Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
« Senaste inlägg av homer skrivet Idag kl. 19:58:41 »

Den största delen av landsbygdstrafiken körs med lågentréboggi med runt 50 sittplatser. Hur ofta behövs 50 sittplatser på aktuella omlopp, skulle man kunna köra tvåaxliga bussar med runt 45 sittplatser? 
                                                                                                                                                     

På vilket sätt skulle trafiken bli bättre av kortare bussar?

ofta är ju landsbygdsbussarna fullsatta just vid skolstart och skolslut
2
Busstrafik / SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet Idag kl. 18:48:37 »
Linje 102 Vara-Lidköping vore ett perfekt exempel på en linje som skulle behöva prova på något nytänk...
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75704.0
Är det fler än 5/tur som åker med denna linje någonsin,tro.../Ulf
3
Busstrafik / Är plexiskyddet på väg bort?
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 17:57:11 »
Läste häromdagen att på nått ställe i landet öppnas framdörrarna utan att plexiglasskydd sätts in. Nu när man tar bort restriktionerna. Frågade min arbetsgivare och fick svar att diskussioner förs med SL får vår del, ingen mer info än.

Hur ser planen ut i olika delar av Sverige, är det så att man börjar plocka bort plexiskydden på fler och fler ställen från nästa vecka?
4
Busstrafik / SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 17:52:39 »
Enligt Arriva är den permanent. Skickade länken, de får prata ihop sig.
5
Norrtälje nej.

SL har finansierat en mängd med Etanol och Gasbussar som har hyrts ut till trafikutövarna, är väl främst Keolis som har sådana idag.
6
Busstrafik / SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
« Senaste inlägg av igel skrivet Idag kl. 17:24:03 »
Enligt Vaxholms kommun så ska 681an återgå till sin tidigare sträckning till vintertidtabellen.
Citera
Busslinje 681 får ny linjedragning 16/8

På grund av vägarbete vid Norrberget under hösten kommer busslinje 681, från Söderhamnsplan till Kulla vägskäl, att läggas och få ändrad körväg genom Vaxholm. Ändringen är planerad från måndag 16 augusti.

Linjen läggs om till Kungsgatan/Stockholmsvägen (274) och bussen kommer då att trafikera Vaxholms kyrka, Timmermansvägen, Kronängsvägen, därefter Pålsundsvägen och ordinarie sträckning mot Kulla vägskäl.

Arbetet beräknas preliminärt vara klart lördag 11 december 2021 då bussen går tillbaka till sin ordinarie sträckning.
https://www.vaxholm.se/drift-och-underhall/driftstorningar-viktigt-meddelande/2021-08-11-busslinje-681-far-ny-linjedragning-16-8

Att plocka bort topptavlor för att en linje är omlagd i några månader, hör ju inte till det vanliga.
7
De 197 bussarna införskaffades för trängselförsöket. Har SL finansierat eller varit part i anskaffningen av fler bussar efter det? Tänker på de som köptes till starten av Norrtälje/SSV m.fl.
8
Utöver denna föredömliga information kan läggas till att landstinget har fått full ersättning av staten för inköpet av de 197 bussarna enligt den överenskommelse som träffades inför försökte med Trängselskatt, där landstinget för övrigt inte var part.
9
Busstrafik / SV: SL Access på väg att fasas ut
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 08:55:17 »
Jag tror dessa nya gröna kort kommer bli riktigt bra. Accessen är gammal, omodern och maskinerna hopplöst slitna, medan den nya läsaren fungerar oväntat bra och störningsfritt. De gröna korten kommer säkerligen att utvecklas och få fler funktioner och variationer än de blå har idag, och mer ansvar för att det blir rätt läggs på resenären än på föraren.
Givetvis vore det bättre med riktig personal även utanför centralstationen, och kanske även någon enstaka biljettmaskin i kommuner utanför tunnelbanenätet, som komplement till appen och de lätt förvirrande ombuden. Men detta finns väl inte med i SL-budgeten kan man anta.

Angående biljettkontroller i Danderyd är de totalt irrelevanta för all fuskåkning som sker i alla områden norr om Danderyd, och som skett regelbundet i årtionden, just pga noll kontroll. Funktionerna att anmäla betalvägran är bara ett spel för gallerierna, då man kan trycka på dessa knappar hur mycket man vill under ett 10-årsavtal, utan att operatör och huvudman bryr sig minsta lilla.
10
Angående finansieringen av trängselbussarna. Ur en SL-rapport 2006 (länk till Docplayer, mycket annonser!) https://docplayer.se/2819075-Sls-insatser-i-stockholmsforsoket-effekter-pa-sl-trafiken-resenarernas-efterfragan-och-attityder.html

Finansieringen av de nya bussarna
Finansieringen av de 197 nya bussarna för den utökade trafiken skedde i SLs regi efter sedvanlig upphandling och till förmånliga villkor. Den aktuella finansieringsupphandlingen vanns av Handelsbanken/Handelsbanken Finans. Finansieringsformen är finansiell leasing med landstingsborgen. Det innebär att Handelsbanken Finans äger bussarna och hyr ut dem till SLs dotterbolag SL Finans, som i sin tur hyr ut dem till trafikutövarna. Avtalen löper med rörlig ränta, som på sikt innebär bäst ekonomi. SL Finans har ett ansvar för att Handelsbanken Finans får betalt för bussarnas restvärde när hyresperioden avslutas.

Bild från premiärdagen 22/8 2005 (Margretelunds centrum).
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10