Förslag - Äldre buss-forum

Startat av Mr G, 29 februari 2008, 16:30:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

Citat från: Mr G skrivet 02 mars 2008, 22:48:16 PM

Uppfattningen i frågan är helt klart olika. Och eftersom jag bara är en fripassagerare här så är mitt val att åka med när jag får, eller avstå. Varför jag skrev inlägget var att jag märkt på mig själv att jag under långa tider inte tittar till BussSnack alls. Och än mindre lägger ut bilder. Majoriteten här har helt enkelt en annan inrikning än vad jag själv har. Förhållandet nytt/gammalt har förändrats betydligt på några års sikt. Det var därför jag efterlyste en nisch där det är lätt för mig att hitta de inlägg jag vill titta på. Helt egoistiskt förstås. Jag respekterar till fullo att SvoF inte vill ha någon särskilt historisk inriktning och nöjer med den förklaring Staffan har givit. Som av en händelse dök Nya Postvagnen upp i min dator idag, med underforum och allt. Järnvägshistoria fanns det ett som hette. Lite kul tyckte jag med tanke på den minidebatt som har varit i det här inlägget i BussSnack. Funkar tydligen där, men inte här.

Undertecknad har med intresse följt den senaste debatten om att dela upp detta eminenta forum i ev. några få olika kategorier och jag hoppas personligen verkligen att så blir fallet. Som alltid när det handlar om planer eller diskussioner om förändringar så hörs röster både för och emot. Ur min synvinkel finns endast fördelar med att dela upp forumet i tex, som de administrativa för forumet ev. överväger, en Trafikdel och en Bussdel. Redan namnen säger väl ganska självklart var kommande inlägg bör platsa. Så speciellt svårt kan det ju inte vara.

Ett underfora likt Postvagnens "Järnvägshistoria" här, kanske kallad "Busshistoria" skulle garanterat få den uppmärksamhet och ett intressant och rikt innehåll för "oss" intresserade av lite äldre saker än tex OmniShity! Samt att säkerligen inte bara Mr G skulle hitta tillbaks till forumet, utan även andra saknade "exforumiter" som pga avsaknaden av ett sådant underfora figurerar här allt för sällan numera.

Well, det var bara några av mina tankar och funderingar, väntar sänt på att se hur forumet kommer utformas framöver! ;)

//Mattias   
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Ersa

En av de enkla reglerna för en eventuell indelning av eventuella forum vore:
Nytt = Bussmodeller som är i trafik idag.
Gammalt = Bussmodeller som verkligen inte är i trafik idag. Allt från vänsterstrafikens tid till sena 80-talsmodeller av t.ex VanHool Alizée.
(Även om jag vet att det rullar minst en äkta VanHool Alizée i Vännäs i nutid. Undantag finns ju jämt)

Sen behöver man ju inte pressa gränserna och t.ex slänga in uppbrunna 90-talsexemplar på gammforumet med motiveringen att denna minsann "inte rullar idag". Gränsen får bli lite flytande med tanke på om bilderna publiceras från ställen med lite nyare bussar (Dalarna, Jämtland, Blekinge, Norrbotten) eller ställen med lite äldre modeller (norra Finland, Cypern, Cuba, Sibirien m.fl)

Marcus Li

Om det nu ska införas underforum, räcker väl det med att det skulle heta "Historiskt forum"´... eller nåt. Ingen tidsgräns. Om man tycker bilden känns historisk, lägger man in den där, om man tycker den är aktuell lägger man in den i allmänna Bussnack. 

Håller med om att det är en röra redan nu trots att avgränsningarna är ganska tydliga. T.ex finns det bussbilder under "Ordet är fritt" och allmänna åsikter i Bussnack.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 04 mars 2008, 00:12:10 AM
Undertecknad har med intresse följt den senaste debatten om att dela upp detta eminenta forum i ev. några få olika kategorier och jag hoppas personligen verkligen att så blir fallet. Som alltid när det handlar om planer eller diskussioner om förändringar så hörs röster både för och emot. Ur min synvinkel finns endast fördelar med att dela upp forumet i tex, som de administrativa för forumet ev. överväger, en Trafikdel och en Bussdel. Redan namnen säger väl ganska självklart var kommande inlägg bör platsa. Så speciellt svårt kan det ju inte vara.

Ett underfora likt Postvagnens "Järnvägshistoria" här, kanske kallad "Busshistoria" skulle garanterat få den uppmärksamhet och ett intressant och rikt innehåll för "oss" intresserade av lite äldre saker än tex OmniShity! Samt att säkerligen inte bara Mr G skulle hitta tillbaks till forumet, utan även andra saknade "exforumiter" som pga avsaknaden av ett sådant underfora figurerar här allt för sällan numera.

Well, det var bara några av mina tankar och funderingar, väntar sänt på att se hur forumet kommer utformas framöver! ;)

//Mattias   

Jag upplever den tänkta uppdelningen i bussdel och trafikdel som bara krångel. Jag tror inte alls på detta. Saker som är relaterat till trafiken är många gånger också kopplat till själva bussen. Så det här tror jag inte alls på att det skulle vara något bra
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Vi avvaktar nu resultat av omröstningen om vi skall dela upp Bussnack på en trafikdel och en bussdel, men det mesta tyder på att detta förslag vinner. Vi kommer att respektera omröstningens utslag och i så fall kommer vi samtidigt också att införa även en tavla för busshistoria. De nya tavlorna kommer upp när vi får tid att administrera det, vilket innebär att det kan dröja några dagar efter det att omröstningen avslutats den 9 mars. Vi återkommer med direktiv om vad som skall finnas under respektive tavla.
/administratörerna genom Staffan
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)