Huvudmeny

Linjer i Uppsala

Startat av Stefan P, 20 februari 2008, 17:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns linje 7 kvar, om inte vad går istället.
Köres natt och kvällstrafik med annat linjenät och nummreing.
Vilken stadsdel har mest busstrafik.

mvh Stefan P

jocke

Linje 7 finns kvar. Gottsunda - Södra årsta
Kvällstrafik körs med samma linjenät förrutom ett antal linje som slutar vid lite olika tider mellan 19 och 22.
Nattrafik körs med eget linjenät, 61-68.

Den stadsdel med flest linjer måste utan tvekan vara Gottsunda.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Linje 7 lär inte försvinna i första taget om inte någon får sig ett dumt ryck och ska ändra på linjenumreringarna utan någon vettig anledning. Detta är en av de tyngsta linjerna i Uppsala

Fast något som vissa här kanske har glömt är att det fanns en snabbversion av denna linje som hette 77 en gång i tiden. Det var S-bussarna :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: jocke skrivet 20 februari 2008, 19:45:35 PM
Linje 7 finns kvar. Gottsunda - Södra årsta
Kvällstrafik körs med samma linjenät förrutom ett antal linje som slutar vid lite olika tider mellan 19 och 22.
Nattrafik körs med eget linjenät, 61-68.

Du missade linje 60. Nattrafiken har 60, 61, 62, 65, 66, 67 och sist 68. Håller fullständigt med om att Gottsunda är den stadsdelen med mest bussar. För att citera pappa:
" Alla vägar leder till Rom utom i Uppsala där alla leder till Gottsunda"  ;D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2008, 22:35:31 PM
Linje 7 lär inte försvinna i första taget om inte någon får sig ett dumt ryck och ska ändra på linjenumreringarna utan någon vettig anledning. Detta är en av de tyngsta linjerna i Uppsala

Fast något som vissa här kanske har glömt är att det fanns en snabbversion av denna linje som hette 77 en gång i tiden. Det var S-bussarna :D
Sjuan är väl förrutom den tyngsta linjen en av dom linjer som har gått åt samma håll väldigt länge också men med olika namn, som linje 19 förut t ex.
Förrutom att den flyttats ett par gånger åt Årsta hållet (Slavsta, Årsta C, Årsta S) så har den ju nästan alltid gått Årsta via Salabacke till Gottsunda C via Norby. Kanske en god kandidat till oförändrad linje om man bortser från vissa ändringar.

//Simon

76

Citat från: jocke skrivet 20 februari 2008, 19:45:35 PM

Nån gång när jag hade tråkigt vid en ändhållplats så räknade jag ut att under morgon och eftermiddagsrusningen så används det 41 bussar för de linjer som trafikerar Gottsunda. Totalt används någonstans runt 150 bussar för hela Uppsala (tror jag, om nån har en exakt siffra så får ni rätta mig).

Här är för övrigt en karta på hela Uppsalas stadsbussnät:
http://ul.se/upload/PDF/Linjekarta-v19-Web.pdf

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 20 februari 2008, 22:45:06 PM
Sjuan är väl förrutom den tyngsta linjen en av dom linjer som har gått åt samma håll väldigt länge också men med olika namn, som linje 19 förut t ex.
Förrutom att den flyttats ett par gånger åt Årsta hållet (Slavsta, Årsta C, Årsta S) så har den ju nästan alltid gått Årsta via Salabacke till Gottsunda C via Norby. Kanske en god kandidat till oförändrad linje om man bortser från vissa ändringar.

//Simon

Nja inte riktigt. Egentligen är det faktiskt bara sträckan Stora torget och Gottsunda som är ganska oförändrad. Men den andra delen är ändrad. Förr var det linje 6 som gick till Salabacke och Årsta. Under en mellanperiod under början på 1990-talet fanns inte linje 6 och 7 utan var ersatta med 10 och 19 av någon anledning. Före det att 10 och 19 fanns gick linje 7 åt ett helt annat håll, har för mig att det var den som gick till F16 om nu inte mitt minne sviker mig
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2008, 22:58:26 PM

Nja inte riktigt. Egentligen är det faktiskt bara sträckan Stora torget och Gottsunda som är ganska oförändrad. Men den andra delen är ändrad. Förr var det linje 6 som gick till Salabacke och Årsta. Under en mellanperiod under början på 1990-talet fanns inte linje 6 och 7 utan var ersatta med 10 och 19 av någon anledning. Före det att 10 och 19 fanns gick linje 7 åt ett helt annat håll, har för mig att det var den som gick till F16 om nu inte mitt minne sviker mig
Jo, som sagt var så har den ändrats lite grann och olika nummer och  lite olika sträckningar, Självklart kan jag inte alla detaljer utan det var en chansning rakt ut. Men ändå, rätt länge har sträckan Årsta-Gottsunda funnits som linje.
Ditt minne sviker dig lite Niklas. På 90-talet var det 6:an som gick ut till F16(Ärna). Det har jag ett klart minne av, en vänstersväng direkt efter torget ut på Dragarbrunnsgatan.

//Simon

Oskar A

Jo, det stämmer att gamla 7:an gick till F16 men det har den inte gjort sedan den bytte nummer till 19 år 1989. Sedan kan man väl mer jämställa linje 77 med dagens linje 8 än med 7:an. Dock gick 77 inte till Östra Gottsunda som 8:an gör utan vände redan vid Gottsunda Centrum.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 20 februari 2008, 23:16:17 PM
Jo, som sagt var så har den ändrats lite grann och olika nummer och  lite olika sträckningar, Självklart kan jag inte alla detaljer utan det var en chansning rakt ut. Men ändå, rätt länge har sträckan Årsta-Gottsunda funnits som linje.
Ditt minne sviker dig lite Niklas. På 90-talet var det 6:an som gick ut till F16(Ärna). Det har jag ett klart minne av, en vänstersväng direkt efter torget ut på Dragarbrunnsgatan.

//Simon

Ja under 90-talet gick 6:an till F16. Men det jag nämnde var före 1990. Jag är tillbaks så långt i tiiden som 1980-talet. Och då gick inte 6:an till F16 utan istället ungefär där 7:an mellan Stora torget och Årsta går idag. Det är här jag har ett minne av att 7:an gick till F16. Att 7:an gick åt det hållet minns jag bestämt. 7:an gick nämligen på Svartbäcksgatan och jag har barndomsminnen från att jag åkte 7:an till Fyrishov på den tiden. Vi pratar alltså 1980-tal nu :D

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 20 februari 2008, 23:24:58 PM
Jo, det stämmer att gamla 7:an gick till F16 men det har den inte gjort sedan den bytte nummer till 19 år 1989. Sedan kan man väl mer jämställa linje 77 med dagens linje 8 än med 7:an. Dock gick 77 inte till Östra Gottsunda som 8:an gör utan vände redan vid Gottsunda Centrum.

Det fanns under den tiden 3 linjer som var så kallade S-bussar. Det var 33, 66 och 77. Som jag minns dessa så skulle de utgöra ett snabbare alternativ till 3, 6 och 7. De stannade inte på alla hållplatser och gick därför fortare för stressade personer. Hållplatsskyltarna var märkta med speciell röd markering så föraren tydligt kunde se att det var en hållplats som S-bussarna skulle stanna vid, saknades den röda markering så skulle inte bussen stanna där heller

Jag minns att dessa linker ofta trafikerades av de bussar som var äldre. Därför gick det ofta Scania CR 76, CR 110 och CR 111 på dessa linjer. Nyare bussar kunde förekomma men det var mindre vanligt minns jag

Oj vad nostalgisk jag blir nu när jag tänker på allt det här :D

JB

Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2008, 17:41:38 PM
Vilken stadsdel har mest busstrafik.

Kanske inte det svar du är ute efter, men som frågan är ställd kan jag inte se något annat svar. Den stadsdel som har mest busstrafik måste vara den som kommunen kallar Innerstaden, inte Gottsunda.

/Jonas

jocke

Det kom även till fler snabblinjer efter ett tag har jag för mig.

Har något svagt minne av att Linje 78 gick till Stenhagen i början på 90talet. Då det även var Linje 8 som trafikerade Stenhagen, och inte linje 5.

Linje 88 till berthåga krykogård är även den en intressant bit historia :)

Leif Eklund

Stefan P

Hej

Har jag helt fel eller gick linje 7 från centrum till Almkvist & Wicksell ( Allians hallen) en gång i tiden.

mvh Stefan P

jocke

Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2008, 17:43:46 PM
Hej

Har jag helt fel eller gick linje 7 från centrum till Almkvist & Wicksell ( Allians hallen) en gång i tiden.

mvh Stefan P

det måste varit vääääääldigt länge sedan isf.