Nästa motorvägsprojekt?

Startat av Daniel L, 28 november 2022, 21:33:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2022, 12:24:03 PM
Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:

E65 Svedala-Sturupsavfarten

Är på gång att bli motorväg (planerad byggstart 2024) och därefter fortsätta som 2+2-väg med planskilda korsningar till Skurup.


CitatNorra ringen i Lund
Kommer inte att hända utifrån det du skriver i slutet av ditt inlägg (dubbel funktion som stadsgata och fjärrled, i Norra Ringens fall dessutom som reservväg till E22/E6 vid avstängningar söder om trf Lunds norra/Fjelie ). Däremot ska kommunen se till att flytta Öresundsvägens anslutning till trafikljuset mot Gunnesbo, så att det blir fyra anslutningar till Mobiliarondellen och mer av en stadsgata för Öresundsvägen (nuvarande vägen lades ut på 1960-talet när staden bokstavligen slutade vid rondellen).

CitatE18 Karlskoga

Något som förvånade mig för ca 10 år sedan när Motala- och Sundsvallsbroprojekten gick igång var att inget motsvarande gjordes för ett broprojekt i Möckeln vid Karlskoga. Det borde vara en utmärkt kandidat till broprojekt med avgiftsfinansiering, givet projektets omfattning (ca 15km ny väg med en 2-3km lång bro över en sjö och med en brant topografi på östra sidan av sjön).


CitatR25 Växjö

I samband med nya sjukhuset som ska byggas i Växjö vid Räppe vet jag att regionen tagit upp det som ett kompletterande projekt till det nya sjukhusprojektet att bygga hela vägen från riksväg 23 vid Räppe till riksväg 25/27 vid Fagrabäcksrondellen (11 km) som motorväg.

F.ö. när Norrleden byggdes på 1970-talet var Växjö en långt mindre stad/kommun än idag ( då cirka 60 000 invånare, idag nära 100 000). Nu vet jag inte när vägen började projekteras, men jag tror det kan ha varit så att planerarna utgick från en långt mindre befolknings- och trafikökning, dessutom räknade man nog med att den första "förbifarten" i Växjö (Mörners väg byggd på 1950-talet) skulle ta hand om mer av den lokala trafiken än vad som senare skedde (Norremark som inköps-kontors-och industriområde började planeras långt senare vad jag förstår).



CitatE22 Norrköping

Analogt med E18/Karlskoga, en ny väg öster om Norrköping med avgiftsfinansiering för att bekosta en tunnel under Lindö kanal (ungefär mellan trf Hageby - Lindövägen-Händelö-trf Ingelsta och Herstaberg). Händelö är platsen för industrianläggningar och skulle spara en hel del för tunga transporter söderut och släppa upp området kring Hamnbron inne i stan för stadsutveckling.
Dyrt? Javisst, därav avgiftsfinansiering - Det finns redan erfarenheter av detta i Sverige. Att slippa dagens omväg över Söderleden skulle i sig spara nästan en mils körsträcka för de som ska norr-eller söder om Norrköping (E22 till E4/rv51/rv55). Även för Bråvikens trätransporter skulle det underlätta med en direkt väg söderut.
   


Citat
R70 Mora-Noret
E4 genom centrala Örnsköldsvik
E4 genom centrala Skellefteå

Här pratar vi verkligen om sammanblandning mellan lokal- och fjärrtrafik på samma väg. Därtill är städerna i sig målpunkter för en stort omland.
Å andra sidan borde man i sig prioritera en bro till i/vid Mora av det skälet att Noretbron är den enda bron som finns i stan, och att alternativet är att köra många mils omvägar över Våmhus-Orsa eller Leksand-Gesunda.

David M

Citat från: Daniel L skrivet 29 november 2022, 09:15:50 AM

E22: Fogdarp-Hörby N (enda sträckan som inte kommer att vara motorväg mellan Malmö och Blekinge).

Motorväg Fogdarp-Hörby N är dessutom förutsättningen för att kunna bygga 2+1-väg på väg 13 Höör-Hörby och flytta riksväg 23 så att vägen får start/ändpunkt i Hörby istället för Rolsberga (det finns inga förutsättningar att bygga förbifarter vid Snogeröd/Gamla Bo/Ringsjön/Höör längs nuvarande väg). En flyttad riksväg 23 räknas bli ca 7000 fordon till väster om trf Norrehe.

Tyvärr har Mellanskåne utöver Hörby ständigt missgynnats i vägplaneringen, och då talar jag även om att det exempelvis fortfarande inte finns någon rak väg mellan Helsingborg och Höör (länsväg 109) fortfarande vilket har diskuterats sedan mellankrigstiden. 
En del av detta beror på de gamla planerna från Vägplan 1958 för Lund-Kristianstad med en ny väg över Eslöv och Höör inte blev av, en del på att planen som fanns under 1980- och 1990talen med en ny riksväg 23 Höör-Eslöv-Gårdstånga inte heller blev av, en del på att regionen under 2000-talet i stort sett enbart prioriterat en färdig motorväg mellan Lund-Kristianstad och nedprioriterat andra vägprojekt i Skåne. 

CitatDet verkar dock inte som att Trafikverket har några aktiva planer på någon av sträckorna.

I den senaste transportplanen 2022-2033 finns ingen färdig statlig finansiering för exempelvis E22 Fogdarp-Hörby N under perioden, men vill regionen (som under 2000-talet som sagt var ständigt prioriterat en färdig motorväg mellan Lund-Kristianstad) vara med och finansiera så kan planeringen till färdig vägplan återupptas. Regionen var på sin tid 2002-2003 med om att betala för motorvägen E22 mellan trf Hammar och Fjälkinge exempelvis.

Delfinen76

259 mellan Vårby till Jordbro är på gång
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.