Huvudmeny

Personalförmåner

Startat av DENNIS, 18 oktober 2009, 01:54:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Låt säga att en bussförare i uniform åker med en annan förare i linjetrafik och en kontrollant stiger ombord. Kontrollanten får inte se något färdbevis då båda förarna hävdar att det minsann är linjekännedom i tjänst det rör sig om. Har förarna olika företags uniformer är det även linjekännedom, då den åkande faktiskt ska börja arbeta på det andra företaget i framtiden.
Hur ska kontrollanten bedöma att det verkligen rör sig om linjekännedom eller om den åkande föraren är på väg till/från jobbet? ;) Och hur ska staten nu komma åt pengar? Införa skriftliga intyg eller speciella "linjekännedomfärdbevis" som trafikoperatören måste skatta för, så att denne kan lära ut linjerna till nya förare? ::)

Ersa

Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.

Nu har detta ju aldrig varit en fråga i modern tid. Alla tjänstekort jag sett se senaste 10 åren har endast gällt "i tjänsten".

Leif D

Jag kan nämna här att även vi som jobbar vid SJ AB i Linköping betalar för vår rätt att parkera på av SJ AB hyrd parkeringsyta.
Hur ett känt bussbolags personal gör på en av BV ägd yta, det känner jag inte till, men jag tror nog personligen de är en annan princip som gäller.

F.ö. ska vi nog sluta diskutera detta nu. Man ska inte väcka björnar som sover nämligen.
Dessutom vet nog de flesta av oss vad som gäller, andra är bara väldigt avundsjuka.

Rekommenderar moderatorerna att låsa nu.
;-)

lil-sis

Jag är en duktig liten åkerska som har årskort som jag använder till och från jobbet. Som jag betalar alldeles själv. Har en gång inte hittat det vid påstigning och blev nästan nekad. DET tycker jag är rätt trist gjort av en kollega som mkt väl vet att jag har kort (och dessutom åker i uniform, till och från samma hållplatser, behöver inte ens plinga).

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 16:24:16 PM
Jag är en duktig liten åkerska som har årskort som jag använder till och från jobbet. Som jag betalar alldeles själv. Har en gång inte hittat det vid påstigning och blev nästan nekad. DET tycker jag är rätt trist gjort av en kollega som mkt väl vet att jag har kort (och dessutom åker i uniform, till och från samma hållplatser, behöver inte ens plinga).

Tja, det kan ju kännas lite onödigt, men det är svårt att säga att det är något i regelverket som är fel eller svårt att förstå i det fallet. Åker privat på SL-linjer gör man med ett giltigt färdbevis, det ska inte vara något tjafs om den saken och det utgår inte någon guldstjärna för att du har ett sådant. Om du har glömt ditt kort när du ska till jobbet är du i exakt samma position som vilken Åke eller Lisa som helst som ska till fabriken eller skolan. Att föraren kanske är din arbetskamrat eller att det kanske blir en försening i trafiken är betydelselöst i detta sammanhang, det är ju du som har klantat till det så det vilar helt och hållet på dig att styra upp det. Av allt att döma lyckades du eftersom du skriver att du blev NÄSTAN nekad, så vad har du att klaga på egentligen?

lil-sis

CitatTja, det kan ju kännas lite onödigt

Inget SL-kort här inte.

Jag skulle inte neka en stamkund som ska ta sista bussen hem på kvällen när den alla andra gånger har haft sitt periodkort med sig. Hände det varje gång, absolut. Men inte en gång per år. Inte ens ta diskussionen faktiskt. Så ingen försening heller, för den delen (vilken försening förresten?) En stor del av "privatisterna" på bussen har dessutom kort som inte är giltiga hela vägen men det sägs det inget om, det är mer intressant.

Det onödiga för mig i sammanhanget är inte att jag valt att göra precis som man ska, utan att en del inte släpper en millimeter på reglerna.

(Kortet var för övrigt med, åkte ju dit på det på vägen till jobbet. Hittade det sen).

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PM
Inget SL-kort här inte.

Sorry, jag fick för mig att du körde i Stockholm. I så fall är det kanske annorlunda, vad vet jag.

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PMJag skulle inte neka en stamkund som ska ta sista bussen hem på kvällen när den alla andra gånger har haft sitt periodkort med sig.

Inte jag heller, men testa följande på dig själv: Du är förare på buss x, det är fullt av folk ombord varav några skolbarn. En kollega till dig kliver på och förklarar klart och tydligt att han har glömt sitt kort hemma men att han försäkrar att han har ett. Vad ger det för intryck om du låter honom åka med? Kommer du att kunna avvisa samma förklaring från en notoriskt glömsk passagerare nästa vecka? Kommer din kollega att kunna göra det? Nu vet jag inte om det fanns åskådare, men om det finns det måste man föregå med gott exempel. Man kan ju viska i förarens öra och hoppas att han fattar vinken, så att det inte behöver bli någon scen. Då är det betydligt mer sannolikt att det fungerar!

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PMDet onödiga för mig i sammanhanget är inte att jag valt att göra precis som man ska, utan att en del inte släpper en millimeter på reglerna.

Att försöka åka utan kort är väl inte att göra precis som man ska, det är meningslöst att argumentera mot någon som tillämpar reglerna - han har ju reglerna på sin sida. Du har ju ingen rätt att kräva att få din vilja fram mot gällande regler!

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PM(Kortet var för övrigt med, åkte ju dit på det på vägen till jobbet. Hittade det sen).

Typiskt!

Jonas

Citat från skatteverket: "Anställda som inte har en egen plats, men som får stå där det finns plats, blir bara beskattade för förmånsvärdet de dagar när de parkerar bilen där."

VEM kontrollerar OM jag tagit bilen idag eller inte, och OM jag i så fall ställt den på personalparkeringen?  ;)

lil-sis

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2009, 22:09:43 PM
Sorry, jag fick för mig att du körde i Stockholm. I så fall är det kanske annorlunda, vad vet jag.

Inte jag heller, men testa följande på dig själv: Du är förare på buss x, det är fullt av folk ombord varav några skolbarn. En kollega till dig kliver på och förklarar klart och tydligt att han har glömt sitt kort hemma men att han försäkrar att han har ett. Vad ger det för intryck om du låter honom åka med? Kommer du att kunna avvisa samma förklaring från en notoriskt glömsk passagerare nästa vecka? Kommer din kollega att kunna göra det? Nu vet jag inte om det fanns åskådare, men om det finns det måste man föregå med gott exempel. Man kan ju viska i förarens öra och hoppas att han fattar vinken, så att det inte behöver bli någon scen. Då är det betydligt mer sannolikt att det fungerar!

Att försöka åka utan kort är väl inte att göra precis som man ska, det är meningslöst att argumentera mot någon som tillämpar reglerna - han har ju reglerna på sin sida. Du har ju ingen rätt att kräva att få din vilja fram mot gällande regler!

Typiskt!

Här så kliver kollegorna (oavsett bolag) på, vinkar, säger hej och går och sätter sig/ställer sig. Ingen direkt procedur. (Men kräver uniform, förstås, alldeles för många olika människor för att jag ska känna igen dem). På det första bolaget jag var anställd på (i Sthlm, faktiskt men där hann jag inte börja köra) så lärde vi oss att inte ifrågasätta kollegor. Jag vet ju inte varför den åker just på min buss.

Visst har jag inte rätt men är man så grinig så kan man ju då föreslå alternativt betalningssätt istället. Vilket beror ju på trafikområde. Och så gör jag skillnad på om nästa buss kommer om 10min eller som i mitt fall (bara hänt en gång) sex timmar senare. Är själv rätt så hård men inte ner på millimeternivå. Notoriska fuskare är en helt annan sak, de brukar dessutom välja någon annan buss när de ser mig  8)

Bengt Jönsson

Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 00:03:10 AM
Citat från skatteverket: "Anställda som inte har en egen plats, men som får stå där det finns plats, blir bara beskattade för förmånsvärdet de dagar när de parkerar bilen där."

VEM kontrollerar OM jag tagit bilen idag eller inte, och OM jag i så fall ställt den på personalparkeringen?  ;)

INGEN !!!  För om en sådan "kontrollapparat" skulle byggas upp och finnas så skulle den kosta mer än vad den drog in..
;D ;D

Man har gjort "försök" i vissa f.d länder att bygga upp och upprätthålla en sådan "kontrollapparat" med lokala "arbetsplats- och kvartersinformanter" vilka rapporterade in till en central myndighet men dessa försök visade sig inte vara hållbara i längden..  (alla likheter med f.d DDR och Stasi är bara tillfälliga..)
:D ;D 8) ::)

/B
f.d Skatteverkare

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2009, 00:06:21 AM
Skratta inte nu... men det är arbetsgivarens skyldighet att föra bok över parkeringstillfällena och bevara dessa i 10 år-

Är det någon som gör det?
Har aldrig hört talas om att en arbetsgivare går runt på parkeringen och kollar bilarna varje dag...

Olof Lagerkvist

Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 09:55:02 AM
Är det någon som gör det?
Har aldrig hört talas om att en arbetsgivare går runt på parkeringen och kollar bilarna varje dag...

Det förekommer. Kollegan i rummet intill håller nu på att bygga ett liten specialtillämpning till det kortsystem vi utvecklar. Målet är ett system där företagen ska låta anställda visa sina passerkort för en kortläsare för att stämpla in/stämpla ut sin bil på personalparkeringen. Systemet kommer då att användas som underlag för förmånsberäkning såväl som för att generera listor för parkeringsvakter. Listorna blir lite olika eftersom förmån bara beräknas på den parkeringsplats där en person normalt arbetar. Åker en person till företagets kontor i en annan stad i samband tjänsteresa och stämplar in bilen där så blir det ingen förmån, den parkeringen kommer däremot med på listan till parkeringsvakten.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2009, 11:08:38 AM
Ja och liknande system har funnits i p garage där tillträde sker genom kortläsare sedan många år.

Naturligtvis går det lättare att kolla om man har bevakad parkering och/eller in- och utpassering, men jag vågar påstå att det i normalfallet inte finns något av dessa och att då ha personal som går runt på parkeringen för att kolla vilka som står där just idag "kostar nog mer än det smakar"...  ;)

buskörare

Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.

Sist jag hörde nått så kunde man hos vissa biltillverkare (om man jobbade där alltså) få köpa ut en ny bil till rabatterat pris. Personalförmån. När jag jobbade i mataffär så fick vi poäng i form av pengar när vi handlade mat där. Personalförmån. Så nog finns det även i andra brancher. Sen beror det ju på hur insatt man är  ;)

Olof Lagerkvist

Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 13:18:09 PM
Naturligtvis går det lättare att kolla om man har bevakad parkering och/eller in- och utpassering, men jag vågar påstå att det i normalfallet inte finns något av dessa och att då ha personal som går runt på parkeringen för att kolla vilka som står där just idag "kostar nog mer än det smakar"...  ;)

Jo, men i fallet jag tog som exempel har Skatteverket knackat på och krävt att företaget ska hålla bättre koll på utnyttjandet av förmånsparkeringen. Listor för parkeringskontroll kommer med i lösningen lite "på köpet". Hur många parkeringskontroller som verkligen kommer att utföras är väl en annan fråga men med detta har företaget i alla fall satt upp ett system och en rutin kring detta så att Skatteverket till att börja med har något att kontrollera. Det betraktas som värre om det inte finns någon möjlighet att kontrollera alls.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-