Färjan över Alnösundet

Startat av BD, 25 april 2016, 18:40:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Färjeläget vid Fillan 1950-06-09. Till höger utanför bild fanns mötesplats för Skönviksspårvagnarna.
Vågar sätta en peng på att bussen är en Volvo B513 med kaross från Hägglund & Söner. Antar att skylten med 2,2 m avser bredden.

http://digitaltmuseum.se/021016131254?query=Fillan&pos=7

http://www.sundsvall.se/museum

BengaB40

Hej! Sjöluft, dieseldoft och 50-tal, en härlig kombination! Bussen skulle kunna vara en B512 med tanke på det till synes korta akterpartiet, men vågar inte sätta en peng på det! :)  Hälsn. BengaB40

WalleW

#2
Härlig bild som väcker barn- och tidiga ungdomsminnen från Stockholms södra skärgård... :)
För mig var det Söderby brygga som gällde, med de blå Nynäs-bussarna, båtarna Elfsnabben (senare Muskö) och Havsbussen som trafikerade ett flertal bryggor på Muskö. Så småningom kom bilfärjan Rune, följd av Lahela, som gick till Mickrums brygga innan Muskö-tunneln var färdigställd och båttrafiken tunnade ut...
Annars är miljön på bilden ovan densamma...

//https://www.flickr.com/photos/sune_nilsson/8517189701

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Citat från: BengaB40 skrivet 25 april 2016, 19:28:06 PM
Hej! Sjöluft, dieseldoft och 50-tal, en härlig kombination! Bussen skulle kunna vara en B512 med tanke på det till synes korta akterpartiet, men vågar inte sätta en peng på det! :)  Hälsn. BengaB40
Det verkar stå Y619 på den så kolla;)/Ulf

BengaB40

Hej Ulf! I källan SBH har jag inte funnit regnumret, men säkert finns någon som löser "gåtan"! Helt uteslutet är det väl inte att bussen kan vara en ScV B15 heller, men utan att se fälgarna med bultar och "hål" blir det en gissning bara! I alla fall, kul och nyttigt med lite hjärngympa!  Hälsn. BengaB40

Åkarns Kalle

Y619 finns inte med i Bilkalendern för 1956
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Bussen är en B513 från 1948, 36 sittplatser, kanske är det bildvinkeln som gör att bussen ser kortare ut?. Den såldes till BD-län i november 1952.

BengaB40

Hej! Greger är en pålitlig problemlösare, jag ställde till det med några funderingar, men BD vågade sätta en peng och hade ju fullständigt rätt, så egentligen var det ju inget problem! En detalj som jag njöt av när jag först såg bilden var den typiska inglasade H&S-regskylten med körriktningspilarna, som kom till redan i slutet av 30-talet. Tack för minnes-vibbarna!  Hälsn. BengaB40

BD

Citat från: BengaB40 skrivet 27 april 2016, 20:58:41 PM
Hej! Greger är en pålitlig problemlösare, jag ställde till det med några funderingar, men BD vågade sätta en peng och hade ju fullständigt rätt, så egentligen var det ju inget problem! En detalj som jag njöt av när jag först såg bilden var den typiska inglasade H&S-regskylten med körriktningspilarna, som kom till redan i slutet av 30-talet. Tack för minnes-vibbarna!  Hälsn. BengaB40

Mina morföräldrar bodde i Gustavsberg på södra Alnön och mina farföräldrar i Närsta på norra delen av Alnön. Åkte många gånger med Alnöbussarna och höll "ordning" på både bussar och färjor. Därav min "ovågade" satsning.

BD

Borde tillägga att färjan är den s k "danskfärjan" med en tvåtaktsdiesel med högt och hårt avgasljud.
Tillnamnet lär den ha fått p g a att den var köpt begagnad från Danmark.

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 april 2016, 18:19:45 PM
Bussen är en B513 från 1948, 36 sittplatser, kanske är det bildvinkeln som gör att bussen ser kortare ut?. Den såldes till BD-län i november 1952.

Bussen tillhöde alltså AB Alnö Omnibussar och blev sedan BD868.

Citat från: BD skrivet 28 april 2016, 08:25:18 AM
Mina morföräldrar bodde i Gustavsberg på södra Alnön och mina farföräldrar i Närsta på norra delen av Alnön. Åkte många gånger med Alnöbussarna och höll "ordning" på både bussar och färjor. Därav min "ovågade" satsning.

Intressant! Jag bor i Gustavsberg...och det är ju inte ett stort samhälle. Världen är bra liten ibland. :-)

BD

Citat från: Esbjörn skrivet 28 april 2016, 09:48:59 AM
Bussen tillhöde alltså AB Alnö Omnibussar och blev sedan BD868.

Intressant! Jag bor i Gustavsberg...och det är ju inte ett stort samhälle. Världen är bra liten ibland. :-)

Ett par gånger var jag nere vid Alnökarossers område nere vid sjön och kikade men det var inte så mycket att se.
Mina morföräldrar pensionerade sig i mitten av 1940-talet och köpte en vit högt belägen tvåvåningsvilla i Gustavsberg. Morfar hade kikare för att studera den rätt omfattande sjöfarten i Alnösundet. Som positionsbestämning kan nämnas att strax söder om huset fanns en liten bäck.
De hade tidigare bott i Tunbyn utefter Ljungan i Tuna socken som var  Matforsbussarnas "område".


WalleW

Citat från: baklastaren skrivet 29 april 2016, 12:45:56 PM
Samma plats 11 år senare...
/baklastaren

Trevlig BIL(D)... :)

Volvo Amazon var tydligen mycket populär på trakten. En och annan lite udda för tiden står också i kön, Austin A40 Somerset och Mercedes-Benz 170 (?). Annars ett för tiden representativt urval, Opel Rekord, Fiat 1100, Saab 96 och VW 1200.
Kan främre delen av flygeln som syns på bilen längst till vänster tillhöra en Peugeot 304, tro..?

/   M v h   Walle

BD

Citat från: BengaB40 skrivet 27 april 2016, 20:58:41 PM
En detalj som jag njöt av när jag först såg bilden var den typiska inglasade H&S-regskylten med körriktningspilarna, som kom till redan i slutet av 30-talet. Tack för minnes-vibbarna!  Hälsn. BengaB40

Det var ingen blinkfunktion på pilarna, de lyste enbart samtidigt som bromsljusen tändes.

Blinkrelän kom nog först i och med att Volvo 444 med takgöken från Fixlight använde sådana. Fixlight sålde även en körriktningsvisare för bussar och lastbilar som vinkade några gånger som utfälld men som sedan var orörlig. Eljest var det pilar som fälldes ut som användes.