Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 21:24:33 PMFanns personal som skyltade om vid ändstationerna men klart att det var krångligare innan blädderblockens tid.
Nästan så man tror att utvecklingen gått framåt  ;) .
Kan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 september 2024, 20:23:54 PMDet verkar inte stämma ändå, tyvärr. Du har en bild från Hagsätra på 2138 som är nylackad och med SL-märken under fönstren men utan vingar, ser lustigt ut! Och den har vit destrulle, daterad 67-01-15.

Kan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

Bältes-Assar

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 september 2024, 21:35:48 PMKan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf

Grönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PMKan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

Då kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.

Micke A

Citat från: Bältes-Assar skrivet 24 september 2024, 22:02:07 PMGrönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.
Njae vi körde ju linje 27 till Farsta respektive Hässelby vid 14 tiden för att koppla ihop med ett annat 4 vagnståg och då skyltade man om vagnarna. Även linje 29 gick upp till Hagsätra där man skyltade om. Tidigare så körde man in i vagnhallen vid 14 tiden och så fick rangerare skylta om, för att sedan togs ett 8 vagnståg ut från depån. Så bläderblock fanns på bana 1 från mitten 80 tal någon gång. Fast ibland kunde man få "hjälp" av vissa personer att skylta om i vagnar utan att man märkte det, typ från Åkeshov

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 september 2024, 20:09:35 PMDå kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.

Ja. 2022 rev ca jan/feb 1970 men 2187 vet jag inte.

/Gunnar

S Svensson

Det diskuterades kontaktledningsstolpar.
Vad jag kan se så är dessa sammansatta med nitar. SJ stolpar finns av äldre modell på Malmbanan. Troligen finns det fortfarande stolpar från 1914 där ?
Stolpar från mitten av 40 talet och framåt är svetsade.
I och med stormen Gudrun 2005 och framåt valde dåvarande Banverket/Trafikverket att ha dagens tvådelade med en betongklump nedtill och stolpen monterad med mutter.

Nå då undrar jag varför SL lät gamla stolpar vara kvar ?

Bältes-Assar

Jag sa ju det, eller skrev det rättaresagt  :)

Titta noga på bilden så ser du att ledningarna till spårvagnen hänger i stolparna.

Sen så fanns stolparna kvar en bit längs tranebergsbron och Drottningholmsvägen också. Tror det hängde linor till gatlyktorna i en del av dom men andra stod bara där.

Fredrik Klint

Vore onekligen intressant med bilder från Thorildsplan med omnejd, ska ju ha funnits två växlar där till "ytan", alltså spårvägsnätet. Detta för att kunna köra över spårvagnar/arbetsfordon antar jag innan sammanbindningen blev klar 1957.

Bältes-Assar

Sök på " Thorildsplan " på digitaltmuseum. Där finns det b.la en bild som heter Tunnelbanestationen Thorildsplan Augusti 51 som visar när dom flyttar växlarna.

Ob.s att dom flyttade hela stationen sen på 60 talet.

Spåren syns på enirokartan också, välj historiska flygfoton under Flygfoto m.m

Fredrik Klint