindra att hela bakdelen,av plast,lossar.
Kanske någon kan berätta mera.
Jo - denna, något udda, bussolycka minns man. Det var vinter, på 70-talet, plats Djurgårdsbron i Stockholm. En bromsande
lastbil, som kom mot högersidan på bussen, fick ej stopp p g a halka. Lastbilen träffade bussen bakom bakdörren. Följden blev
att hela bakänden inklusive baksoffa bröts loss och "parkerades" i snön. Lyckligtvis kom ingen passagerare till skada. Buss + lös bakända bärgades till verkstad och bussen "fogades" åter samman. Kom ut i trafik så småningom. Vagnsnummer ?
Titel: SV: Säfflefråga
Skrivet av: Cero skrivet 05 mars 2008, 08:11:04 AM
Citat från: Svoca skrivet 05 mars 2008, 00:06:54 AM
Jo - denna, något udda, bussolycka minns man. Det var vinter, på 70-talet, plats Djurgårdsbron i Stockholm. En bromsande
lastbil, som kom mot högersidan på bussen, fick ej stopp p g a halka. Lastbilen träffade bussen bakom bakdörren. Följden blev
att hela bakänden inklusive baksoffa bröts loss och "parkerades" i snön. Lyckligtvis kom ingen passagerare till skada. Buss + lös bakända bärgades till verkstad och bussen "fogades" åter samman. Kom ut i trafik så småningom. Vagnsnummer ?


Detta är alltså inte samma händelse som när en H1:a fastnade i ett hushörn på Östermalm och drabbades av samma åkomma?