Hela Stockholm län just nu...

Startat av Mikey, 09 november 2016, 13:52:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Tog med onspot och diffspärr mest för att det är något som ofta framförs. Annars håller jag med om att bra däck och utbildning borde vara det primära. Samtidigt kan man inte heller bortse ifrån att dagens moderna stadsbussar trivs bäst på gator som påminner om salsgolv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

1995 var det verkligen snökaos i vår del av landet om någon minns all trafik i Göteborg var ju inställd . Folk åkte skidor inne i stan . I Borås rullade stadsbussarna  dock med viss försening . Jag körde på torsdag kväll när snön börja falla och det blev svårare för varje tur att sig fram . Jag var sen ledig i 3 dar  :). Men även tidigare har det ju kommit mycket snö och det var mycket enklare ta sig fram med en mittmotor buss helt utan både ABS ASR  särskilt ASR kan i vissa lägen skälpa dig då den stryper drivning . Har du bra däck och förare som kan köra i vinterväglag så brukar det lösa sig  det går inte trampa gasen i botten och tro man kan ta sig fram . Men i dag är det inte lätt ta sig fram då vägar blockeras av såna som inte kan köra och står på tvären och ovanpå det bussar med motor bak så har du dåligt med tryck på framhjulen .. och en massa datorer som stryper din buss..  En av de bästa bussar på vinter var Scania Maxci  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 november 2016, 10:44:22 AM
1995 var det verkligen snökaos i vår del av landet om någon minns all trafik i Göteborg var ju inställd .

17 november 1995 närmare bestämt. En känd Bussnack-profil berättade om detta i Radio Sjuhärad för ett par år sedan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6020541

Lite mer om detta finns i min blogg:

http://savenfjord.blogspot.se/2011/11/for-16-ar-sedan-den-17-november-1995.html

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: WalleW skrivet 10 november 2016, 15:32:18 PM

Scania L110 -69 Lindarängsvägen 1981. Bild från TRAILER nr 2 1981. Foto: Sture Bergendahl

/   M v h   Walle

Hej!

Var anledningen till publiceringen i Trailer att denna Scania L110 var med i tävlingen Sveriges Snyggaste Lastbil 1981?
Jag tycker mig komma ihåg bilen och bilden från denna tävling i den då tämligen nystartade tidningen Trailer.
Eller är jag ute och cyklar totalt?

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 11 november 2016, 18:27:27 PM
Hej!
Var anledningen till publiceringen i Trailer att denna Scania L110 var med i tävlingen Sveriges Snyggaste Lastbil 1981?
Jag tycker mig komma ihåg bilen och bilden från denna tävling i den då tämligen nystartade tidningen Trailer.
Eller är jag ute och cyklar totalt?
mvh K R
Hej!
Nej då, Du är helt rätt ute.
När jag inte var engagerad i snösvängen körde jag för mest för Sthlms Energiverk söder om sta´n. Då träffade framlidne Sture Bergendahl ofta på mig och arbetslaget i "groparna" kring Bredäng där han bodde, och på den vägen blev det. Enligt Sture själv var den aktuella bilden hans första nattjobb för tidningen TRAILER. Senare kom även min vita LS 141:a med i tidningen.

/   M v h   Walle

K R

Hej!

Lite mera lastbils-OT:

Vid tiden då Trailer startades var det inte så vanligt med dressade/customiserade lastbilar, men jag vill komma ihåg en annan pionjärbil som gick för en åkare ansluten till Lidingö LBC.
En Scania LS110/111 bergbil som var svart med röda dekorränder och som t o m var med i tidningen Wheels vid ett tillfälle.
På den bilen hade det liksom på din L110 monterats likadana lyxbusshjulsidor, eller som vissa kallar dessa, "durkslag".
Längre tillbaka i tiden var det ju annars ibland förekommande med VW-navkapslar anbringade i framhjulsnaven.

Vad är det förresten för märkessköld som sitter i vänster grillhalva, något med anknytning till SÅIFA eller dylikt?

Åkerimärkningen är ju gamla ärevördiga Förenade Express, där folkhumorn emellanåt stoppade in ett extra 's' på lämplig plats...

Vi hade på Posten f ö tre bilar från detta åkeri frekvent inhyrda under det sena 70-talet. Dessa var Mercedes-Benz, av modellen LP913 vill jag minnas.

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 12 november 2016, 13:05:04 PM
Hej!
En Scania LS110/111 bergbil som var svart med röda dekorränder och som t o m var med i tidningen Wheels vid ett tillfälle.
På den bilen hade det liksom på din L110 monterats likadana lyxbusshjulsidor, eller som vissa kallar dessa, "durkslag".
Längre tillbaka i tiden var det ju annars ibland förekommande med VW-navkapslar anbringade i framhjulsnaven.
Vad är det förresten för märkessköld som sitter i vänster grillhalva, något med anknytning till SÅIFA eller dylikt?
Åkerimärkningen är ju gamla ärevördiga Förenade Express, där folkhumorn emellanåt stoppade in ett extra 's' på lämplig plats...
Vi hade på Posten f ö tre bilar från detta åkeri frekvent inhyrda under det sena 70-talet. Dessa var Mercedes-Benz, av modellen LP913 vill jag minnas.
mvh K R

Du har bra ordning i Ditt minneskort, Du... :)

Den svarta LS 100/111:an minns jag också, liksom åf Kedjan på Lidingö.
Annars var det Svempa Bergendahl som drog igång "trucking-vågen" med sina bärgningsbilar, bl a SBAT 111, L111 och T142 4X2, och goda kontakter med Scania.  Du kanske såg svt`s dokumentär "Vägarnas kungar" som mest handlade om honom, den har gått i repris minst en gång:
//http://www.bestofsvt.se/klipp/70701/
Märkesskölden i grillen är Svenska Åkeriförbundets, där Janne Ståhl hade ett ont öga till oss som fixade och putsade på våra lastbilar.
Ja, ett extra "s" eller ibland t o m "st" förekom flitigt i den lokala åkeri-humorn, men kom lite på skam när budbils-verksamheten kom igång på allvar.
På distributions-delen minns jag MB-bilarna som körde för Posten. Ett av fjärrekipagen, som till vardags rullade för Pripps i Bromma, tog ibland hem Postens tomburar från bl a Linköping till Tomteboda i brist på tomglas-returer.

/   M v h   Walle


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Jag håller inte med. 50% möjligtvis, men inte mer än så.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Citat från: buskörare skrivet 12 november 2016, 22:12:20 PM
Jag håller inte med. 50% möjligtvis, men inte mer än så.

Jag värderar bra egna däck och fördelaktig fordonskonstruktion främst. Normaliseringssynen på stordrift, centralupphandlade däck och udda busskonstruktioner kommer jag aldrig att luras att tro på. Man ser ju hela tiden att denna modell medför en hel del bekymmer, även om den mycket väl må vara några kronor billigare.

Vad man egentligen menar med "välutbildade chaufförer" är ju olika beroende på vad man jämför med. Men det är klart att man blir uppgiven då det (trots idog internutbildning och information) ofta kommer fram att förare som kört buss mer eller mindre på heltid i 10-15 år inte vet hur knappen som släpper ut luften i stödaxelns luftkuddar ens ser ut. Samt inte vill förstå att man måste ha ett försiktigt gaspådrag vid start i halka.