Huvudmeny

Senaste inlägg

Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av B10M - Idag kl. 13:58:27 PM
Varför skule trappa bakom förarplatsen vara bättre för flödet? Är väl bättre med trappan bakom framdörren så att man kan gå direkt upp på övervåningen när man kommer in.
Senaste inlägg av Blue - Idag kl. 13:55:49 PM
Citat från: Sputnik skrivet Idag kl. 13:40:30 PMTrappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...

Citat från: buskörare skrivet Idag kl. 05:36:39 AMAngående trappans placering innanför dörren, så är det vad jag kan se den vanligaste platsen. Men jag var på en mässa in i en där trappen var placerad bakom föraren. Varför är det inte vanligare? Innanför dörren skymmer den ju väldigt mycket för oss som kör.

har man trappan bakom föraren så blir det dålig plats till föraren och trappan blir sämre att gå i.
Senaste inlägg av Sputnik - Idag kl. 13:40:30 PM
Trappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...
Ordet är fritt / SV: C2 på linje 19
Senaste inlägg av Gunnar D - Idag kl. 13:35:49 PM
Citat från: Leyland skrivet Idag kl. 11:24:39 AMJo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

C2 2088 brann vid Åkeshov 28/11-60 men kom åter i trafik. Händelsen fick artikel i SoB 3/61.

/Gunnar
Senaste inlägg av Fredrik Klint - Idag kl. 13:25:09 PM
Citat från: Leyland skrivet Idag kl. 04:53:22 AMBra där Fredrik, en spännande fråga och en tidsordning som särskilt borde utredas och dokumenteras för forskningen.

Min uppfattning är att bara enstaka C1/C2 (tidiga) eldades och skars ned i Högdalen. Kanske ingen.

Ganska säker på att jag sett åtminstone en bild på en hel vagnskorg på "skrotspåret" i Högdalen och att den då stod/låg direkt på spåret, inga boggier alltså.
Men jag tror dig att merparten skrotades i Hammarby.
Bussnack / SV: MANopol i Stockholms föror...
Senaste inlägg av Walter - Idag kl. 13:23:35 PM
Ja där var det väl en vikariebuss som lånades in från SL trafiken.
Senaste inlägg av Maven - Idag kl. 12:58:30 PM
Och sedan linje 435-440 sedan några år trafikeras större delen av dagen, så är det förmodligen få som åker hela vägen Slussen-Hemmesta med linje 474 med 10-15 minuter omväg via Gustavsberg C. Linje 474 hade nog kunnat vara bra för dubbeldäckare om den bara trafikerade sträckan Slussen – Mölnvik. Då hade det mest varit avstigande på utväg och påstigande på inväg, så att hållplatsuppehållen inte påverkats lika mycket av trafikantutbytet.

En stor kollektivtrafikkoncern som Nobina borde ha erfarenhet och kunna dessa nackdelar med dubbeldäckare. Man undrar om de har i bakfickan att till kommande trafikförändringar ersätta delen Mölnvik – Hemmesta med en linje Gustavsberg – Hemmesta i lite glesare turtäthet. Den skulle t.ex. kunna kopplas ihop med 467 till Brunn. Eller låta 422 bli en ännu längre lokallinje till Hemmesta, och köra linje 467 Brunn – Lugnet.
Senaste inlägg av Trst - Idag kl. 11:48:14 AM
Citat från: virtual1 skrivet Idag kl. 08:29:39 AMGöteborg
Norrköping
Umeå

Inte en jättelista direkt...

Regionaltrafiken i Gästrikland har haft B9S lågentré.
Senaste inlägg av Leyland - Idag kl. 11:24:39 AM
Jo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

Vagnbränderna 1972 (2 stycken), 1976 (3 stycken), 1978 och 1984 blev ju uppmärksammade.

Jag tror 2037 får en egen sida så småningom. Har en del foton och dokument.
Senaste inlägg av IvveRivve004 - Idag kl. 10:18:22 AM
Just det, och flera av dem togs ju över av Arriva i samband med upprustningen av Tvärbanan 2017.