Hur vanligt är det att ändra dörrar på en buss?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 februari 2008, 11:39:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2008, 14:45:01 PM
Hej

Swebus 4423, 4424 och 4425 fick en bakdörr till när de förflyttades från Uppsala till Tyresö.

mvh Stefan

Ja pga samma anledning som de nu ombyggda fd Blekingevagnarna, nämligen krav från SL.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

SJ hade ett antal bussar för veckoslutsändamål. Det var Volvo B58 med Säffle och Ikarus som hade dörr 1-0-0 vid leverans. Säfflebussarna fick dörr1-1-0 och jag tror det var alla 1274-1281. De flesta Ikarus fick bakre dörr. Det kunde vara tillsammans med ny bakstam såsom på bilden. Eller så behövvs gamla bakstammen och bussen byggdes om genom att toaletten togs borg. Så gjordes på Göteborgs 1023 och 1300. Sedan finns ett antal av den modell de flesta kallar 250 (257?). Här fick väldigt många bussar 1303,1450-1466,1449-1483 bakre dörr. Huvuddelen byggdes om genom att toaletten togs bort och de blev då i samma utförande som SL hade på sina Ikarus. Men Borås 1481 byggdes om med samma men ändrad bakdel och man behöll toaletten. Jag har faktiskt sett huvuddelen av Ikarus både före och efter ombyggnaderna. Men har ej antecknat dem. Någon kan alltså ej vara ombyggd och någon kan ha avvikande utförande.
Sedan vet jag inte vad frågeställaren menar med "ändra dörrar". För en stor del av både Säffle och Hägglundsbyggda bussar har fått ändrade dörrar. I Arvika byggde man en enkel men ändå praktisk bussdörr i EM skiva som inte var tung. Sådan installerades på bakdörrar.

Vad gäller LB/Veolia bussar 2525-2527 kom dessa till LB 1998 och de placerades då på linjen 611 i Rävlanda.
När SJ/Swebus körde från sista veckan i augusti 1992 till juni 1998 röd express Uddevalla-Henån-Stenungsund-Göteborg-Rävlanda.
Den senare handlades upp och fick GSAB som entreprenör att köra Landvetter C- Stenungsund och Linjebuss köra Landvetter-Rävlanda. Eftersom linjen delades i Landvetter var det meningen att LB skkulle ha bussarna i Partille. Man hyrde istället garaget i Rävblanda från Landvetterbuss fastighetsbolag och tomkörde till Landvetter. I juni 98 kom så de polskbyggda bussarna i trafik ( modell Wiima K204) och bakre dörren var igensatt. Orsak till detta är troligen att bussarna var byggda för annat företag,ev lagerbyggda. Bakre dörren behövdes inte när bussarna kom i trafik. De har alltså varit igensatta hela tiden.
LB 2512 och 2513 vill jag minnas såldes och renoverdes och fick dörrarna inkl karossöppning borttagna.
Linje 613 kördes av Landvetterbuss och tidigare av SJ/Swebuss med Landvetterbuss som underentreprenör vissa turer. Pga att GSAB buss ofta kom till Landvetter så sent att den egentligen skulle avgått redan så ändrades att 611 istället kördes Mölnlycke-Landvettar med LB/Connex och röd express körde till Tahult eller halvvägs Önneröd (ingen till Bårhult). Landvetterbuss körde då vissa turer på 611 men 1-2 omlopp. Dessutom körde Landvetterbuss åt GSAB några turer av röd express .


yngrot

Polskbyggda fr 98 skulle det vara Kålleredsbussarnas beställning ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2008, 20:53:45 PM
Polskbyggda fr 98 skulle det vara Kålleredsbussarnas beställning ??

Det avser sannolikt de tre Volvo Carrus Vega på B10L som Landvetter buss beställde. Två av dem hamnade sedan hos Thygessons i Broby. Den tredje blev svårt skadad i en olycka. Men polskbyggda? Enligt SBH är de byggda av Carrus Oy, vilket tyder på Finland. Årsmodellen är 1997.
Hemska bussar. Hade tre av dem på en tågersättningar för några år sedan mellan Floda och Lerum - var tvungen att ha låga bussar på grund av en låg vägport i Floda. Det var dessa och Volvo B10M Säffle boggi, den som var lackerad för Röd Express och med förflutet från Tjörns Omnibus. Den sista fick rycka in som en direktkörning till Göteborg då det blivit något missförstånd om utväxlingen. Det är väl i förekommande fall preskriberat nu men den höll faktiskt tågets tidtabell.


S Svensson

Jag kan inte svara riktigt på detta. Enligt uppgifter så beställdes, när monteringen startade i Polen  monteringssatser till Breslau(gammalt namn) för montering där. Tyvärr så tog denna en hel tid.
De är inte beställda av Kålleredsbussarna. Deras beställning förvärvade Swebus (enl uppgift jag fått av bussintresserad person anställd vid Swebus).Dessa  karosserades i Finland.
De 3 B10L som Landvetterbuss hade togs senare över av Vänersborgs Linjetrafik. En skadade vid olycka. Olyckan bestod i att elden kom lös nära gamla brandstationen i Landvetter.Inte identisk med LB 2525-2527(eller2528).
GP hade reportage från Polen med foto av K204 -bussar (kallas ofta Carrus Wiima)under 1998