Citat från: Nico skrivet 13 maj 2025, 22:10:15 PMLäslamporna följer väl fortfarande med som standardinredningsdetalj för klass II-vagnar. Skulle sannolikt kosta mera att speca bort det. Kan ju i framtiden även behövas om vagnarna ifråga flyttas någon annanstans i Norden.
Sedan behövs givetvis inte klass II-vagnar överlag på linjer som 515 eller 540 även om de kör kortare sträckor även på väg med 70 km/h tillåtet. Råsta kör dock vissa andra linjer (framförallt ett par nattlinjer) där det de facto krävs klass II och då måste man ju av omloppstekniska skäl även använda vagnarna på vissa övriga linjer där det i sak kanske är onödigt.
Citat från: Rte6 skrivet 13 maj 2025, 14:13:17 PMHej!Som länken visar var C4 2539 utan vita markeringar 21 aug 1963. Denna reprisbild visar ett antal C4 med vita markeringar i Högdalshallen 23 feb 1964:
Jag skulle vilja veta lite historik om den vita markeringen under takkanten på tunnelvagnar. De betyder att vagnen har handikapps anpassade sätten närmast gavlarna och extra handtag.
När infördes de? I detta inlägg: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77993.60 Så ser man C4 2539 utan sådan märkning.
Citat från: - MAN - skrivet 12 maj 2025, 19:01:55 PMIntressant, jag har åkt flertalet 41xx med klass II inredning på bland annat 515 och 540. Två linjer som absolut inte kan kräva det.
Och vad är det med dessa läslampor som installerats på alla ledvagnar jag åkt med. Bortkastade pengar.