Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Nu visar jag ytterligare några detaljbilder av Jeco-Capitolen, därmed väntar vi på fler detaljer som fönsterinsatser, inredning, backspeglar
- och inte minst den slutliga lackeringen och tryck/dekaler.
/LYR











Mr H

Citat från: LYR skrivet 06 december 2013, 14:49:22 PM


Nu visar jag ytterligare några detaljbilder av Jeco-Capitolen, därmed väntar vi på fler detaljer som fönsterinsatser, inredning, backspeglar
- och inte minst den slutliga lackeringen och tryck/dekaler.
/LYR

Så blankslitna däck kan den inte ha!
;D ;D ;D
Mr H












HJP

Citat från: LYR skrivet 06 december 2013, 14:49:22 PM


Nu visar jag ytterligare några detaljbilder av Jeco-Capitolen, därmed väntar vi på fler detaljer som fönsterinsatser, inredning, backspeglar
- och inte minst den slutliga lackeringen och tryck/dekaler.
/LYR
****
Är det negativa nitar på modellen?
I så fall, varför?

HJP

Björn Forslund

I princip är nitarna platta på originalet så de bör nog inte mer än antydas på modellen.

LYR

Av produktionstekniska skäl, bl.a. med efterföljande lackering har tillverkaren valt denna teknik.
/LYR

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2013, 13:11:08 PM
I princip är nitarna platta på originalet så de bör nog inte mer än antydas på modellen.

På bilder jag sett verkar nitskallarna vara upphöjda.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 07 december 2013, 14:26:29 PM
På bilder jag sett verkar nitskallarna vara upphöjda.

/Gunnar
****
Men det är de inte.

Citat från: LYR skrivet 06 december 2013, 14:49:22 PM

Om du tittar efter hur ljuset faller - snett uppifrån/vänster - så belyses nitarna "klockan 4", ungefär. På den upphöjda ventilen, Blir det tvärtom.
Nu har LYR bekräftat att det är så:

Citat från: LYR skrivet 07 december 2013, 14:14:49 PM
Av produktionstekniska skäl, bl.a. med efterföljande lackering har tillverkaren valt denna teknik.
/LYR

Vad fördelen är, med denna teknik, vet jag inte, men det skulle vara intressant att få veta. Kanske du kan informera oss om det LYR? T.ex. hur det påverkar lackeringen.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 07 december 2013, 14:55:51 PM
****
Men det är de inte.

Om du tittar efter hur ljuset faller - snett uppifrån/vänster - så belyses nitarna "klockan 4", ungefär. På den upphöjda ventilen, Blir det tvärtom.

Jag avsåg förstås på originalet, en Capitol i full storlek  :)

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 07 december 2013, 14:59:31 PM
Jag avsåg förstås på originalet, en Capitol i full storlek  :)

/Gunnar
****
Då uppstod ett missförstånd. Jag trodde att du avsåg modellen  ;)

HJP

Mr H

Citat från: LYR skrivet 07 december 2013, 14:14:49 PM
Av produktionstekniska skäl, bl.a. med efterföljande lackering har tillverkaren valt denna teknik.
/LYR

Är någon leveransplan/tid känd?

Mr H

LYR


LYR

#131


Förberedelser för produktionen pågår, här ser vi ett moment i maskningen, som sker för hand med i förväg formutskurna  tejpsnitt exakt anpassade för karossens formade ytor.
- fortsättning följer...
/LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 13 februari 2014, 00:47:58 AM


Förberedelser för produktionen pågår, här ser vi ett moment i maskningen, som sker för hand med i förväg formutskurna  tejpsnitt exakt anpassade för karossens formade ytor.
- fortsättning följer...
/LYR

Hm var speciellt noga med att frontsnibben skall sluta vid stötfångarens övre del (så att det inte blir så tokigt som på Spårvägsmuseets Metropolbuss!).

Mr H

LYR

Citat från: Mr H skrivet 27 februari 2014, 23:12:20 PM
Hm var speciellt noga med att frontsnibben skall sluta vid stötfångarens övre del (så att det inte blir så tokigt som på Spårvägsmuseets Metropolbuss!).

Mr H
Visst, vi är också mycket känsliga för att snibben måste avslutas exakt vi överkanten på kofånaren,
just detta reagerade jag också för, då jag såg spvmus-Metropolen första gången.
Har påpekat detta för Björn och Runar inför framtida omlackering.
/LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 01 mars 2014, 13:16:26 PM
Visst, vi är också mycket känsliga för att snibben måste avslutas exakt vi överkanten på kofånaren,
just detta reagerade jag också för, då jag såg spvmus-Metropolen första gången.
Har påpekat detta för Björn och Runar inför framtida omlackering.
/LYR

Det där är tydligen en känslig fråga! Hade varit bäst att korrigera det så fort som möjligt.
Nu ser det väl kanske illa ut om man lackar om fronten efter så pass lång tid med färgskiftningar!
Men på din t-shirt så ser det befriande rätt ut! :D

Mr H