Frågor om Helmarks historia

Startat av Niklas Bygdestam, 21 juli 2007, 20:17:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Staffan skrev intressanta saker om Karlaholm som tydligen är föregångaren till Hellmark

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2050.msg13523#msg13523

På Helmarks egen hemsida står det att företaget byggt bussar sedan 1967 se http://www.helmark.se/

Hur gammalt är egentligen detta företag? När grundades Karlaholm? Fanns de bara ett år i Laholm under detta namn eller fanns de längre? De ska alltså ha bytt namn till Skandia Karosserier i Markaryd. Men när bytte man då namn till Helmark? Jag vet att Helmark är en sammansättning av namnet Helgesson från ägaren till företaget och Markaryd. Men ägde släkten Helgesson företaget redan då det hette Karlaholm? Eller var det någon som hette Karlsson som ägde det och att det då stod för Karlsson och Laholm och att Helgesson kom på samma idé med att föra ihop namnen Helgesson och Markaryd? Ägde Helgesson företaget under den tid de hette Skandia Karosserier?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Karlaholm gjorde huvudsakligen andra påbyggnader än busskarosser, men började med sådana i samband med den stora efterfrågan inför högertrafikens införande. Runt 1968 flyttade man alltså verksamheten till Markaryd och bytte namn till Skandia Karosserier. Nu blev det också mer buss i byggnationerna, även om efterfrågan på sådana åren efter 1967 var mycket dålig. Det blev därför mycket specialbussar som flyttbussar, hästbussar och bokbussar. Något som Helmark gärna bygger än i dag. Jag vet inte om uppgiften på Helmarks hemsida är helt korrekt, men det är möjligt att man började etableringen i Markaryd sent år 1967.
Hur ägandet såg ut fram till 1980-talet vet jag inte, men i början av detta årtionde köptes fabriken av Wasatrafik. Som platschef anställde man den redan då legendariske "bussgubben" Bengt Helgesson. Han hade tidigare gjort sig känd i branschen genom att sälja Büssing, jugoslaviska Autosan och finska Deltaplan. Namnet Helmak (obs utan r) kom till i samband med generalagenturen för Autosan och stod för Helgesson Makedonien. Sedan ändrades det till Helmark. Helt enkelt för att det var lättare att säga - och många säkert redan felaktigt sa så.
Bengt Helgesson köpte en allt större del av Skandia Karossier och blev slutligen ensam ägare. Det borde varit omkring 1988 och i samband därmed byttes också namnet till Helmark. Ett gammalt namn som av ren slump nu var mycket lämpligt (Helgesson Markaryd).
Jag har många gånger träffat Bengt Helgesson och hans son Christer, som nu är vd för företaget medan Bengt försöker dra sig tillbaka. Det är väl dock en av de få saker som han misslyckats med. Första gången var 1987, när Svensk Lokaltrafik bad mig göra ett reportage från Markaryd. Jag ringde Bengt och frågade, men han var inte intresserad. Han sade också att han sagt nej till de andra branschtidningarna. Det var väl då Buss (Svensk Omnibustidning) med Bjarne Wilmarsgård som redaktör och iTrafik med Tiit Tamme som redaktör. Nåväl, det var bara att meddela SvL:s redaktör Maria Oldegård att det tyvärr inte kunde bli något.
Detta var på våren och under sommaren var det bussutställning i Malmö. Där var Skandia med och när jag fotograferade en av deras bussar började två herrar, en äldre och en yngre, inne i bussen att vinka ivrigt åt mig. Jag gick det för att höra vad de ville:
- Är det du som kommer från Svensk Lokaltrafik?
Jag kunde ju inte förneka det. Den äldre herrn var Bengt Helgesson och den yngre hans son Christer.
- Jo, Christer och jag har läst vad du skrivit och vi har bestämt att göra ett undantag så att du får komma och göra ett reportage hos oss.
Efter en del problem kom reportaget till stånd och sedan har jag haft tämligen regelbundna kontakter med Helgessons. Jag gillar den småländska andan som ligger bakom Helmarks verksamhet. Det må ha varit vissa tider med problem, men de har alltid klarat upp det. Ofta tack vare okonventionella lösningar och att de tagit minst sagt udda jobb. Som t ex att bygga bussar till armén för användning i Afrika. Eller sightseeingbussen till Bergen i gammal retro-stil.
Jag gillar företag som trots alla odds lyckas överleva.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Men har det inte varit lite levererat från Markaryd det 2 senaste åren?
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 21 juli 2007, 21:34:14 PM
Men har det inte varit lite levererat från Markaryd det 2 senaste åren?

Nej, de har haft fyllda orderböcker. Men det har varit en del specialbyggen som t ex de nämnda armébussarna och så har man gjort många reparationer och ombyggnader. Bland annat byggdes KR Trafik 173 om till godsrumsbuss för användning Gäddede-Stora Blåsjön. Man har också haft inne CABBEN/GULDET (den öppna Volvo Abenraa som Malmö Lokaltrafik lät ta fram och som numera ägs av Strömma Kanal via Börjessons i Göteborg) för reparation efter en ganska allvarlig krockskada.
Max produktion ligger på 25 normalbussar och det blir något färre om det byggs dubbeldäckare. Eller ledbussar för den delen - dock har Helmark ännu inte byggt någon sådan.
En kontroll i Svensk Busshistoria för att se vilka bussar som gått ut de senaste två åren ger alltså inte hela bilden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Hej!


Till att börja med fanns det inget företag som hette "Karlaholm" utan det var en sammandragning av "Karlaverken, Laholm". Sen var det nog egentligen så att karosstillverkningen i Markararyd nystartades av personal som kom från Karlaverken. Verksamheten i Laholm fortsatte (och fortgår ännu), sedan 1969 under namnet Lagab och numera med (växel-)flakbyggnationer som bas. Ett mindre antal bussar tillverkades också åtminstone 1969 och 1970 i Lagabs namn. Karlaverkens huvudproduktion var annars skåpbyggnader bl a till Volvos mindre chassin.
Finns faktiskt en hemsida med viss anknytning också:
http://www.karlaverken.se/Karlaverken/Om%20Karlaverken.html

/Greger L

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 juli 2007, 21:51:55 PM
Hej!


Till att börja med fanns det inget företag som hette "Karlaholm" utan det var en sammandragning av "Karlaverken, Laholm". Sen var det nog egentligen så att karosstillverkningen i Markararyd nystartades av personal som kom från Karlaverken. Verksamheten i Laholm fortsatte (och fortgår ännu), sedan 1969 under namnet Lagab och numera med (växel-)flakbyggnationer som bas. Ett mindre antal bussar tillverkades också åtminstone 1969 och 1970 i Lagabs namn. Karlaverkens huvudproduktion var annars skåpbyggnader bl a till Volvos mindre chassin.
Finns faktiskt en hemsida med viss anknytning också:
http://www.karlaverken.se/Karlaverken/Om%20Karlaverken.html

/Greger L



Lagab var intressant. Nu är jag rädd att vi kommer in på lastbilsfrågor som hör hemma i Lastbilsforum, men administratörerna för bestämma om det ska vara kvar här eller inte  ;D

Jag har ofta sett lastbilar med påbyggnader där det står Lagab. Men jag har sett lastbilar från 1980-talet med påbyggnader märkta Kalmar-Lagab. De har också burit samma logga som tågtillverkaren KVAB (Kalmar Verkstad AB) hade under 1970- och 1980-talet dvs ett stiliserat K som var lite böjt. Lagab och KVAB bör alltså åtminstone under en tid ha hört ihop med varandra och tydligen hade de alltså samma logga. Jag trodde att Kalmar-Lagab-produkter var tillverkade i Kalmar. Men de var alltså tillverkade i Laholm? Eller hur hänger det här ihop? KVAB övertogs efter en tid av ABB och blev ABB-Kalmar som i sin tur slutligen blev Bombardier. Men vad hände med Lagab? När kan KVAB och Lagab ha separetrat? För inte ägs väl Lagab idag av Bombardier? Det kanske finns någon här som kan reda ut begreppen kring KVAB och Lagab?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 21:29:42 PM
Som t ex att bygga bussar till armén för användning i Afrika. Eller sightseeingbussen till Bergen i gammal retro-stil.

Den där militärbussen är något alldeles extra. Jag hade som förslag att SL skulle bekosta en sådan (inkl snökedjor) att köra SL-linje 646 till Abrahamsby med, pga vägens standard  ;) Alternativet var att man slutade driva linjen på en underdimensionerad lerväg som mest leder till slitna bussar.

http://www2.helmark.se/index.php?page=galleri&color=yellow&busid=1169500282

Om någon har större bilder på denna vill jag gärna se dem, tack.  :D

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 21 juli 2007, 22:12:24 PM
Den där militärbussen är något alldeles extra. Jag hade som förslag att SL skulle bekosta en sådan (inkl snökedjor) att köra SL-linje 646 till Abrahamsby med, pga vägens standard  ;) Alternativet var att man slutade driva linjen på en underdimensionerad lerväg som mest leder till slitna bussar.

http://www2.helmark.se/index.php?page=galleri&color=yellow&busid=1169500282

Om någon har större bilder på denna vill jag gärna se dem, tack.  :D


Kan inte låta bli att tycka att de här "bussarna" är mer lastbil än buss på grund av sitt utseende. I stort sett är det väl också en lastbil med en påbyggnad med sittplatser och då blir det ju buss istället  ;)

http://www2.helmark.se/index.php?page=galleri&color=yellow&busid=1169500282&pic=mil1.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2007, 22:16:21 PM
Kan inte låta bli att tycka att de här "bussarna" är mer lastbil än buss på grund av sitt utseende. I stort sett är det väl också en lastbil med en påbyggnad med sittplatser och då blir det ju buss istället  ;)

Mmmmm... fyrhjulsdrift!  :P
http://www2.helmark.se/index.php?page=nyheter&color=green&show&id=30

Ingen lågentré och barnvagnsplatser här inte.  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2007, 22:16:21 PM

Kan inte låta bli att tycka att de här "bussarna" är mer lastbil än buss på grund av sitt utseende. I stort sett är det väl också en lastbil med en påbyggnad med sittplatser och då blir det ju buss istället  ;)


Ja, de är ju byggda på lastbilschassi och lastbilshytten är kvar i stort sett intakt. Påbyggnaden är dock förhållandevis välutrustad, bland annat med toalett med skötrum. Anledningen är att de är avsedda att användas för flyktingtransporter och det inte anses lämpligt att stanna i bushen för att resenärerna skall utföra sina behov. Det finns risk för båda mänskliga och animala överfall. Det är ju också många småbarn med bland flyktingarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Pickos

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2007, 22:02:55 PM


Lagab var intressant. Nu är jag rädd att vi kommer in på lastbilsfrågor som hör hemma i Lastbilsforum, men administratörerna för bestämma om det ska vara kvar här eller inte  ;D

Jag har ofta sett lastbilar med påbyggnader där det står Lagab. Men jag har sett lastbilar från 1980-talet med påbyggnader märkta Kalmar-Lagab. De har också burit samma logga som tågtillverkaren KVAB (Kalmar Verkstad AB) hade under 1970- och 1980-talet dvs ett stiliserat K som var lite böjt. Lagab och KVAB bör alltså åtminstone under en tid ha hört ihop med varandra och tydligen hade de alltså samma logga. Jag trodde att Kalmar-Lagab-produkter var tillverkade i Kalmar. Men de var alltså tillverkade i Laholm? Eller hur hänger det här ihop? KVAB övertogs efter en tid av ABB och blev ABB-Kalmar som i sin tur slutligen blev Bombardier. Men vad hände med Lagab? När kan KVAB och Lagab ha separetrat? För inte ägs väl Lagab idag av Bombardier? Det kanske finns någon här som kan reda ut begreppen kring KVAB och Lagab?

Jag har här använt boken "100 år på spår-Kalmar" av Malte Ljunggren (ISBN 91-85098-94-9) som källa.

Det gick ganska knackigt för KVAB i början på 1970-talet. Ägaren Statsföretag hade beslutat om nedläggning,
då äventyret med "Tjorven" hade drivit verksamheten till ruinens brant. Beslutet upphävdes dock 1974, tack vare att SJ var i behov av godsvagnar (om jag läst rätt). För att skapa en stabilare grund  att stå på, beslutades att verksamheten skulle kompletteras med lasthanteringsmaskiner. Lagaholm AB (så som det omnämns i boken) ansågs lämpligt, då de tillverkade växelflak. Bolaget köptes 1978 och fick det nya namnet Kalmar Lagab.
1980 bildades koncernen Kalmar Kockums, där KVAB, Kalmar Lagab, Kockums-Landsverk och LMV (Lidhults
mekaniska verkstad) ingick som dotterbolag. När man 1983 sålde Kockums-Landsverk till Volvo döptes koncernen om till Kalmar Industries. 1988 såldes Kalmar Lagab, som efter flera ägarbyten nu är ett fristående dotterbolag till SKAB (Specialkarosser i Ätran AB).

http://www.specialkarosser.se/index_swe.php
http://www.lagab.se/
1:a Korinthierbrevet 10:15

Staffan Sävenfjord

Busskännaren och min kollega i Bussbranschen Mats Karlsson har skickat mig följande om Karlaholm/Lagab. Så är väl en del felaktigheter och frågetecken avklarade:

Karlaverken i Laholm, senare kallat Karlaholm och Lagab, byggde bussar ända fram till 1971 då Kalmar Verkstad tog över och lade ned busstillverkningen.
Skandia-Karosser i Markaryd, däremot, startades 1967 av några personer som tidigare hade jobbat på Karlaverken. De vädrade affärer när det var dags att bygga om bussar till högertrafik. Efter bussombyggandet började man tillverka lastbilsskåp, förmodligen i ren konkurrens med Karlaverken. Snart tog man också fram en mindre skolbuss, liksom möbelbussar, vilka hade exteriöra likheter med Karlaholms-karosserna. Jag tror dock inte att konkurrensen på bussfronten var så stor eftersom Skandia byggde små skolbussar, medan Karlaholm byggde fullstora bussar vid denna tid. När busstillverkningen upphörde i Laholm kan det mycket väl ha varit så att ytterligare yrkesfolk kom över till Skandia i Markaryd. Jag vet inget om detta, men fullstora Skandia-bussar dök inte upp förrän Karlaholmsbussarna hade försvunnit.
Kontentan är att Helmark som företag  INTE har sin härkomst ur Karlaverken/Karlaholm. Däremot var det tidigare anställda vid Karlaverken som startade Skandia-Karosser. Men det är ju en helt annan sak.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Jan skrivet 21 juli 2007, 21:34:14 PM
Men har det inte varit lite levererat från Markaryd det 2 senaste åren?

De må vara så att man har annat som än nybyggen av bussar. Dock så är det så att bussarna är huvudprodukten, och de ser vi inte så ofta av. Röke buss köpte Helmark, men de säljer av sina nu och köper annat. Man kan säga att det är kommunerna som köper någon skolbuss samt ett special bygge till Norrland.

//Jan
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 23 juli 2007, 10:59:32 AM
De må vara så att man har annat som än nybyggen av bussar. Dock så är det så att bussarna är huvudprodukten, och de ser vi inte så ofta av. Röke buss köpte Helmark, men de säljer av sina nu och köper annat. Man kan säga att det är kommunerna som köper någon skolbuss samt ett special bygge till Norrland.

//Jan


Så får vi inte glömma bokbussar och sånt som Helmark gärna bygger
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 10:40:33 AM
Busskännaren och min kollega i Bussbranschen Mats Karlsson har skickat mig följande om Karlaholm/Lagab. Så är väl en del felaktigheter och frågetecken avklarade:

Karlaverken i Laholm, senare kallat Karlaholm och Lagab, byggde bussar ända fram till 1971 då Kalmar Verkstad tog över och lade ned busstillverkningen.
Skandia-Karosser i Markaryd, däremot, startades 1967 av några personer som tidigare hade jobbat på Karlaverken. De vädrade affärer när det var dags att bygga om bussar till högertrafik. Efter bussombyggandet började man tillverka lastbilsskåp, förmodligen i ren konkurrens med Karlaverken. Snart tog man också fram en mindre skolbuss, liksom möbelbussar, vilka hade exteriöra likheter med Karlaholms-karosserna. Jag tror dock inte att konkurrensen på bussfronten var så stor eftersom Skandia byggde små skolbussar, medan Karlaholm byggde fullstora bussar vid denna tid. När busstillverkningen upphörde i Laholm kan det mycket väl ha varit så att ytterligare yrkesfolk kom över till Skandia i Markaryd. Jag vet inget om detta, men fullstora Skandia-bussar dök inte upp förrän Karlaholmsbussarna hade försvunnit.
Kontentan är att Helmark som företag  INTE har sin härkomst ur Karlaverken/Karlaholm. Däremot var det tidigare anställda vid Karlaverken som startade Skandia-Karosser. Men det är ju en helt annan sak.




Ja, ursäkta, men just den kontentan tror jag att jag skrev i mitt inlägg något längre upp i tråden.

/GL (jourh Bror D)