Övriga forum > Vägforum

Nästa motorvägsprojekt?

(1/4) > >>

Daniel L:
F.n. byggs eller förbereds det för motorvägar på följande sträckor:

E4: Ljungby-Toftanäs (sista felande länken mellan Hbg och Gävle) samt Förbifart Sthlm
E18: Köping-Västjädra
E22: Fjälkinge-Gualöv

Lite längre fram kommer Ronneby-Nättraby (E22) samt en kort snutt förbi Sturup (E65) att byggas om till motorväg. Annars verkar det inte bli så mycket mer under de närmaste 10-15 åren.

Vilka sträckor borde prioriteras framöver?

S Svensson:
Ser man på trafiksäkerhet så kanske motorväg är att föredra. Sedan sådant som har betydelse. Det är tidsvinster som trafikant kan göra.
Det vore lätt att skriva att motorväg behövs Björketorp-Veddige av RV41. Vad det skall bli där famlar nog de flesta. Man började för tre-fyra år sedan projektera och visst arbete samordnas med ombyggnaden av järnvägen. Av vägomgyggnad blev det inte. Delen Jonsjö-Järlöv är mycket besvärlig och den trafikeras av virkesbilar som har svårt att mötas.
Så byggandet av vägar kanske minskar. Rv 156 borde också förbättras.
Men vad jag och många andra tycker kanske inte har så stor betydelse. RV158 "Säröleden" borde bli motorväg hela vägen. Det byggs också motorväg Vårgårda-Hova inom Va Götalands län. Vissa bitar är redan motorväg. En sträcka som kanske relativt lätt kan byggas som motorväg är Ulricehamn-Jönköping.
Så är det andra problem. Hur skall trafiken planeras. Kommer lastbilarna drivas av el. Kommer de att ha kvar förare ? Det har berättats för mig att några utreder hur lastbilar skall köra. Blir det någon kabel i vägen som bilarna skall hålla sig till. Då kan det bli smalare vägar eftersom bilarna kräver mindre plats.
Alltså kostnader för vägutbyggnad och statens kostnader samtidigt samhällsekonomiska aspekter. Varför öka hastigheterna när det inte har så stor betydelse. Rät linjeföring har större nytta än en väg som är bred. Så kanske blir det motorväg Göteborg-Örebro hela vägen någon gång. Kanske man bygger motorväg någon annanstans. Viared-Dalsjöfors har det talats om,dvs en väg runt Borås innerstad alltså.
Sedan är frågan hur vägtrafiken kommer att användas? Utländska långtradare med förare i låglöneländer kanske inte kommer finnas kvar ?

Nico:

--- Citat från: Daniel L skrivet 28 november 2022, 21:33:07 PM ---Vilka sträckor borde prioriteras framöver?
--- Slut citat ---

För att svara på det behövs det till vissa delar en kristallkula och sedan att man till vissa delar tittar på den befintliga långtidsplanering som finns framtagen på olika håll. Vad gäller det förstnämnda så kan man nog även (om man spekulerar en del) anta att man kommer att snegla en del på järnvägen. Dvs. behovet av att bygga ut och förbättra civilförsvaret lär även påverka väginfrastrukturen. Även Sveriges [och Finlands] inträde i NATO lär ha en inverkan på behov etc.

Ser man sedan till självkörande fordon mm. så kan det sannolikt till viss del komma på sikt, men vägen dit är fortfarande lång. Som en jämförelse så har ju flyget, på drygt ett halvsekel, bara kommit till en nivå som för vägtrafik skulle motsvara något mellan nivå 2 och 3 på SAE:s sexgradiga skala. Vägtrafik är sedan mycket mer komplex och diversifierad medan flyget i jämförelse är otroligt standardiserat och regelstyrt. Sverige däremot har för sin vägtrafik inte ens en nationell säkerhetsstyrning... då dessutom trots att införandet av sådant var en av rekommendationerna från Statens haverikommission efter olyckan i Sveg 2017.

Daniel L:
Liten rättelse till inlägg 2: Vårgårda-Hova byggs inte ut till motorväg men däremot till mötesfri 2+2-väg (med kortare 1+1-sträckor på vissa sträckor). Götene-Mariestad kommer nog att skyltas som motortrafikled när den är klar men i övrigt är det bara sträckan förbi Götene som kommer att vara motorväg mellan Vårgårda och Vretstorp.

Daniel L:
Personligen hade jag gärna sett att man täppte till några gluggar:

E18: Ed-Björkås samt snutten förbi Eriksberg (skulle skapa sammanhängande motorväg Valnäs-Skattkärr). Skattkärr-Lekhyttan med bro över Möckeln ligger nog lååångt fram i tiden.
E20: Genom/förbi Alingsås samt Arboga-Eskilstuna (sick-sackandet öster om Arboga gör att många väljer den gamla vägen förbi Arboga framför E18/E20).
E22: Fogdarp-Hörby N (enda sträckan som inte kommer att vara motorväg mellan Malmö och Blekinge).
E45: Genom/förbi Göta samt bron över Slumpån (korta sträckor som föll bort av kostnadsskäl när man byggde motorväg Gbg-Trollhättan).

Som någon var inne på tidigare är väl även riksväg 40 mellan Ulricehamn-Jkpg mogen för motorväg, åtminstone sträckan mellan Jkpg och riksväg 26 söderut. Jag vet att många också önskar motorväg på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Det verkar dock inte som att Trafikverket har några aktiva planer på någon av sträckorna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion