Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10
31
Busstrafik / SV: Sommarens ändringar i SL-land
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 25 juli 2021, 23:48:51 PM »
Nej, varken här eller i fallet med eken ser jag nåt skäl att operatören ska dras in och tilldelas nån skam. Det är väghållare i form av kommun/förvaltning samt SL/Regionen som får lösa dylika uppkomma problem. Inte bussföretagen.
En operatör som Keolis kan säkerligen inte heller ändra om på eget bevåg gällande skyltning, och ändra i tidtabeller/reseplanerare, utan att ha grönt ljus från huvudmannen först. Det är inte trafik i egen regi som Keolis kör här.

Nu på 2020-talet verkar vi på flera håll i länet nått till situationer där ingen riktigt verkar veta vem som ansvarar för vad, eller vem som egentligen tidigare beslutat om vad, gällande SL-verksamheten. Vissa omskyltningar kan både resenärer och politiker tjata om i 15 år utan att nåt sker, och nu har vi även en omlagd körväg med förändrad ändhållplats, utan att någon part kan ens kan lösa informationsbiten.
32
Busstrafik / Bussolycka i Kroatien.
« Senaste inlägg av John P skrivet 25 juli 2021, 22:25:48 PM »
TV4 rapporterar i 22-nyheterna  25/7 om en  tragisk bussolycka som skett i Kroatien. Setra- dubbeldäckare, skidbox, föraren uppger att han nickat till. Slående likheter med den hemska olyckan som skedde i trakterna av Sveg 2017..  Finns ju fel på bussar ( och andra fordon) som bara uppkommer när vissa faktorer samverkar, har detta verkligen utretts mycket grundligt, kanske borde liknaden fall jämföras..
33
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Morgon vid Helsingfors C 1967
« Senaste inlägg av Gunnar D skrivet 25 juli 2021, 21:25:14 PM »
Tyvärr inte men kanske finns nånstans på nätet.

/Gunnar
34
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 25 juli 2021, 20:04:06 PM »
Härlig bild :)
Har du möjligen en samtida spårvägskarta att visa?/Ulf
35
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 25 juli 2021, 20:01:05 PM »
Det här är ju lika tragiskt som när Keolis inte ville"erkänna"debaclet borta vid Radiohuset och"TV-eken"fallet :P/Ulf
36
« Senaste inlägg av 846 skrivet 25 juli 2021, 19:43:57 PM »
Jag åkte 69:an idag och jag skulle till Kaknästornet, som jag vet att bussen fortfarande går till. Bussen var dock skyltad "Djurgårdsbrunn" såväl på bussen som på skärmen som visar kommande hållplatser i bussen. Med på turen till den faktiska men inte skyltade ändhållplatsen, d.v.s. Kaknästornet, var även ett par (svenska) turister. Turisterna skulle till Djurgårdsbrunn och blev väldigt förvånade när chauffören sa att bussen inte kör längre. De gick av och såg allmänt vilsna ut så jag erbjöd mig att hjälpa till. De hade använt sig av Google Maps som säger att 69:an går till Djurgårdsbrunn... Och det stämmer ju, för det stod ju bussen också? Fick upplysa dem att SL skyltar den destination som framgår av tidtabellen och när bussens verkliga destination och tidtabellen inte överensstämmer med varandra så skyltas ändå tidtabellen. Logiskt, eller hur. Turisterna skakade på huvudet.

Jag visade hur de skulle gå och de tackade för hjälpen. Jag brukar själv använda mig av Google Maps för att ta mig fram med kollektivtrafik i andra städer, såväl i Sverige som utomlands och det funkar alltid bra. T.o.m. på landsbygden utanför Narva gav Google Maps korrekt information om busshållplatser och tidtabell men med SL i Stockholms innerstad gick Google Maps bet!
37
« Senaste inlägg av Railmaster skrivet 25 juli 2021, 16:33:55 PM »
Trevligt! Har inte spårvagnen en framlykta av samma sort som SLs H34 och H35?
38
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / Morgon vid Helsingfors C 1967
« Senaste inlägg av Gunnar D skrivet 25 juli 2021, 16:06:33 PM »

Rörelse vid Helsingfors C 25 juli 1967.

Mvh Gunnar
39
Busstrafik / SV: Närtrafiken Övertagande 30 Augusti [Stockholm]
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet 25 juli 2021, 08:58:07 AM »
Tja, ur "samlarsynvinkel" var de mer intressanta då de ju kompletterade bland de bolag man redan fotade.
40
Busstrafik / SV: Närtrafiken Övertagande 30 Augusti [Stockholm]
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 25 juli 2021, 00:31:48 AM »
Men var närtrafiken intressant när mer kända bussföretag ägde fordonen? Det är ju samma slags trafik, med samma slags fordon.
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10