Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Tågersättningen Helsingborg-Ängelholm (-Förslöv-Båstad)
« Senaste inlägg av Gano skrivet Idag kl. 11:40:56 »
Med tanke på att hela ersättningen i höstas och våras körts med mycket Scala, men även med ordinarie regionbussar misstänker jag att det kanske har med semestertider att göra. Nobina var nog den vanligaste operatören tidigare, fast inte nu i sommar. Då semestertider brukar innebära problem med tillräcklig personal kanske det är så enkelt som att det var lättare att anlita andra bolag under sommaren.
2
Busstrafik / SV: Linjenät utformat av nya operatörer
« Senaste inlägg av Maven skrivet Idag kl. 10:18:28 »

Både i klassiska produktionsavtal, och i incitamentsavtal där entreprenören har större möjlighet att påverka utbud och linjenät, så ska ju trafiken styras av de riktlinjer som politikerna beslutat, t.ex. RiPlan. För produktionsavtal så görs det av trafikhuvudmannens tjänstemän, medan för incitamentsavtal så ska det styras av trafikavtalet så att det görs av operatörens tjänstemän.
När det fungerar som bäst så ska incitamentsavtal fungera som ett skydd mot politiker som är inne och detaljstyr för att ge valfläsk till sina väljare.


De neddragningar som föreslagits av operatörerna, som har varit mest diskussioner om, har väl ofta handlat om direktbussar parallellt med pendeltåget, som aldrig har varit tänkta som en permanent lösning, men blivit kvar i produktionsavtal eftersom resenärerna uppskattar dem, och ingen politiker eller SL-tjänsteman vill hantera missnöjet som uppstår när de dras in. I ett incitamentsavtal finns däremot en ekonomisk morot till den operatör som genomdriver sådana tuffa beslut, jag trodde att det var en stor del av baktanken?


Även i city fanns ju i gamla linjenätet många busslinjer med hög turtäthet, som gick parallellt till tunnelbanan istället för att mata till närmsta station, som resten av SL-trafiken är uppbyggd.
Vill politikerna öka standarden på trafiken, med t.ex. fler direktförbindelser som ökar kollektivtrafikens marknadsandel och resenärernas nöjdhet, så är väl det jättebra. Men då måste det ju göras genom styrdokument med tillhörande ekonomiska resurser, så att hela länet behandlas konsekvent utifrån befolkningstäthet, inte att den som skriker högst får bäst trafik.
3
 Hej! Jag har på Flickr, mitt konto Tom Hallström, lagt upp en bild som min pappa Dick tagit av C 172.
https://www.flickr.com/photos/188640837@N03/52271308188/in/datetaken/

Jag brukar inte ha någon tur med mina egna bilder, men flera av er har hjälpt mig förut.

 Det är hur som helst en väldigt bra bild på en Säfflekaross med tre dörrar baktill  :)

Pappa Dick är ju känd som Björknäsbussentusiast, men jag törs lova att han har fotograferat absolut varenda
busstyp som funnits i Uppsala fr.o.m. 1948 till 2017. Om någon önskar se, så får ni höra av er. Jag hoppas och
tror att Uppsalaavdelningen av Spårvägssällskapet har kopior på allt.
Hälsningar Tom
4
Bussnack / SV: 67 förregistrerade 7900EA från SBH?
« Senaste inlägg av Bese001 skrivet Idag kl. 08:45:48 »
Följande 5 har ställts på hos Svealandtrafiken i Västerås 220804 (De står i chassinummerordning)

STG 38W
EEJ 16B
BXJ 14L
EZH 55W
DSK 15B

5
Bussnack / SV: Nobina Göteborg Nya elbussar
« Senaste inlägg av Bese001 skrivet Idag kl. 08:32:22 »
Jonas G: tack för detta!

Nu har även följande tillkommit i trafik:

SNM 58R (4499?)    220805
KHP 00U (4500?)     220805
EGP 75W (4501?)    220729
JYK 70A  (4506?)     220802

Tacksam om du kan fylla på vartefter.
6
Bussnack / SV: Nobina Göteborg Nya elbussar
« Senaste inlägg av Jonas Gustafsson skrivet Idag kl. 01:34:09 »
Bese001: 4502-4503 och 4519 stämmer. 4504 & 4505 ska byta registreringsnummer med varandra. 4496-4497 har jag inte sett men kan lägga till 4507: UWM48L.
//Jonas
7
Bussnack / Busssvep i Landskrona Juli-Aug 2022 (58 Bussar)
« Senaste inlägg av Mattias Petersson skrivet 07 augusti 2022, 23:22:15 PM »
Setra S516HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Tourismo by Mattias  Petersson, on Flickr

VDL Bova Futura FMD2 by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9500 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S517HD by Mattias  Petersson, on Flickr

MAN Lion´s Coach by Mattias  Petersson, on Flickr

MAN Lion´s Coach by Mattias  Petersson, on Flickr

Scania Higer Touring HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S517HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9500 by Mattias  Petersson, on Flickr

Neoplan Skyliner by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S431DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HD by Mattias  Petersson, on Flickr

MAN Lion´s Coach by Mattias  Petersson, on Flickr

Scania Irizar Century by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S531DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9700 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S531DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Isuzu Visigo by Mattias  Petersson, on Flickr

Neoplan Tourlino by Mattias  Petersson, on Flickr

Neoplan Starliner by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S515HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9900 by Mattias  Petersson, on Flickr

Scania OmniExpress by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9700 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S515HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S411HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Travego by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Tourismo by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Travego by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Vanhool TDX Astromega by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S531DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9900 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Tourismo by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9500 by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9700 by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9900 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S517HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S517HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S511HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S515HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9900 by Mattias  Petersson, on Flickr

VDL Bova Futura FMD2 by Mattias  Petersson, on Flickr

Neoplan Skyliner by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S431DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9700 by Mattias  Petersson, on Flickr

Volvo 9900 by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S511HD by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S431DT by Mattias  Petersson, on Flickr

Mercedes Benz Tourismo by Mattias  Petersson, on Flickr

Setra S516HDH by Mattias  Petersson, on Flickr

Beulas Auru by Mattias  Petersson, on Flickr
8
Bussnack / SV: Tågersättningen Helsingborg-Ängelholm (-Förslöv-Båstad)
« Senaste inlägg av Walter skrivet 07 augusti 2022, 23:22:10 PM »
Tack för bilderna. Alltid undrat varför just Hjalmarssons kör så mycket tågersättning i Skåne. Brukar alltid ha någon LE-vagn med.
9
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: H23-24, H30 Hammarby efter 3/9 1967.
« Senaste inlägg av Gunnar Berglund skrivet 07 augusti 2022, 22:37:54 PM »
H23: Hittills har jag uppgifter om 5416, 5435, 5436, 5440, 5442. Detta baserat på mitt källmaterial (som just om detta till stor del kommer från Hasse L) och som inte heller motsägs av andra uppgifter om vagnar i trafik vid andra hallar runt 1969 och 1970. Samtliga borde kommit till Hammarbyhallen innan eller strax efter årsskiftet 1969/1970 och stannat fram till sommaren 1970.

H24: 5476 och 5492 även dessa 1970 men endast mot sommaren och kvar fram på hösten.

H30: Ingen känd

Hasse L eller andra kanske har mer eller exakta uppgifter i ”gömmorna”?

10
Bussnack / SV: Nobina-Scanior på ersättningstrafiken till Angered?
« Senaste inlägg av danneh skrivet 07 augusti 2022, 22:34:14 PM »
Med risk att tråden spårar ut mer än den redan gjort. Men i en nämndehandling skrev Västtrafik att de skall genomföra förändringarna i/runt Hisingen trots den överklagade upphandlingen. Men detta kanske är någon annan överprövning?

Men vi får se vad som händer…
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10