Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 7 8 9 [10]
91
Busstrafik / SV: Linjenummer på expressbussar i Göteborg
« Senaste inlägg av S Svensson skrivet 18 januari 2022, 00:37:29 AM »
Jag tyckedr det är mycket lätt förstå linjenumreringen. Men man måste förstå att Göteborgsregionens Kommunalförbund drev busstrafik under namnet GL. Sedan infördes trafik för länshuvudmän. I P-län körde Älab.

GL införde linjenummer med tresiffriga (treställiga) nummer där 100 var gränsöverskridande,200 Öckerö,300 var Kungälv,400 var Ale,500 Alingsås,600 Härryda och 700 var Kungsbacka. Det som ibland kallas Bohustrafiken fick nummer 800 för linjetrafik och 900 för skoltrafik. Bohustrafiken är populärt namn och egentligen hette det Göteborg och Bohus läns trafik AB GL blev senare GLAB.
Älab införde också linjenummer där 100 var blandat och gränsöverskridande, 200 Ulricehamn,300 Mark, 400 Borås 500 Herrljunga,600 Trollhättan,700 Dalsland och 800 var inte Älab utan förbehållet GDG express som Älab hade avtal med.
Sedan kom Västtrafik. De gamla GL linjenummer följde järnvägarna ganska bra även om det inte fanns järnväg till Öckerö. 300 följde Bohusbanan,400 följde Bergslernas järnväg,500 fd Västgötabanan 600 Boråsbanan och 700 följde Västkustbanan. Så detta är väldigt enkelt.
Älab körde ju till Göteborg med avtal om visst biljettsamarbete. Så 300(310) bussar gick till Göteborg. Sedan fick Älab bussar linjenummer enligt 100 serie eftersom de var gränsöverskridande,men linje 104 var Borås-Horred, 110 Vårgårda med flera. 1995,2001,var det upphandling och 2006 gjordes linjenätet om och då delades linje 300 i linje 300 och 330, som gick över Sätila. Linje 300 och 320 gick till Tranemo och Gislaved. 2011 var det upphandling.Liksom 2020 och årtalen är trafikstart.
Tidtabell har gjorts om. Linje 300 är en expressbuss eller som Älab skrev tidigare Komfortbuss (Kom Fort kan betyda flera saker).
Av olika saker som förbättrad förståelse och att linjenummer inte skall förekomma på olika ställen men nästan på samma ställe (nästan alltså). Linje 330 över Sätila kunde förväxlas i Göteborg med linjen (Göteborg-)Kungälv Stenungsund. Linje 742 delades och 1991 körde Kungsbacka-Fjärås-Öxared. Körde aldrig över gränsen till Mark. Inom Mark körde 742 Kinna-Skene-Tostared. Ursprungliga linje gick Tostared-Kungsbacka och förlängdes någon gång på 40-talet till Hajom. Linje 742 inom Mark kallades senare linje 442. Linjen 104 reserverades för "vanliga bussar" Borås-Horred medan komfortbussen kallades 400. Av vissa skäl delades linje 400 till 400 Skene-Borås och 440 Horred-Kinna. Vissa turer skyltades om på vägen. Sedan hände viss omnumrering då linje 104 som då gick Fritsla-Kinna (vissa turer till Horred) drogs in och ersattes med att linje 400 skulle gå över Fritsla,omnumrering senare till 450,men vissa turer gick dock fortfarande Rv41 över Gullberg. Senare infördes linje 400 med flera turer som användes till turer över Gullberg och turer 450 över Fritsla.
Tyvärr ville Västtrafik köra linje 300 och även 330/430 som expressbussar vilket inte folk och Marks kommun ville. Så linje 330 /430 stannar emellan Sätila och Kinna på flera hållplatser. Linjerna 381/382 skiljer sig också delvis från system med linjenummer. Detta är skolturer som infördes 1995 som 2011 blev "vanliga" linjevagnar. Linje 711 gick fram till juni 1991 från Göteborg över Lindome till Hällingsjö och linjen från Kungsbacka till Hällingsjö gjordes om och fick gå Fjärås-Hällingsjö. Vissa turer körde "som vanligt" men fick då skyltas om på vägen. Numera annonseras tur Kinna-Inseros. Cirka 2006 tomkördes buss från Svenljunga till Hällingsjö för att gå Hällingsjö-Inseros. Några år före 2001 fick linje 711 åter köra Göteborg-Lindome-Hällingsjö men blev sedan avkortad i Inseros och VL körde istället (från år 2004)Hällingsjö-Inseros. Hällingsjö-Ubbhult kördes några turer med Älab linjenummer.

Så det finns en förklaring till de röriga linjenumren i Göteborg. Linje 201,202 och 203 infördes 1990 som expressbuss och annonserades som röd,gul och blå expressbussar och sedan infördes orange och lila expresser. Dessa var regionala expressbussar.
Tack för att Ni orkar läsa och lära Er.
92
Busstrafik / SV: Linjenummer på expressbussar i Göteborg
« Senaste inlägg av bussfoton (Dévanio) skrivet 17 januari 2022, 22:21:46 PM »
Detta är system vi nog aldrig kommer att förstå oss på..

Om man jämför linje 300 med till exempel 430, så skulle man kunna säga att linje 300 är en expresslinje. Men en grej jag inte förstår är varför linje 242, 258 och 503 körs med expressbussar. 242 funkar dock som en snabbuss från Kungälv/Ullstorp/Ytterby till Volvo. Men hur linje 258 och 503 skulle räknas som expressbuss begriper inte jag, detsamma är egentligen med linje X2 som har väldigt mycket stopp.

Linje 101 och 300 i mina ögon är mer expressbussar än vad linje X2, 258 och 503 är. X2 hade lika gärna kunnat vara stomlinje och kört metrolackade elbussar och hetat "linje 20". Linje 258 och 503 hade man också kunnat slå ihop till en stomlinje.

Man hade kunnat slå ihop Lerums-snabben med Stenungsund Express och man hade kunnat få en perfekt expresslinje, X6.
93
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Slussenterminalen 1978
« Senaste inlägg av roggek skrivet 17 januari 2022, 22:14:51 PM »
Underbart tidsdokument.
Vare sig bussarna eller platsen existerar idag. Dessa bilder ÄR historiska för den yngre generationen som aldrig fick uppleva "gamla" Slussen elelr Nacka-Värmdöterminalen.
94
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / Slussenterminalen 1978
« Senaste inlägg av Hasse L skrivet 17 januari 2022, 22:10:10 PM »

SL H65B 7055 (med H81 6735 på 434).
95
Busstrafik / SV: Linjenummer på expressbussar i Göteborg
« Senaste inlägg av Gano skrivet 17 januari 2022, 21:06:53 PM »
Linje 300 är väl ändå ingen express? Till skillnad från X1-X4 och linje 100 har den ingen expressmålning i rosa.
96
Busstrafik / Linjenummer på expressbussar i Göteborg
« Senaste inlägg av pegee skrivet 17 januari 2022, 20:01:24 PM »
Jag blir inte riktigt klok på Västtrafiks system för linjenumrering.
Jag håller mig i det följande bara till Göteborg. Annars kommer
det bara att segla ut alldeles för långt! Två exempel:
Expressbussarna fick nya X-nummer i stället för färger. En utmärkt
idé. Det finns bara ett begränsat antal färger. Röd och Lila express
lär väl få nya X-nummer när det avtalet går ut. Men varför fick inte
linje 100 (Borås-Göteborg) ett X-nummer? Det är ju en expressbuss
om något? Likaså linje 300 (Kinna-Göteborg), den går också som
expressbuss.  Båda tar ett antal större hållplatser, sedan direkt
till Göteborg. Både för Linje 100 och 300 finns det lokalbussar som tar
alla mindre hållplatser utefter samma sträcka. Så varför är inte de
X-bussar?
97
Busstrafik / SV: Nu stängs framdörrarna igen.
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 16 januari 2022, 21:25:41 PM »



Jag undrar hur det just nu ser ut på linje 179? ::)
"Orcherna" frodas och drar till Kista galleria... ;D


He he he...


/Bussmicke
www.bussmicke.se

98
Bussnack / SV: Förändringar hos Vy Buss i Gävle
« Senaste inlägg av Buss_Lund skrivet 16 januari 2022, 21:07:05 PM »
Stämmer tror den ska flytta till Gävle efter keolis ta över Lund augusti 2023. Kanske Hässleholm 403-410 ska ner Lund efter Nobina ta över Hässleholm och rullar i Lund tills keolis ta över Lund som ersättare för den som har flyttat till Gävle kanske det jag tror är så. Men har hört några Lund vagnar ska flytta till Gävle. Kanske 364 åker först innan andra åker.
99
Bussnack / SV: Förändringar hos Vy Buss i Gävle
« Senaste inlägg av Walter skrivet 16 januari 2022, 20:59:02 PM »
Blir svårt att flytta dem från Lund innan den nya entreprenören tar över vilket väl är augusti 2023.
100
Bussnack / SV: Förändringar hos Vy Buss i Gävle
« Senaste inlägg av Buss_Lund skrivet 16 januari 2022, 19:25:37 PM »
Jag hörde att Lund vybuss 301 och vybuss349-364 ska flytta till Gävle med Hässleholm 2 st nyare Solaris snart
Sidor: 1 ... 7 8 9 [10]