Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Överklagan Blekinge 2023
« Senaste inlägg av B10M skrivet 08 februari 2023, 21:38:24 PM »
I så fall så kommer ju bussen att avgå förtidigt de dagar som trafiken flyter på ovanligt bra. Att stå och vänta in avgångstid på var och varannan hållplats gör knappast resenärerna särskilt mycket gladare. Det innebär dessutom en totalt sätt längre restid, och därmed dyrare trafik, eftersom buffert man redan stått och väntat bort inte kan användas om det uppstår en försening senare på linjen, så den totala bufferten behöver vara större.

Det handlar inte om att vänta in tiden på var och varannan hållplats, det räcker med de regleringshållplatser som finns. Att stå och vänta på bussen på hållplatsen är inte bättre. Det blir en avvägning helt enkelt, hur mycket får de som sitter på bussen vänta kontra de som står på hållplatsen och väntar.

Dyrare trafik blir det inte, vi gör ett tankeexpriment att man delar upp en lång linje på mitten i två olika linjer, bussen fortsätter på den nya linjen men alla resenärerna byts ut, ingen sitter kvar. En linje går A-B och en annan linje går B-C, bussen går A-B-C-B-A och så vidare. Hur fördelar man reglertiden effektivast då? Då finns det ingen anledning att ha längre reglertid vid A och C än vid B. Det blir inte billigare att ha all reglertid vid A och C, då kan man lika gärna resonera att det blir billigast att ha all reglertid vid omloppets slut. Om en del av resenärerna sitter kvar är det en annan sak, då blir det en avvägningsfråga.

Om bussarna går tillräckligt ofta har vi problemet med ihopklumpning, om man har för lite buffert längs med linjen blir det ofta stor variation mellan körtiderna på enskilda turer. Tillåter man bussar att avgå från mellanhållplatser tidigare än genomsnittet så kommer nästa buss att få fler resenärer än vanligt och därmed bli försenad, i så fall behöver man större buffert totalt om man har all buffert mellan de två sista hållplatserna. De bussar som är tidiga till reglerhållplatserna brukar sällan vara de som behöver buffert senare på linjen, just på grund av ihopklumpningseffekten. Men detta gäller alltså endast vid hög turtäthet.
2
Busstrafik / SV: Överklagan Blekinge 2023
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 08 februari 2023, 21:05:01 PM »
Om man tittar i tidtabellerna över Karlskronas stadstrafik(som det nog mest handlar om här)så har de flesta linjerna någon minuts
kortare körtid på kvällar och helger,men de skulle säkert kunna"pressas"mera att kortas.../Ulf
3
Busstrafik / SV: Överklagan Blekinge 2023
« Senaste inlägg av Maven skrivet 08 februari 2023, 21:00:24 PM »
Nja, den lösningen fungerar bäst när de flesta åker mellan ändpunkterna. Är det många som går på längs med linjen så blir det många som får stå och vänta på hållplatserna istället. Då är det egentligen bättre att planera så att man för det mesta kan gå från mellanhållplatserna i tid fram tills majoriteten av passagerarna har gått på. Att lägga in en tidsbuffert mellan de två sista hållplatserna kan ge en väldigt punktlig trafik i statistiken om man bara mäter ankomsttiden till sluthållplats, men för den som går av tidigare är det fullständigt ointressant.


I så fall så kommer ju bussen att avgå förtidigt de dagar som trafiken flyter på ovanligt bra. Att stå och vänta in avgångstid på var och varannan hållplats gör knappast resenärerna särskilt mycket gladare. Det innebär dessutom en totalt sätt längre restid, och därmed dyrare trafik, eftersom buffert man redan stått och väntat bort inte kan användas om det uppstår en försening senare på linjen, så den totala bufferten behöver vara större.


I normal trafik är det inte inte alls något konstigt med att körtiden varierar med några minuter från ena dagen till den andra. Det är väl framför allt ett informationsproblem för trafikhuvudmannen att presentera det på ett pedagogiskt sätt, att bussen inte är försenad för att den kommer 2-3 minuter efter vad reseplaneraren säger, och att anslutningar i knutpunkter självklart är planerade med mer buffert.
4
Busstrafik / SV: Då var vi där igen, underkända bussar
« Senaste inlägg av Erling.L skrivet 08 februari 2023, 20:38:24 PM »
Här ju lite problemet att vissa hållplatsers kantstenar kan slita sönder däcksidor väldigt fort.

En Chef på GS visade för några år sedan att du kan totalt slita ner en däcksida från ny till skrot på några timmar i ordinarie trafik.
5
Busstrafik / SV: Då var vi där igen, underkända bussar
« Senaste inlägg av buskörare skrivet 08 februari 2023, 19:32:32 PM »
Jag är mer intresserad av hur det ser ut i verkligheten med bedömning av ansvar förare vs fordonsägare. Jag har pratat med polis i ett helt annat typ av ärende och den polisen sade att han inte kände nån där han jobbade som skulle ge bussföraren böter för nått som de ansåg fordonets ägare skulle ha koll på. Det finns ett ägaransvar gällande fordon som inte är i kördugligt skick, vilket många inte verkar veta.
6
Busstrafik / SV: Då var vi där igen, underkända bussar
« Senaste inlägg av Nico skrivet 08 februari 2023, 19:26:26 PM »
Är det någon i tråden eller på annan plats som har rekommenderat ett slopat föraransvar?!
7
Busstrafik / SV: Då var vi där igen, underkända bussar
« Senaste inlägg av BSB101 skrivet 08 februari 2023, 18:44:45 PM »
Vad skulle bli bättre av slopat föraransvar? Det är ändå föraren som just där och då har möjlighet att ha koll på sådant som skicket på däcken och liknande saker. För för att vissa inte ids eller inte vet om sitt ansvar är inget skäl för att ta bort ansvaret. Om man som förare inte ids eller vet om sitt föraransvar är det nog dags att lämna in "lappen".
8
Busstrafik / SV: Överklagan Blekinge 2023
« Senaste inlägg av B10M skrivet 08 februari 2023, 14:59:08 PM »
Det viktigaste är reglerhållplatser, på mellanhållplatser gäller i regel +/-3 minuter i Västra Götaland. Dessutom, Rebus räknar ut mellantiderna beroende på sträcka och hastighet, ställer nog till det för många om man inte är observant och krånglar troligen till det ännu mer om man ändrar på ett ställe.

Med mellanhållplatser syftade jag på hållplatser med hålltid längs med linjen (reglerhållplatser). Tiderna för övriga hållplatser räknas ut automatiskt ja, och kan ofta vara mer eller mindre verklighetsfrämmande.
9
Busstrafik / SV: Överklagan Blekinge 2023
« Senaste inlägg av pegee skrivet 08 februari 2023, 14:34:30 PM »
Ett stort problem är när man har en tidtabell som är likadan över dygnet. I högtrafik
stämmer tiderna oftast bra, men i lågtrafik blir det mycket tid över mellan hållplatserna.
Att då köra lite för tidigt i stället för att stå 4-5 minuter och reglera kan vara väldigt
irriterande för den som kör. Till yttermera visso, om man är nära slutet på sitt pass,
är det frestande att tjäna några minuter på att vara lite tidig till sluthållplatsen.
10
Bussnack / SV: Tamsons/SL vill donera 10 bussar till Ukraina
« Senaste inlägg av Fredrik Gelin skrivet 08 februari 2023, 13:18:00 PM »
Enligt DN som i sin tur även hänvisar till Mitt i har regionen nu enligt trafikregionrådet Anton Fendert beslutat att skicka 14 bussar till Ukraina.
Enligt artikeln skall bussarna tidigare bland annat ha använts som ersättningsbussar för Roslagsbanan vilket får mig att tänka på de fd Örebroare som står eller åtminstone har stått i Transdevs depå i Okvista i Vallentuna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10