Varför väljer garagen ofta samma märke?

Startat av Jonas M. Bobjörk, 09 februari 2008, 18:08:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Det här kanske är en Stockholmsorienterad fråga, men hur kommer det sig att garagen är så märkesbundna?
T.ex. har ju innerstaden länge kört med Scania (bortsett från stombussarna), Nacka/Värmdö med Volvo och Lidingö har väl kört Scania sen hedenhös?
Men varför är det så, egentligen? Kan ju inte bero på att man är ett stadsgarage och Scania gör bättre innerstadsbussar, eftersom det finns förortsgarage med Scania (Söderort t.ex).

Signvard

En bidragande orsak kan väl vara att det ofta behövs en verkstad för att underhålla och repararera fordonen.
Det är inte billigt att hålla delar i lager för en mängd olika bussmodeller och fabrikat, specialverktyg är inte heller billiga, dessutom behövs det mekaniker som skall utbildas på olika bussfabrikat.

Jonas M. Bobjörk

Cero

Just när det gäller Stockholm hänger det nog också ihop med tradition och svensk rättvisa mellan märkena Volvo och Scania. Historiskt var det ju Scania-Vabis som dominerade både SS innerstadslinjer och förorts-/landsortsbolagen, dvs Nacka-Värmdö, BSS, MOAB, etc. Volvo betraktades med viss skepsis som buss. Det var väl först när B58:orna kom som Volvo blev tagna på allvar och vad jag har förstått beställdes just det mittmotorchassiet av SJ vilket i hög grad bidrog till att Volvos busstillverkning överlevde. Under 70- och 80-talen köpte SL i sann svensk anda för ungefär lika mycket från båda tillverkarna. Detta ledde till en del omflyttningar där exempelvis Volvo köptes för att förnya ett garage bara för att två år senare bytas mot Scania. I åtminstone något fall berodde det på att kvoten Scania var fylld det aktuella år just det garaget behövde förnyelse.

Till dagen H beställde ju SL som bekant tyska och engelska bussar. Den smått klassiska CF-bussen fick ju aldrig någon riktig efterföljare hos Scania som kan sägas ha satsat mest på city- och tätortsbussar i form av CR-serien. När SL skulle förorts-/landsortsgaragen förnya sina vagnparker ansågs antagligen B58 (Hägglund och Säffle) som den bästa kandidaten. Det enda alternativet var ju Scania CR110L och av någon anledning kanske den ansågs för dyr, vad vet jag. Den gick ju inte heller att förse med dörr bakom bakaxeln, något som blev populärt i hufvudstaden på 70-talet. Iofs en intressant parentes att det var just bussarna för den långväga trafiken som fick denna finess först.

Volvo lyckades aldrig producera en bra city-/tätortsbuss med lågt insteg och bra prestanda under 70- och 80-talen. SL provade B10M som innerstadsbuss och det var ingen hit. Hornsberg lär ha haft en verkstadschef på 80-talet som var volvofreak, så var den saken klar. Det påstods (av en dåtida granne som körde där) att när den personen försvann dök Scania CR113 upp i Hornsberg. Vet inte om det är sant. Således har Scania skördat framgångar hos SL med city- och tätortsbussar, även om den variant av CR112 SL envisades att beställa för innerstaden (H11) inte riktigt var rätt konfigurerad för ändamålet (men ack så trevlig att åka).

Sedan spelar säkert andra känslomässiga skäl in även i dagens snåla och toppstyrda värld vilket leder till att ett visst märke väljs. Du nämner själv Lidingö och Söderort (dvs Nyboda) har ju, med undantag av några 70-talsår då man körde Büssing, kört Scania sedan garaget byggdes så min gissning är att det sitter i väggarna. Det ska bli intressant att se om Scania lyckas göra ett återtåg på gammal MOAB/Scaniamark om/när Arriva tar över Ekerö. Sedan vi fick entreprenörer för trafiken blir ju också inköpen en policyfråga. Busslink köper av tradition gärna Scania och förefaller bli alltmer tveksamma till Volvo (verkar föredra MAN) och hos Swebus är MAN och Volvo favoriterna medan Scania är bannlyst. Veolia har väl fladdrat lite emellan liksom Arriva.

Detta är skrivet fritt ur minnet och utifrån egna iakttagelser och berättelser. Det finns antagligen några här som kan fylla på och korrigera.

homer

För några år sedan köpte ju Swebus bara Volvo och Mercedes, MAN har ju kommit på senare tid, då till Expressen och SL

bjalle

Jo

Vid vissa upphandlingar krävs ju också totalt ny vagnpark vid trafikstart och då kanske med en fastslagen miljöklassning samt drivmedel av huvudmannen. Grundkravet blir ju då att leverantören klarar av att slänga ihop tillräckligt många bussar till trafikstarten. Är orderböckerna fulla hos favoritleverantören kanske man då får ta något som man egentligen inte tänkt sig.

Johan Hansson

Kan ha och göra med som t.ex. i halland har Swebus bara Volvo och Scania de väljer troligen de bussar de kan bäst.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Björn Forslund

När det gäller stora internationella bolag som den koncern Swebus ingår i, köper de stora mängder bussar, och kan troligen pressa priserna. Därför fokuserar man på ett fåtal märken, som t ex Volvo och MAN i Swebus fall.

Buss-Anders

Någon sa mig att MAN och Scania är bättre på gasdrift än Volvo.
Ligger det något i det?

Själv gillar jag att köra Volvo fast de senaste 9700 som vi har fått är oerhört trånga i förarplatsen.

mvh
Buss-Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 februari 2008, 14:34:57 PM
Någon sa mig att MAN och Scania är bättre på gasdrift än Volvo.
Ligger det något i det?

Själv gillar jag att köra Volvo fast de senaste 9700 som vi har fått är oerhört trånga i förarplatsen.

mvh
Buss-Anders

Vid seminariet om gasbussar som jag var på i december så hävdade Göteborgs Spårvägar i alla fall att MAN:s gasbussar gick bättre än Volvos, men de hade också en tänkbar förklaring att det kunde bero på att Volvo-bussarna gick i hårdare tjänst än MAN-bussarna. Det gäller alltså en jämförelse mellan bussar som är högst cirka fem år gamla.
I Sverige finns det ännu inte så många Scania gasbussar. Det är väl bara Västerås som har det även om de snart kommer också i Borås. Så det är kanske svårt att göra en jämförelse. Men det skall bli mycket intressant att se hur de nya Scania OmniLink gasbussar kommer att klara sig i Borås backar jämfört med MAN.

Erling.L

tja min erfarenhet av både nuvarnade Volvo gas o Man är att en volvo på gott humör går ungefär som en Man som går dåligt

har kört linje 60 med både Volvo gas o Man och Man bussarna går mycket bättre där
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

bjalle

Det jag har åkt med gasbussar (Veolias Volvo och Swebus MAN) här i skåne så föredrar ju jag ju Veolias Volvo, de går mycket jämnare än Swebus MAN som nästan hackar sig fram

Lasse i Bdn

Konstigt att man säger att Scania är ny med gasbussar. Har man inte gasbussar sedan länge i Australien?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 10 februari 2008, 16:49:52 PM
Konstigt att man säger att Scania är ny med gasbussar. Har man inte gasbussar sedan länge i Australien?

Det är väl ingen som sagt att Scania gasbussar skulle vara något nytt. Jag skrev I Sverige finns det ännu inte så många Scania gasbussar.
Redan 2003 hade Scania sålt 500 gasbussar i Australien:
http://www.scania.com/news/press_releases/2003/q2/citybuses.asp?language=Swedish