Suck, med eller utan 25 års branscherfarenhet så vet jag väl att företagen måste spara, givetvis blir det till viss del på personalens bekostnad. Det kommer alltid att uppstå situationer där personalen retar sig på någon förändring, dessa är oftast relaterade till någon besparing. När det går bra för samhället kommer det också alltid att finnas möjligheter att byta jobb för den som är trött på skiftjobb och besparingar, det går inte att stoppa flykten från sämre betalda jobb genom att höja kostnaderna för allt i hela samhället.
Du kan inte jämföra någonting med Stockholmståg, det var ett företag som hade ett enda kontrakt, det bildades för att köra det kontraktet och avvecklades när de förlorade nästa upphandling. Deras budgetutrymme styrdes helt och hållet av det kontraktet och där hade de bra förspänt eftersom SL ställde höga krav på kvalitet och att de kunde lägga ett smart och välavägt anbud p.g.a erfarenheten från Citypendeln. Alla omdömen om Stockholmståg är i praktiken omdömen om själva kontraktet, sen hade de kanske trevliga och duktiga chefer också, det är lättare att ha det när man inte har ett anorektiskt avtal som man går back på från första dan.