Personalförmåner

Startat av DENNIS, 18 oktober 2009, 01:54:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DENNIS

Alla trafikentreprenörer jagar naturligtvis kostnader, men ibland känns
det som det är besparingar in absurdum.

Det senaste i raden är Arriva, som ju nu kommit till 08 land, som tycks
ha tagit bort ALLT vad personalförmåner heter.. Inte ens fria SL resor
har dom kvar längre.

Jag trodde det var ett skämt när en kollega, med Arriva uniform, som
var på väg hem från jobbet en sen kväll, klev på min Nattbuss och la
fram en SL remsa.

CS

Fria resor får du inte ge utan att arbetstagaren skattar för det som löneförmån. Du får inte resa på ditt tjänstekort till och från jobbet eller på fritiden. Detta är inget nytt utan har varit så ett tag. Sedan hur det kontrolleras (eller inte kontrolleras) av biljettkontrollanter osv är en annan sak.

Detta sköter inte Arriva på något annat sätt än någon annan entreprenör.

Björn Ax

Det borde dom ju bjuda på. Iaf för uniformerad personal.

Reser jag på mitt tjänstekort på fritiden är det ju skatteverket som måste genomföra nån koll. Vad jag vet så kan inte biljettkontrollanterna göra ett dugg åt det.

Jag vet iaf att kommer det en uniformerad personal eller någon med ett giltigt tjänstekort så måste jag som chaufför acceptera detta och låta den personen stiga på. jag har ingen rätt att neka dom resa pga det. Det är som sagt skatteverket som måste ha koll på detta.

kimpan

Vill man som chaufför åka gratis på bussen så ska man ta ut ett frikort. Detta beskattas sedan med (Tror jag) 30% av värdet av ett årskort. Sedan är det upp till de olika bolagen hur man gör med personal i tjänsten. Jobbar man på Arriva so kanske man får åka på deras linjer i tjänsten... Man har nog ingen rätt att få åka på hela SL nätet, Likväl som i Uppsala Jobbar man på GUB så har man rätt att åka på stadstrafikens bussar gratis i tjänsten... inte hela Regionen...  Tråkigt men... så är det...

sukkeri

Som chaufför kan man ju konsentrera sig på någon gråsparv utanför så länge kollegan går förbi. :)

Ersa

Om förare inte får åka buss gratis ska banne mig inte biljettkontrollanter i tjänst få göra det heller! ;)

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 18 oktober 2009, 11:37:00 AM
Om förare inte får åka buss gratis ska banne mig inte biljettkontrollanter i tjänst få göra det heller! ;)

Tjänstgörande förare åker så klart gratis på sin egen buss... ;)

Leif D

Förstår inte varför en del här tycker detta är konstigt ??
Orsaken till allt detta är ju att Skattereglerna i detta land inte tillåter förmåner utan beskattning.
Sedan när det gäller passresor, dvs resor man gör i tjänsten för att förflytta sig mellan olika platser man ska tjänstgöra på, så förekommer säkert olika lösningar.
Vanligast är nog att personal från eget bolag i uniform åker på just sin uniform. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att andra bolags personal tror de kan åka fritt.
Däremot ska vi på SJ AB alltid betala våra passresor med andra operatörer. SL-resor betalar vi nu med SMS-biljett med vår tjänstemobil och för taxiresor har vi avtal med MyCab som sköter all betalningshantering. Passresor med X2000-tåg, sker alltid på bokade platser som står angivna i våra turlistor. Som SJ-anställd kan man ta ut sk. Privatresekort, som är ett beskattat kort för resor med SJ-tåg. För semesterresa har man möjlighet att ta ut en Interrail-biljett av valfri typ, som dock beskattas, men är en trevlig förmån.

;-)

Bengt Jönsson

.. ty i landet "Svedala" skall ingen få lov att ha det bättre än någon annan...
;D :o 8)

/B
f.d "Skatteverkare"

Leif D

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 oktober 2009, 17:46:29 PM
.. ty i landet "Svedala" skall ingen få lov att ha det bättre än någon annan...
;D :o 8)

/B
f.d "Skatteverkare"


Jepp !!   instämmer i ironin.    ::)
;-)

homer

Citat från: Leif D skrivet 18 oktober 2009, 17:01:18 PM
Förstår inte varför en del här tycker detta är konstigt ??
Orsaken till allt detta är ju att Skattereglerna i detta land inte tillåter förmåner utan beskattning.
Sedan när det gäller passresor, dvs resor man gör i tjänsten för att förflytta sig mellan olika platser man ska tjänstgöra på, så förekommer säkert olika lösningar.
Vanligast är nog att personal från eget bolag i uniform åker på just sin uniform. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att andra bolags personal tror de kan åka fritt.
Däremot ska vi på SJ AB alltid betala våra passresor med andra operatörer. SL-resor betalar vi nu med SMS-biljett med vår tjänstemobil och för taxiresor har vi avtal med MyCab som sköter all betalningshantering. Passresor med X2000-tåg, sker alltid på bokade platser som står angivna i våra turlistor. Som SJ-anställd kan man ta ut sk. Privatresekort, som är ett beskattat kort för resor med SJ-tåg. För semesterresa har man möjlighet att ta ut en Interrail-biljett av valfri typ, som dock beskattas, men är en trevlig förmån.



fast det är ju inget som SL ska lägga sig i, att tillverka ett plastkort och programmera in rätt kod så de blir grönt är ingen kostnad. Det är som sagt en sak mellan Skatteverket och den privatperson som använder kortet, det här är otroligt snålt av SL. dem som jobbar på Busslink och Swebus (och alla spårentreprenörer) kan vara glada att dem än så länge har jysta arbetsgivare.

Leif D

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:53:30 PM
fast det är ju inget som SL ska lägga sig i, att tillverka ett plastkort och programmera in rätt kod så de blir grönt är ingen kostnad. Det är som sagt en sak mellan Skatteverket och den privatperson som använder kortet, det här är otroligt snålt av SL. dem som jobbar på Busslink och Swebus (och alla spårentreprenörer) kan vara glada att dem än så länge har jysta arbetsgivare.

Möjligt att vi kan se det så, tillåt mej dock att tro att det snart är slut även för er som jobbar vi denna sista utpost !
Dessutom, bara att det finns tjänstekort som är godkända för privat åkande, lär ju göra skattemyndigheterna intresserade.
Har du däremot en skattepost i din inkomstredovisning från arbetsgivaren som heter "Frikortsförmån" och är beskattad med X kronor för detta, då är de aldrig något problem.
;-)

Jens

Det är ju just det som är problemet med förmånsbeskattning - att så fort du delat ut ett kort som är möjligt att åka på annat än i tjänsten skall alla som fått det skatta för det som förmån oavsett om man använder det eller inte eftersom man har tillgång till förmånen. Vad jag vet har arbetsgivaren också skyldighet att skriva detta på kontrolluppgiften till skattemyndigheten.

ch

Förstår faktiskt inte syftet med varför t.ex lokaltrafikspersonal ska kunna åka gratis till och från jobbet, när inte andra kan göra det? Arbetar man t.ex på Volvo så får man inte låna gratis bil utan måste skatta för förmånen.

homer

Citat från: ch skrivet 18 oktober 2009, 20:18:31 PM
Förstår faktiskt inte syftet med varför t.ex lokaltrafikspersonal ska kunna åka gratis till och från jobbet, när inte andra kan göra det? Arbetar man t.ex på Volvo så får man inte låna gratis bil utan måste skatta för förmånen.


jante sverige har talat

det är ingen kostnad för någon att låta bussförare ha ett kort som går att använda även när dem inte jobbar. det är knappast så att de blir så mycket gratisåkande bussförare ute i lokaltrafiken att man måste sätta in extra tunnelbanevagnar eller extra bussar, de skapar snarare ett extra öga som finns i trafiken som något skull hända, någon som kanske kan hjälpa sina medresenärer om de händer en trafikolycka eller nått annat.