Otrygghet på linje 3 i Borlänge

Startat av Wetjo, 28 januari 2016, 20:00:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

miikos

Arbetsmiljöombudet ser ut att planera skyddstopp på all stadstrafik i Borlänge.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/arbetsmiljoombudet-hotar-stoppa-busstrafiken-i-borlange

Håller en sådan åtgärd? Förut så har ju arbetsmiljöverket gått in och avbrutit efter några timmar, men då har det ju handlat om krånglande kommunikationsutrustning, vilket då inte ansågs vara tillräckligt allvarligt för att stoppa all trafik. Men nu är det mycket våld och misshandlingar?


mittlinje

Problemet med skyddsombud är att de måste ta beslut, de kan inte "hota".

"Om det inte blir slut på den bråkiga och stökiga arbetsmiljön ombord på vissa busslinjer så hotar arbetsmiljöombudet vid Dalatrafik att stoppa lokaltrafiken i hela Borlänge.

I detta fall måste arbetsmiljöombudet ta ett beslut i realtid, inte "hota".

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 15 april 2016, 20:06:08 PM
Problemet med skyddsombud är att de måste ta beslut, de kan inte "hota".

"Om det inte blir slut på den bråkiga och stökiga arbetsmiljön ombord på vissa busslinjer så hotar arbetsmiljöombudet vid Dalatrafik att stoppa lokaltrafiken i hela Borlänge.

I detta fall måste arbetsmiljöombudet ta ett beslut i realtid, inte "hota".

Nej precis, annars kommer Arbetsmiljöverket direkt att häva stoppet. Hälsorisken ska vara akut och plötslig, det innebär att något som har pågått ett par månader inte duger.

Sedan är det ju knappast ett skyddsombud vid Dalatrafik som ska vidta åtgärder utan ett hos aktuell operatör, Keolis??

Jag anser att detta är ett fall där beställare och operatör tillsammans måste ställa krav hos politikerna, annars drar man in trafiken på samma sätt som görs vid stenkastning på många håll.

mittlinje

Jag har själv avvisat ett skyddsombuds krav på "hot" om skyddsstopp. Det föranledde i slutändan till god kommunikation och lösningar på problem. 

Ersa


1896

Om Polisanmälan leder till att dessa Somaliska "Ordningsmän" försvinner, då måste väl skyddsombudet rimligen kunna gå in och säga att det kan bli aktuellt med ett skyddsstopp, just för att förhindra att oroligheterna eskalerar igen.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2016, 20:30:26 PM

Jag anser att detta är ett fall där beställare och operatör tillsammans måste ställa krav hos politikerna, annars drar man in trafiken på samma sätt som görs vid stenkastning på många håll.

Exakt.

miikos

Verkar börja igen nu, har fått en del sms ikväll om förseningar på linje 1 för ordningsproblem på en del turer och senaste var att det är inställd tur istället.

Vet inte om linje 3 berörs, men det är troligt då linje 3/1 går i slinga nu.

Känns inte bra med nya linjesträckningen. Själv tror jag att jag får åka mer bil istället, informationen kommer även för sent. Tur 19:54 ställdes ex, in kl 19:49.

Någon som vet vad som hänt nu? Misshandel?