Huvudmeny

Akut fototips SL

Startat av Fredrik Gelin, 15 februari 2008, 17:19:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Östra Station/Tekniska högskolans bussterminal är för tillfället avstängd av räddningstjänsten pga ett räddningsarbete nede i tunnelbanan.
Tunnelbanan är avstängd så ersättningsbussar från både Busslink och Swebus kör mellan Karlaplan och Mörby.
Således lär det vimla av bussar på Valhallavägen i detta nu och en stund framöver...

Optimal

#1
Såg en buss-fotograf ute å fotar för fullt

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 15 februari 2008, 17:32:48 PM
Såg en buss-fotograf ute å fotar för fullt

Vet inte om det var mig du såg, men hursomhelst så var jag där. Fotade i Danderyd på eftermiddag och sen precis när gick in i biljetthallen så läste jag IDTS skylten "Stopp i trafiken....". Så gjorde man bästa av saken och fotade såklart:

Kön vid Mörby centrum.


Hållplatsbestämmelse upphör från att gälla när det är akuta ersättningar, eller hur?  ;)


O äntligen kom första ersättningsbussen mot stan!


Appropå stiga på bak när det är akuta ersättning.


O första bussen från Karlplan-hållet.


Sen åkte jag med 670 till Östra station där bussterminalen var avspärrat; bussarna stannade på Valhallavägen.








Nu bröt jag tumregln, att inte fota med blixt, men var bara tvungen att ta en bild utan så höga brus. (Samtliga bilderna i Östra var tagna med en hand då jag pratade i telefonen med den andra).


Och sen visade det sig att det var en forumskribent som körde så därför åkte jag vidare med honom (var ingen ide att fota vidare då det var så mörkt)...

Cero

Trevliga bilder. Kan nämna att det pga oregelbundenhet i trafiken och något för få tåg var modellen sillaburk på linje 14 mot Fruängen. Ända från T-centralen till Midsommarkransen var det packat á la London eller Tokyo. Gick inte att få in ett dasspapper extra i någon av de tre cigarrerna. Trots det var stämningen god. Storstadsbor oavsett land och stad får ändå sägas vara luttrade människor.:)

Marc

Trevligt!
Känner igen en del av motiven från kvällens övningar!

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 februari 2008, 19:54:51 PM


Och sen visade det sig att det var en forumskribent som körde så därför åkte jag vidare med honom (var ingen ide att fota vidare då det var så mörkt)...

Fullt lass! Och det märktes, skrap skrap studs studs...

Fredde

Trevligt svep!

När det gäller akuta ersättningar, hur pass måste man hålla sig till miljözonerna? Som i ordinarie trafik eller "får det gå" med det som finns ledigt?

Ståplats i 5736 tillhör väl ovanligheterna, till skillnad från i 5141 ::)


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2008, 22:28:15 PM
Äntligen en som kan skylta en buss..

Lite cred till Marc, som listade ut "rätt" linjenummer under vår tomkörning från Björknäs, men visst går det att skylta rätt om man vill. ::)

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 15 februari 2008, 22:26:41 PM
När det gäller akuta ersättningar, hur pass måste man hålla sig till miljözonerna? Som i ordinarie trafik eller "får det gå" med det som finns ledigt?


Vi försökte först med att få ett par 38-vagnar alternativt 1754 och 1768, men trafikledaren (NN) nekade då just pga miljözonen. I stället ville han ge oss 6108 och 6147(tror jag), men då protesterade Marc och Karsten högljutt. 51-boggi verkade då vara en bra kompromiss, sköna bussar på äventyrsresa långt hemifrån. ;D

Fredde

CitatVi försökte först med att få ett par 38-vagnar alternativt 1754 och 1768, men trafikledaren (NN) nekade då just pga miljözonen. I stället ville han ge oss 6108 och 6147(tror jag), men då protesterade Marc och Karsten högljutt. 51-boggi verkade då vara en bra kompromiss, sköna bussar på äventyrsresa långt hemifrån.

Så det var där en blå vagn fanns. Undertecknad rattade 6128 på 474an ::) Annars brukar ju NN kunna ordna det mesta, 0699 och 0700 hade ju varit det ultimata ;D

Rullade inte 5565 på ersättningen också? Den sågs på en 422a ikväll, och rattande person snackade något om ersättningstrafiken.


Ersa

Ajajaj. Vid sådana här tillfällen saknar man Roslagen. Inte för att Rimbostationerade tvåaxlade Carrus normalgolvare hade varit Hornsbergs trafikledares första val till dylik ersättningstrafik, men man hade ju alltid kunnat anmäla intresse och inväntat svar.

Men miljözon? Att köra mellan Tekniska och Danderyd/Mörby kräver väl inte någon "miljöbuss"?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 15 februari 2008, 22:58:59 PM
Ajajaj. Vid sådana här tillfällen saknar man Roslagen. Inte för att Rimbostationerade tvåaxlade Carrus normalgolvare hade varit Hornsbergs trafikledares första val till dylik ersättningstrafik, men man hade ju alltid kunnat anmäla intresse och inväntat svar.

Men miljözon? Att köra mellan Tekniska och Danderyd/Mörby kräver väl inte någon "miljöbuss"?

Nja, det gick inga tunneltåg alls på Mörbygrenen så vi körde Karlaplan-Mörby. Om inte annat så krävde tomkörningsvägen till Karlaplan miljökärra..

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 15 februari 2008, 22:26:41 PM
Trevligt svep!

När det gäller akuta ersättningar, hur pass måste man hålla sig till miljözonerna? Som i ordinarie trafik eller "får det gå" med det som finns ledigt?

Ståplats i 5736 tillhör väl ovanligheterna, till skillnad från i 5141 ::)



Miljözonen är ju Stockholms stad som "äger frågan" där har Sl inte så mycket att säga till om utan måste lyda under stadens regler

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 15 februari 2008, 23:02:15 PM
Nja, det gick inga tunneltåg alls på Mörbygrenen så vi körde Karlaplan-Mörby. Om inte annat så krävde tomkörningsvägen till Karlaplan miljökärra..

Aha, det förklarar saken. Jag läste inte så noga, utan fick för mig att trafiken stod stilla mellan TEH och norrut. Ser nu i första inlägget att det var Karlaplan-Mörby som gällde.