Huvudmeny

Linjer i Uppsala

Startat av Stefan P, 20 februari 2008, 17:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 21 februari 2008, 17:48:26 PM
Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2008, 17:43:46 PM
Hej

Har jag helt fel eller gick linje 7 från centrum till Almkvist & Wicksell ( Allians hallen) en gång i tiden.

mvh Stefan P

det måste varit vääääääldigt länge sedan isf.

För inte så värst många år sedan gick 7:an ut till Slavsta. Där hade den sin ändhållplats vid Stålgatan inte så långt från Almkvist & Wicksell eller Allians hallen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Broman

Mitt minne är att på 1970-talet så gick linje 7 Råbyvägen ut ungefär till ishallen, efter att ha passerat Vaksala torg och Migo (varuhuset). Mot mitten av 1970-talet var det som linje 77 kom, som också gick Råbyvägen men som sagt var hoppade över hållplatser.
Eftersom jag oftast åkte från Kantorsgatan, först med Gamla Uppsala buss (alltså innan 1972; med gamla bussar med osynkad växellåda) och sen 2-an (CR76 och CR110?) tror jag, så kan jag förstås minnas fel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Broman skrivet 21 februari 2008, 20:06:25 PM
Mitt minne är att på 1970-talet så gick linje 7 Råbyvägen ut ungefär till ishallen, efter att ha passerat Vaksala torg och Migo (varuhuset). Mot mitten av 1970-talet var det som linje 77 kom, som också gick Råbyvägen men som sagt var hoppade över hållplatser.
Eftersom jag oftast åkte från Kantorsgatan, först med Gamla Uppsala buss (alltså innan 1972; med gamla bussar med osynkad växellåda) och sen 2-an (CR76 och CR110?) tror jag, så kan jag förstås minnas fel.

Och då får jag väl klämma i med linje 7:s äventyr mellan 1964 och 1968. Från börja gick den bara Stora torget-Norby och kördes med Scania-Vabis CF omställningsbussar. Allteftersom trafiken gjordes dock en rockad mellan linje 1 och 7 så att omställnings-CF-arna i stället hamnade på ettan och de rena vänsterbussarna (184-189) på sjuan. Framför allt påstigningen tog betydligt längre tid med omställningsbussar. Och på linje 1 höll sällan tidtabellen i vilket fall som helst så där märktes inte förseningarna lika mycket.
Linje 7 förlängdes till att vända vid Migo när detta varuhus (eller kanske snarare köplada) invigdes hösten 1964. Från alla början kördes gratisbussar mellan Centrum och Migo men när 7-an förlängts så upphörde dessa. Det var inte långt efter som 7-an förlängdes ut på det då nybyggda Kvarngärdet och vände någonstans vid Tycho Hedéns väg. Under tiden hann det också bli lite förlängningar i Norby-änden.

Ulf Broman

Tack Staffan!
Kan Du bekräfta om jag minns rätt på övriga punkter (t.ex. 77-an), och vet Du (eller någon annan) när 7-an slutade gå på Råbyvägen`?