Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

#60
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 11:32:19 AMKomplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar

Tack Gunnar,

C4 2452 svart rulle Liljeholmen 1969-09-06
C4 2459 svart rulle alltjämt 1979

Har Du foto på 2539 vid Skärmarbrink i trafik 1963? 2539 var ju en av de 8 stycken C4:or som fick autopilotutrustning året därpå, 1964.

Noterbart också att C1 2001 under provkörningarna vid Sandsborg 1949 hade svart destinationsrulle, möjligen med den ende destinationen "PROVVAGN".

C1 2017 hade i var fall svart fulle 1 oktober 1950 "HÖKARÄNGEN", liksom de flesta (alla) vagnar på södra banan 1950-1951.

C2 2034 lämnar Linköping i december 1950 utan rulle, vilket talar för att dessa eftermonterades av SS i Stockholm vad gäller i vart fall tidiga C2.

C2 2045 har vit rulle 1953.

Går det då sammantaget att uteslutande säga att de vita destinationsrullarna kom till Tunnelbanan först med Västra banan 1952?

Verifieringen (bild) på 2045 är från Centralverkstaden - men vagnen kanske kommit/ska till Västra banan med vagnbjörn alternativt förbereds för västra banan?

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 12 januari 2025, 12:23:04 PMSvårt att veta om 2452 har vit rulle om den är blankskyltad? Är det inte i regel vitt i början och eller slutet på rullarna?

Det kan förstås vara en svart rulle med blanka vita fält på vissa ställen..

/Gunnar

Gunnar D


Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 13:30:34 PMHar Du foto på 2539 vid Skärmarbrink i trafik 1963? 2539 var ju en av de 8 stycken C4:or som fick autopilotutrustning året därpå, 1969.
Ovan C4 2539, levererad 16 aug 1963, vid Skärmarbrink 21 aug 1963. Kanske transport från Hammarby till någon vagnhall.


Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 13:30:34 PMGår det då sammantaget att uteslutande säga att de vita destinationsrullarna kom till Tunnelbanan först med Västra banan 1952?
Vet inte, kanske finns det en koppling till de nya typsnittens införande 1952 resp 1956/57?

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 17:19:14 PMOvan C4 2539, levererad 16 aug 1963, vid Skärmarbrink 21 aug 1963. Kanske transport från Hammarby till någon vagnhall.

/Gunnar


Tack Gunnar för mycket trevlig bild.

Nu gissar jag, att transporten är på väg till Högdalshallen, enär Hammarby inte kunde ha alla vagnar stående där. Alla nyleveranser vid den här tiden gick till Hammarby först för besiktning och kompletteringar.

Jag har notering att 2539 gick första gången i trafik 3 oktober 1963. Perioden 3 oktober - 31 december 1963 har hon 10 957 trafik-km registrerade, varav 4 469 i december.

1964 i september (jag skrev tidigare fel i hastigheten, år 1969) blev 2539 tillsammans med ytterligare fem C4 (totalt sex, inte åtta, vagnar) utrustade med Autopilotutrustning.

Jag antar att detta skedde vid Centralverkstan och frågan är om dessa sex vagnar då inte gick i trafik på Bana 2 perioden april-september 1964? Någon som vet?

Åren 1964-1966 rullar 2539, likt de övriga autopilotvagnarna, långt under genomsnittet (50%) jämfört övriga C4:or. Gissar att det hade ett samband med autopilottestet - dels avställningstid för montering/demontering men även att provtåget/provvagnarna inte rullade så mycket i trafik.

Men 1968 blev det desto mer i trafik - 2539 vann månadstävlingen december 1968, som den av alla tunnelvagnar som rullade mest under månaden, 10 574 trafik-km.

2539 förblev grön och slutade sina sista år på Tub 1.

Gunnar D

Tack för många intressanta uppgifter!
Hur mycket kan C4 2650 ha gått 1967-71 när den hade tyristordrift?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 19:24:38 PM1964 i september (jag skrev tidigare fel i hastigheten, år 1969) blev 2539 tillsammans med ytterligare fem C4 (totalt sex, inte åtta, vagnar) utrustade med Autopilotutrustning.

Jag antar att detta skedde vid Centralverkstan och frågan är om dessa sex vagnar då inte gick i trafik på Bana 2 perioden april-september 1964? Någon som vet?

Enligt SoB 8/1964 sattes autopilottåget in i ordinarie trafik för första gången 17/9-64. Tåget gick på linje 14 tur 1 från dagtrafikens början och pressvisades under eftermiddagen. Allt gick bra.
Rimligen hade autopilottåget provats på T-bana 2 innan detta tillfälle.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 22:01:05 PMTack för många intressanta uppgifter!
Hur mycket kan C4 2650 ha gått 1967-71 när den hade tyristordrift?

/Gunnar

Ja, långt i från lika mycket som övriga C4.

1969-12-31 minst av alla C4, hade då gått totalt från leverans 3 219 trafik-km, att jämföra med t.ex. 2646 som hade gått 160 690 trafik-km. Genomsnittet 1969-12-31 för typ C4 låg på 157 trafik-km per kalenderdag från leveransdag, att jämföra med 2650 som samma dag låg på ett genomsnitt på 3 trafik-km per kalenderdag.

1979-12-31 hade 2650 spottat upp sig, men låg fortfarande i bottenligan. Sex C4 utmärker sig 1979-12-31 att ha rullat bara ca 60% jämfört alla C4:ors genomsnitt (2647, 2521, 2626, 2646, 2650, 2460). Jämförelsetalet per dag för 2650 låg på 99 trafik-km per kalenderdag att jämföra med alla C4 där genomsnittet låg på 170 trafik-km per kalenderdag.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 09:47:34 AMEnligt SoB 8/1964 sattes autopilottåget in i ordinarie trafik för första gången 17/9-64. Tåget gick på linje 14 tur 1 från dagtrafikens början och pressvisades under eftermiddagen. Allt gick bra.
Rimligen hade autopilottåget provats på T-bana 2 innan detta tillfälle.

/Gunnar

Tack Gunnar för denna fakta.

Ja, provkörningar lär ha ägt rum på T-bana 2. Frågan är alltjämt om dessa vagnar gick i trafik på T-bana 2 april-maj 1964 innan de utrustades med denna provutrustning.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:40:39 AMJa, långt i från lika mycket som övriga C4.

1969-12-31 minst av alla C4, hade då gått totalt från leverans 3 219 trafik-km, att jämföra med t.ex. 2646 som hade gått 160 690 trafik-km. Genomsnittet 1969-12-31 för typ C4 låg på 157 trafik-km per kalenderdag från leveransdag, att jämföra med 2650 som samma dag låg på ett genomsnitt på 3 trafik-km per kalenderdag.

1979-12-31 hade 2650 spottat upp sig, men låg fortfarande i bottenligan. Sex C4 utmärker sig 1979-12-31 att ha rullat bara ca 60% jämfört alla C4:ors genomsnitt (2647, 2521, 2626, 2646, 2650, 2460). Jämförelsetalet per dag för 2650 låg på 99 trafik-km per kalenderdag att jämföra med alla C4 där genomsnittet låg på 170 trafik-km per kalenderdag.

Tack för detta! Du har ett fantastiskt material!
2650 såg jag aldrig de första fem åren.

Mvh Gunnar

Cero

Ja det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2025, 10:43:59 AMJa, provkörningar lär ha ägt rum på T-bana 2. Frågan är alltjämt om dessa vagnar gick i trafik på T-bana 2 april-maj 1964 innan de utrustades med denna provutrustning.

Det raka svaret på frågan är att jag vet tyvärr inte.
Enligt C4 vagnförteckning B hade t.o.m. 2570 levererats 1.4.64 och t.o.m. 2582 1.7.64. Enligt uppgift ska ett antal C2 inlånats i början av trafikeringen av T-bana 2. Detta för att lite beskriva situationen vid tidpunkten.

Mvh Gunnar

roggek

Citat från: Cero skrivet 14 januari 2025, 15:34:05 PMJa det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?

www.trafikhistoria.se så hittar du dokumentationen fölr både idriftsättningen och autopilotprovet på Tbana 2.

Stockholms Spårvägar, Tunnelsektionsorder inför öppnadet av tunnelbana 2, 1964 samt
Stockholms Spårvägar, trafikorder ang. utvidgning av proven med autopilotdrift, 1966


Cero


Leyland

Citat från: Cero skrivet 14 januari 2025, 15:34:05 PMJa det är ett mycket intressant material och även så Gunnars bilder. Själv var jag ju bara ett barn på den tiden när C4:or och C6:or levererades och jag har i efterhand undrat mycket hur det gick till under dessa år och hur T-bana 2 driftsattes. Jag har läst någonstans att teststräckan för autopiloten i trafik skulle ha varit Västertorp->Hägerstensåsen men vet inte om det stämmer. Finns det noterat vilka övriga fem C4 som hade autopilot?

Tack Cero,

Här är de sex, enligt officiella uppgifter 2475 + 2477 + 2489 + 2490 + 2539 + 2565

Fann en notering, att det ska finnas en bild på 2490 vid Blåsut från mars 1964 där i vart fall någon satt bildtexten "Test av autopilot på tunnelbanan"

Leyland

#74
Citat från: Gunnar D skrivet 14 januari 2025, 15:41:54 PMDet raka svaret på frågan är att jag vet tyvärr inte.
Enligt C4 vagnförteckning B hade t.o.m. 2570 levererats 1.4.64 och t.o.m. 2582 1.7.64. Enligt uppgift ska ett antal C2 inlånats i början av trafikeringen av T-bana 2. Detta för att lite beskriva situationen vid tidpunkten.

Mvh Gunnar

Officiella leveransdatum för C4 ger vid handen att intill 1 april 1964 hade vagn 2574 levererats.

Jag hörde också på 1970-talet att C2 skulle gått på Tub 2 i början (1964) - men jag kan inte minnas att jag sett någon verifiering på detta. Jag har i vart fall ingen  ;)

Givet att minst 112 stycken C4 kunde gå på Tub 2 i april 1964, torde de ha räckt för första årets utsättning (14 heltåg) inklusive reserv. Till september 1964 hade 2600 levererats (150 stycken).