Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Busstrafik / SV: Malmös nya linjenät
Senaste inlägg av intro298 - 10 november 2025, 23:52:34 PM
Citat från: Gano skrivet 10 november 2025, 22:35:04 PMDet finns sedan flera år tillbaka ett fåtal Citaro led med biljettläsare vid alla dörrar för att kunna ersätta VanHool på MEX:arna. När de rullar på sina vanliga linjer gäller påstigning fram. Även i Helsingborg har tre Citaro led biljettläsare i alla dörrar för att kunna hoppa in på HEX, och även där är det påstigning fram när de rullare på ordinarie linjer.
Intressant. De enda normala ledbussar som jag åkt med på Malmöexpressen tidigare var Volvo 7900.

Det förklarar väl varför de flesta vanliga ledbussarna på linje 5 är Citaros istället för Volvos, även om det var tvärtom innan linjeändringarna tidigare i år.
#2
Bussnack / SV: Nobina 7681
Senaste inlägg av John P - 10 november 2025, 22:55:27 PM

7681 och 7682 trafikerade tidigare Trollhättans servicelinjer 51 och 52. På linje 53 gick normalt en Solaris, 7747.
[/quote]

7682 är kvar ännu, men förvinner väl vilken dag som helst. 7747 finns ( åter) i Vänersborg och går nu på 62R  Öxnered - Dalaborgsparken. [/quote]
#3
Busstrafik / SV: Malmös nya linjenät
Senaste inlägg av Gano - 10 november 2025, 22:35:04 PM
Citat från: intro298 skrivet 10 november 2025, 19:44:33 PMIdag använde jag Citaro C2 3730 på linje 5, med biljettskannrar vid alla dörrar.

Tidigare hade vanliga ledbussar som körde på Malmöexpressen-linjerna endast biljettskannrar framtill. Har Citaro C2 3730 biljettskannrarna vid bakdörrarna borttagna när den kör på en linje som inte är Malmöexpressen, eller tillåter vissa av Malmös ledbussar påstigning vid alla dörrar som i Lund?

Det finns sedan flera år tillbaka ett fåtal Citaro led med biljettläsare vid alla dörrar för att kunna ersätta VanHool på MEX:arna. När de rullar på sina vanliga linjer gäller påstigning fram. Även i Helsingborg har tre Citaro led biljettläsare i alla dörrar för att kunna hoppa in på HEX, och även där är det påstigning fram när de rullare på ordinarie linjer.
#4
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av Gano - 10 november 2025, 22:33:03 PM
Citat från: ChaffisJakob skrivet 10 november 2025, 22:07:17 PMJa, eCitaro var på frammarschen i början av elektrifieringen. Utöver Skåne finns det bl.a även i Motala, Östersund och Nyköping. Ingen aning vart de tog vägen, för dyra möjligtvis?

De är fortfarande på frammarsch. Nya har även levererats till Kungälv, Uddevalla och Alingsås. Mitt föregående inlägg gällde eCitaro i Skåne. Vill även minnas att Västervik fått ett gäng, men kan ha blandat ihop det.
#5
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av ChaffisJakob - 10 november 2025, 22:07:17 PM
Citat från: Gano skrivet 09 november 2025, 16:55:55 PMeCitaro finns förutom i Ystad även i Trelleborg och Ängelholm.
Ja, eCitaro var på frammarschen i början av elektrifieringen. Utöver Skåne finns det bl.a även i Motala, Östersund och Nyköping. Ingen aning vart de tog vägen, för dyra möjligtvis?
#6
Ämnen äldre än 30 år / SV: "Höghus" kvar 1967?
Senaste inlägg av Fredrik Klint - 10 november 2025, 21:45:24 PM
Intressant med "vagnhall 9", kan numreringen haft att göra med den ordning olika hallar/depåer öppnade?

Jag har inte riktigt grottat ner mig i höghusen men det är en liten djungel eftersom karossbyten förekom, H16 var ju dito med ASJ-kaross. "A" indikerade annan växellåda, Leyland istället för Atlas. Sen hade väl en del dragkrok för de tio J1 släp som fanns.

Tittar man på Gunnars bussgaraget.se och söker på H15 får man exempel på hur krångligt det är;
Vagnar som "tidvis littrerade H16 från H15 efter karossbyten under tidigt 50-tal" och "A1463, A1465 (samt en till okänd) karossbyte 1958 och omlittrerade till H16A från H15A". Den tredje okända vore ju kul att hitta så att säga.
Själva ursprungsfrågan om 1967 är mest för att veta hur många (vilka?) som var kvar så sent att de tillhörde SL. I praktiken pratade man kanske inte så mycket om SL förrän dagen H.
#7
Ordet är fritt / SV: SS C2 2272 på linje 18
Senaste inlägg av Leyland - 10 november 2025, 20:59:07 PM
C2 2272 gick till skrot redan 1980, 13 februari.

Det gäller att vara källkritisk. I en rapport från TUC 1986-04-30 gick vagnen i trafik på linje 18.



Blandtåg! Trevligt.

Minst 164.

C4:or på Tub 1 efter 1965 har vi delvis avhandlat i tidigare trådar. Min uppfattning är att ca 1965-1973 fanns det maximalt två stycken 8-vagnarståg av C4 på Tub 1. 1976-1985 fanns det ett 8-vagnarståg.

Vagnarna har varierat något under åren 1965-1980. Jag har inga kompletta uppgifter på vilka och vilka perioder.

  • 1972 fanns bland annat 2466, 2499, 2583, 2588, 2595
  • 1973 fanns bland annat 2472, 2512, 2546, 2558, 2583, 2613
  • 1976 fanns 2505, 2538, 2547, 2568, 2598, 2602, 2603, 2615

2630 levererades 1965-12-17
2631 levererades 1966-01-18
#8
Busstrafik / SV: Malmös nya linjenät
Senaste inlägg av intro298 - 10 november 2025, 19:44:33 PM
Idag använde jag Citaro C2 3730 på linje 5, med biljettskannrar vid alla dörrar.

Tidigare hade vanliga ledbussar som körde på Malmöexpressen-linjerna endast biljettskannrar framtill. Har Citaro C2 3730 biljettskannrarna vid bakdörrarna borttagna när den kör på en linje som inte är Malmöexpressen, eller tillåter vissa av Malmös ledbussar påstigning vid alla dörrar som i Lund?
#9
Ordet är fritt / SV: SS C2 2272 på linje 18
Senaste inlägg av Gunnar D - 10 november 2025, 17:58:00 PM
Tack för info och data om 2272! När kan den ha skrotats?

Vid samma tillfälle i jan 1966 togs bild med avgående tåg västerut med en C4 som v1. Enligt vagnförteckning var 2630 lev t.o.m. 1965.
Hur många C4 kan då ha funnits i Nyboda?


Mvh Gunnar
#10
Ämnen äldre än 30 år / SV: "Höghus" kvar 1967?
Senaste inlägg av Leyland - 10 november 2025, 16:57:58 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 november 2025, 16:05:12 PMHur många "höghus", alltså SS H15 [Scania-Vabis B31 / Hägglunds], fanns kvar 1967?

Jag har en uppgift på 84st. Det vore roligt att veta lägsta/högsta reg-nr (tillika vagnsnummer) på de som fanns kvar -67. I den ursprungliga serien som var spretig vad gäller reg-nr var lägsta A1003 och högsta A1488.



Bra Fredrik, att vi kan gå till botten med detta och få rätt ordning.

En uppgift som finns är att det levererades 116 stycken H15. Därtill fanns varianten H15A. Därtill byggdes ett antal H16 om till H15.

Jag har uppgift, från SS, att 1961 fanns 119 stycken H15 i drift.

1962(-12-31) fanns 89 aktiva vagnar (1019---1488).

Några vagndata har jag tillgängligt i det digitala arkivet
1262 - 1948-08-27 I trafik, placerad i vagnhall 9 (vilken nu det var?)
1266 - 1948-08-27 I trafik, placerad i vagnhall 9 (vilken nu det var?)