Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:45:28 »
Vägen har sett ut som den alltid gjort, i alla år, och ända sedan 1990-talet har det körts ersättningstrafik under planerade avstängningar av järnvägen. Men så mycket incidenter och dikeskörningar som det skett det senaste årtiondet är rätt exceptionellt, jämfört med bara 00-talet.
Visst var det lite mindre trafik på vägarna då, och folk körde dessutom inte lika vårdslöst och aggressivt med sina personbilar då. Men inte heller körde de rätt erfarna bussförarna av vägen speciellt ofta, utöver vintertid. Under hela sommaren 2004 kan jag inte minnas en enda sådan incident mellan Kårsta och Roslags-Näsby.
2
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 16:32:13 »
Det är väl just för att det varierar vilt när man tar de förare man kan få, som klagomålen låter helt motstridiga!
3
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 16:22:04 »
Det är jäkligt tight på ställen på de vägarna och mycket trafik. Jag kör mycket bil där och ser ofta bilar komma snävt i kurvorna. Inte konstigt att man försöker väja undan på ren reflex i sånna lägen.
Att bilister faktiskt får lära sig visa hänsyn, tycker jag är fullt logiskt. Men det tycker ju såklart inte bilisterna...  ::)

Sen är det lite kul att läsa kommentarerna på facebook om detta.
En tycker "de kör alldeles för fort!"
En annan "de kör ju så sakta!"
En tycker "de måste lära sig hålla åt sig!"
Och en annan "de måste ju lära sig att inte köra så nära kanten!".

Inte lätt!
4
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:21:47 »
Det utbildas ju nya förare hela tiden. Som ansvarig kanske man skulle börja fråga sig varför personalomsättningen fortsätter vara så hög år efter år i branschen. Om det nu finns folk som ser sig själv som ansvariga, och vill förändra saker till det bättre.
5
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 16:11:26 »
Nej vad skulle man få ut av att kräva ett visst antal års erfarenhet? Det finns väl gott om förare som har kört uruselt i 10-20 år och gör samma fel hela tiden.

Man kommer väl långt på att höja kraven på tidhållning och vitena för ej utförd trafik. Då måste bolagen införa mer realistiska tidtabeller ( = lägre hastighet ) och utbilda förarna så att de hittar bättre och då blir de inte överraskade så lätt. Båda dessa saker är bra för säkerheten.
6
Det kan bero på att de blåa bussarna får det nya skyltningssystemet installerat, och under tiden får de ersättas av röda. Men det är en teori.
7
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet Idag kl. 15:27:32 »
Flera av dessa punkter är svåra att bemästra genom kravställning vid upphandlingen.

Man kan inte ställa krav på att bussarna inte får hamna i diket
Man kan inte ställa krav på att förarna måste ha minst 5 års erfarenhet av att köra buss och minst 2 års erfarenhet av att köra i området.

Eller visst kan man göra det senare men då kommer det inte att rulla några bussar.
8
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 15:08:15 »
Huvudmannen kan ju ställa krav på kvalitet om man vill ha det. Men nu har man ju gått ifrån det då man tycker att det är viktigare med lågt pris.
9
Busstrafik / SV: Utredning föreslår mobilitetshubbar
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 15:06:38 »
Mobilitetshubb är alltså bara ett nytt fint namn för pendlarparkering, som nån politiker och/eller tjänstemän kommit på? Lite som "superbuss" istället för "bristfällig snålspecad fusk-BRT". Eller "anropsstyrd trafik" istället för "kallelseturer".

I Stockholms läns landsbygd har ett flertal relativt nybyggda pendlarparkeringar blivit så populära att att de blivit helt proppfulla med parkerade bilar. Campus Roslagen i Norrtälje och Kulla vägskäl vid Svinningevägen är två exempel. Den vid Nänninge vägskäl på Rådmansölandet är däremot ofta helt tom, antagligen på att man åker antingen buss eller bil/epa hela vägen hemifrån till Norrtälje därifrån.
10
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 14:50:29 »
Är det nyutbildade ovana förare vid varenda RB-avstängning numera? Ständigt hög personalomsättning i en bransch leder knappast till att man bibehåller erfarenhet och kvalitet.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10