Ett par objekt hos Swebus i Skövde

Startat av Kinslayer, 26 februari 2008, 16:55:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kinslayer

På depån i Skövde finns just nu denna bussen Swebus 5179 tillhörande JLT. Har varit med om en ordentlig smäll tydligen så den ska skrotas. Var tänkt att den skulle repareras men det var nog inte lönsamt.

En bild framifrån

Och här satt det en motor förut

Sen har vi bussen bredvid som är från Dalatrafik. Det är visst den bussen som blev påkörd av den ryska turistbussen i höstas. Men den är ju inte så illa åtgången så den ska väl bli hel så småningom....

Och en bild på själva skadan

Sen finns även 6252 i verkstaden för rep. Den är väl hemmahörande uppe i Umeå skulle jag tro. Krockade visst med en timmerbil så den håller på att få ett nytt frontparti. Har tyvärr ingen bild på den men ska se om jag kan fixa det

Alla bilder är tagna med min eminenta mobilkamera på 2mp så det är som det är med färger och ljus osv.......sen är inte jag någon fotograf men tänkte det kunde vara kul att visa dessa bussar i alla fall.

Ersa

Bilden på 2081 får mig att tänka på då "inlandsljusgröna" KR Trafik 15 som såg nästan likadan ut där bak efter att ha fått en smäll av en lastbil. Numera är den lagad och omlackad i "godsbussvitt". Jag har en bra jämförelsebild på datorn, men kan tyvärr inte lägga upp den då fotografen är okänd.

Visst hör 6252 hemma i Umeå, men vad har hänt med den?
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6200/Swebus_6252_XLP665_Umea_060601a.jpg

Jan

Vilken buss har ersatt godsbussen 2081 under tiden?
I branschen i 40 år

Walter

Kul att du delger ovanligheterna. Är Skövde verkstad speciell då man kör dit rep objekt från hela landet och inte till närmaste plåtverkstad?

Swebus Jkpg har ju gott om plats t.ex
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Jan skrivet 26 februari 2008, 17:43:55 PM
Vilken buss har ersatt godsbussen 2081 under tiden?

Har inte Dalarna en X-trafik-lackad godsare i reserv? (36xx)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Jasså var det till Skövde 2081 skickades?Någon 36 vagn i Xtrafik lack finns nog intei Dalarna nu.Men 3688 fanns i Dalarna (Vansbro)hösten 06 innan 6465 levererades.

Walter

Citat från: j-a skrivet 26 februari 2008, 21:35:25 PM
Jasså var det till Skövde 2081 skickades?Någon 36 vagn i Xtrafik lack finns nog intei Dalarna nu.Men 3688 fanns i Dalarna (Vansbro)hösten 06 innan 6465 levererades.

Så var det!

michael k

jlt-vagnen var det inte den som körde in i ett hus i norrahammar?

Kinslayer

Citat från: Walter skrivet 26 februari 2008, 19:20:03 PM
Kul att du delger ovanligheterna. Är Skövde verkstad speciell då man kör dit rep objekt från hela landet och inte till närmaste plåtverkstad?

Swebus Jkpg har ju gott om plats t.ex

Vet inte vad det kommer sig att dom har åtagit sig reparationer "utifrån".Dom har iofs lagat en hel del större skador men det har väl andra verkstäder också gjort kan jag tänka mig. Det finns ju jobb så det räcker med egna bussar men visst är det kul att man får se lite andra bussar på depån.

Kinslayer

Det är en fd stadsbuss som numer är omgjord till Cafébuss. Swebus har något samarbete med kyrkan i stan så den bussen brukar köras upp till torget på helgnätterna och så kan man gå in i den o ta en fika! Mycket trevligt initiativ tycker jag. Fick för övrigt åka upp till torget och starta den i lördags natt efter min nattjänstgöring.....strömmen var visst slut  ::)

Walter

Janne Rickman

Citat från: Kinslayer skrivet 27 februari 2008, 10:49:42 AM
Det är en fd stadsbuss som numer är omgjord till Cafébuss. Swebus har något samarbete med kyrkan i stan så den bussen brukar köras upp till torget på helgnätterna och så kan man gå in i den o ta en fika! Mycket trevligt initiativ tycker jag. Fick för övrigt åka upp till torget och starta den i lördags natt efter min nattjänstgöring.....strömmen var visst slut  ::)

Tack.
Har du ingen bild på den?

/Janne

Viktor

Kinslayer

Citat från: Janne Rickman skrivet 27 februari 2008, 12:21:48 PM
Tack.
Har du ingen bild på den?

/Janne

Kan försöka komma ihåg att ta en bild på den vid lämpligt tillfälle. Undrar om den inte finns här redan.....tror den var med i en annan tråd.