Huvudmeny

Senaste inlägg

Bussnack / SV: Översikt över Keolis vagna...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 10:46:25 AM
Citat från: elliot skrivet 02 juni 2023, 08:42:09 AMDet blev inte så spännande som man hade hoppas. Väldigt konstigt köp av keolis köper bussar som man inte sätter i trafik.
Vi vet ju inte hur resonemanget gick när köpet gjordes.
Det kan ju vara så att Keolis fick ett bättre pris om man köpte alla bussarna och inte bara plockade russinen ur kakan så att säga.
Sedan kan det finnas strategiska skäl som vi inte har en aning om.

Jag är inte särskilt förvånad över hur Keolis gjort, för dem är det nog inte så fiffigt att stoppa in drygt 11 år gamla bussar av ett märke man inte har någon erfarenhet av att skruva på kan jag tänka mig.
Dock kanske Keolis fick ta dessa ändå för att få ett bättre pris totalt.

VDLerna som Keolis köpte av VR skall nu skänkas till Ukraina efter att de gåtts igenom och besiktats av en oberoende instans för att säkerställa att de är trafiksäkra och godkända för trafik i Sverige.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Busstrafik / SV: Bussar till Nobinas nya SL...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 10:32:42 AM
Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 23:52:32 PMÄven 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.
Problemet här är att både BYD och Solaris ratas av såväl vissa entreprenörer som huvudmän av olika anledningar.

Yutong lär inte heller bli aktuella i någon större skala eftersom även de har Kinesiska ägare.

Iveco som hittills haft svårt att locka större Svenska köpare kanske kan ha en chans som ett resultat av detta.
Jag gissar dock att MAN och Mercedes/Setra lär öka sin andel av den förhållandevis lilla Svenska marknaden eftersom det ju är enklare att öka flottan med redan kända märken och modeller än att köpa nya märken till befintliga flottor.

Kanske kan Ebusco, Van Hool och VDL också ha en chans om Volvo inte kan erbjuda rätt produkter.

Scania lämnar ju i princip marknaden för stads- och regionbussar helt vilket lär trassla till det om man behöver utöka flottor i befintliga områden som redan har stora Scaniaflottor.

Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 08:37:00 AM
Det handlar så klart om pengar.
Eftersom det är så små volymer över tid (det är ju oftast inte så stora beställningar mellan anbuden) så är det antagligen billigare att låta någon annan bygga än att göra det själv.
Intressant är dock att Scania inte kommer att erbjuda låggolvschassin framöver vilket gör det svårt även för externa påbyggare att utveckla stadsbussar på Scanias chassin.
Enligt pressmeddelandet från Volvo funderar jag på om man i stort sett säljer fabriken till Polackerna och låter dem fortsätta bygga bussar som tidigare  då det står att "Det innebär att Volvo Bussar kommer att fokusera sin produktion på chassier och tillsammans med externa påbyggare erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads- och linjetrafikbussar samt turistbussar i premiumsegmentet." Vilket ju antyder att Volvo tänkt sig någon form av fortsatt produktion men med andra ägare.

Bussnack / Till Ekerö 21/5 2023
Senaste inlägg av B8RLE - Idag kl. 07:36:25 AM
Som alltid så tog jag linje 541 till Vällingby.

Där så tog jag bild på VR 7536.

Sedan åkte jag tunnelbanan till Brommaplan, och tog 311 till Tappström med VR 7200.

I Tappström så tog jag bild på kortbussen VR 7500, som jag trodde att jag inte skulle fånga utan att anstränga mig till Adelsö/Norra Munsö.
Sedan tog jag bild på dessa VR-vagnar vid depån och vid hållplatserna.

Sedan så var det dags att åka hem.
VR 6953.

VR 6961.

VR 7607.

VR 6703.

Och till sist, Nobina 3588, som jag åkte med linje 541 hem.

Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Connex 451
Senaste inlägg av Bussmicke - Idag kl. 01:03:15 AM
Jaha där ser man att 451 och 99 var samma vagn..
Senaste inlägg av Bussmicke - Idag kl. 00:54:21 AM
Jaha ja, man lägger ner egen produktion i egen regi men fortsätter med sina modeller genom att andra bygger dem istf. Volvo och Scania själva?
Bussnack / SV: Preliminära flyttar från G...
Senaste inlägg av Bussmicke - Idag kl. 00:48:56 AM
Skönt det blir en sammanhållen serie.
Senaste inlägg av Gano - 02 juni 2023, 23:52:32 PM
Även 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.
Många helgsvängar ut på Ljusterö blev det under mina år i Norrort, men till Gärdsvik kom jag bara ett fåtal gånger, 3466 var en särling som jag minns gick bra men var tämligen risig.
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Connex 451
Senaste inlägg av Greger Larsson - 02 juni 2023, 22:28:21 PM
GS hade denna och ett par andra lånebussar som var numrerade 450- från hösten -05. Det här var ju en demobuss från början och aldrig såld till Connex (även om de antagligen stod som ägare/brukare i bilreg). Sedan köptes den väl av GS 2006 och fick då Västtrafiklack och nytt nummer i 90-serien där även en del annat inköpt begagnat hamnade.