Citat från: Gano skrivet 10 november 2025, 22:35:04 PMDet finns sedan flera år tillbaka ett fåtal Citaro led med biljettläsare vid alla dörrar för att kunna ersätta VanHool på MEX:arna. När de rullar på sina vanliga linjer gäller påstigning fram. Även i Helsingborg har tre Citaro led biljettläsare i alla dörrar för att kunna hoppa in på HEX, och även där är det påstigning fram när de rullare på ordinarie linjer.Intressant. De enda normala ledbussar som jag åkt med på Malmöexpressen tidigare var Volvo 7900.
Citat från: intro298 skrivet 10 november 2025, 19:44:33 PMIdag använde jag Citaro C2 3730 på linje 5, med biljettskannrar vid alla dörrar.
Tidigare hade vanliga ledbussar som körde på Malmöexpressen-linjerna endast biljettskannrar framtill. Har Citaro C2 3730 biljettskannrarna vid bakdörrarna borttagna när den kör på en linje som inte är Malmöexpressen, eller tillåter vissa av Malmös ledbussar påstigning vid alla dörrar som i Lund?
Citat från: ChaffisJakob skrivet 10 november 2025, 22:07:17 PMJa, eCitaro var på frammarschen i början av elektrifieringen. Utöver Skåne finns det bl.a även i Motala, Östersund och Nyköping. Ingen aning vart de tog vägen, för dyra möjligtvis?
Citat från: Gano skrivet 09 november 2025, 16:55:55 PMeCitaro finns förutom i Ystad även i Trelleborg och Ängelholm.Ja, eCitaro var på frammarschen i början av elektrifieringen. Utöver Skåne finns det bl.a även i Motala, Östersund och Nyköping. Ingen aning vart de tog vägen, för dyra möjligtvis?

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 november 2025, 16:05:12 PMHur många "höghus", alltså SS H15 [Scania-Vabis B31 / Hägglunds], fanns kvar 1967?
Jag har en uppgift på 84st. Det vore roligt att veta lägsta/högsta reg-nr (tillika vagnsnummer) på de som fanns kvar -67. I den ursprungliga serien som var spretig vad gäller reg-nr var lägsta A1003 och högsta A1488.