Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Busstrafik / SV: Busstrafik i Västra Götala...
Senaste inlägg av joacimw - Idag kl. 17:24:11 PM
Kommer det att bli utökad trafik på linje 757? Känns som sträckan marklandskgatan -fyrktorget fortfarande behöver mycket trafik?
#2
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av Nico - Idag kl. 16:22:52 PM
Jo, SL och Sverige överlag har ju en lite annorlunda filosofi i detta. Mera att man ska kunna köra samma fordonstyper lite överallt... vilket ju lett till mycket lågentré och t.o.m. låggolv i regionaltrafik, regionalvagnar i förortstrafik samt de (väl ganska SL-specifika) klass I½-vagnarna, dvs. klass I-vagnar med större barnvagnsplats mm. Samtidigt så följer man i Sverige inte busstillverkarnas standard i så hög utsträckning utan svenska bussar avviker en del. 

På kontinenten verkar man istället hålla isär stads-/förortstrafik resp. regionaltrafik i högre grad. Detta har bl.a. lett till att det tidigare varit lite svårt att få till batteridrivna klass II-vagnar (börjar ju komma nu) då efterfrågan på sådana vagnar i övriga Europa inte varit så hög. Västtyskarna började ju standardisera redan i slutet av 1960-talet med sina koncept med VÖV (Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe - Standard-Linienbus) för stads- och förortstrafik samt StÜLB (Standard-Überlandbus) vilket då sedan utmynnat i just tillverkarstandarder. Se följande Wikipedia-sida: Der Standard-Bus   
#4
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av - MAN - - Idag kl. 13:35:56 PM
Citat från: Nico skrivet 13 maj 2025, 22:10:15 PMLäslamporna följer väl fortfarande med som standardinredningsdetalj för klass II-vagnar. Skulle sannolikt kosta mera att speca bort det. Kan ju i framtiden även behövas om vagnarna ifråga flyttas någon annanstans i Norden.

Sedan behövs givetvis inte klass II-vagnar överlag på linjer som 515 eller 540 även om de kör kortare sträckor även på väg med 70 km/h tillåtet. Råsta kör dock vissa andra linjer (framförallt ett par nattlinjer) där det de facto krävs klass II och då måste man ju av omloppstekniska skäl även använda vagnarna på vissa övriga linjer där det i sak kanske är onödigt.

Tack Nico, förstår. Det skiljer nog från land till land inom Europa. Har nämligen aldrig åkt en Klass II buss i Köpenhamns utkanter eller någon tysk stad heller för den delen. Och jag gillar att utforska städers perferier och landsbygd. Möjligt att Norge och Finland har samma krav som här. Där har jag inte varit lika mycket utanför deras storstäder.
#5
Ordet är fritt / SV: SS Linje 17
Senaste inlägg av Gunnar D - Idag kl. 10:29:19 AM
Tack för härlig bild från sista dagen för linje 17M över Svandammsvägen och enkelspåret! Jag är tacksam för att jag fick tillfälle att tacka Lennart Welander för alla bilder.

Här vykort från Svandammsvägen och enkelspåret:


Ännu en bild från sista dagen för linje 17 den 3 apr 1964. A29 191 + B29 på Liljeholmsbron:


Mvh Gunnar
#6
Ordet är fritt / SV: Den vita markeringen under...
Senaste inlägg av Gunnar D - Idag kl. 10:05:45 AM
Citat från: Rte6 skrivet 13 maj 2025, 14:13:17 PMHej!
Jag skulle vilja veta lite historik om den vita markeringen under takkanten på tunnelvagnar. De betyder att vagnen har handikapps anpassade sätten närmast gavlarna och extra handtag.

När infördes de? I detta inlägg: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77993.60 Så ser man C4 2539 utan sådan märkning.
Som länken visar var C4 2539 utan vita markeringar 21 aug 1963. Denna reprisbild visar ett antal C4 med vita markeringar i Högdalshallen 23 feb 1964:


Den vidare historiken om de vita markeringarna har jag inte bra koll på.

Mvh Gunnar
#7
Bussnack / SV: Bussar till Nobina Karlsta...
Senaste inlägg av Peter Öden - Idag kl. 09:32:51 AM
Hej ! 

Juni/juli kommer det mycket riktigt 15 Solaris Urbino 15 LE elbussar till Karlstad.

Mvh Peter Ö
#8
Busstrafik / SV: Direktbuss Vallentuna–Åker...
Senaste inlägg av buskörare - Idag kl. 03:49:00 AM
Under rusningen tar den resan idag ca 45 min (utanför rusning ca 50-55 min) med kvartstrafik. Med direktbuss skulle det ta ca 30 om (19-20 min med bil enligt Google maps, så ca 30 med buss beroende på antalet stopp osv.
Tar folk bilen för att slippa 1 byte och spara 15 min, är risken rätt stor att en sån buss inte ger så stort resultat som man tror? Dvs folk skulle fortsätta ta bilen för att spara 15 min till.
Men det kanske är jättemånga som åker och den skulle bära sig, så att säga.
#9
Busstrafik / Direktbuss Vallentuna–Åkersber...
Senaste inlägg av IvveRivve004 - Idag kl. 00:39:48 AM
Hittade en namninsamling om att det borde finnas en direktbuss mellan Vallentuna och Åkersberga.
https://www.skrivunder.com/ny_direktbuss_mellan_akersberga_och_vallentuna
Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé. Vore kul att få höra era åsikter!
#10
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av Nico - 13 maj 2025, 22:10:15 PM
Citat från: - MAN - skrivet 12 maj 2025, 19:01:55 PMIntressant, jag har åkt flertalet 41xx med klass II inredning på bland annat 515 och 540. Två linjer som absolut inte kan kräva det.

Och vad är det med dessa läslampor som installerats på alla ledvagnar jag åkt med. Bortkastade pengar.

Läslamporna följer väl fortfarande med som standardinredningsdetalj för klass II-vagnar. Skulle sannolikt kosta mera att speca bort det. Kan ju i framtiden även behövas om vagnarna ifråga flyttas någon annanstans i Norden.

Sedan behövs givetvis inte klass II-vagnar överlag på linjer som 515 eller 540 även om de kör kortare sträckor även på väg med 70 km/h tillåtet. Råsta kör dock vissa andra linjer (framförallt ett par nattlinjer) där det de facto krävs klass II och då måste man ju av omloppstekniska skäl även använda vagnarna på vissa övriga linjer där det i sak kanske är onödigt.