En 85-åring i Vittskövle

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 februari 2008, 17:03:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Något/några av det på bilden fyllde 85 år dagen efter det att bilden togs. Var det slottet, bussen, busslinjen och/eller bussbolaget?

Rätt svar: busslinjen och bussbolaget. Olssons Buss startades nämligen av Edvin Olsson den 7 februari 1923 och man har kört linjen mellan Vittskövle och Kristianstad oavbrutet sedan dess. Vi kom tidigare i Bussnack fram till att det torde vara rekord i landet.
85-årsdagen firades i Vittskövle sockenstuga med bland annat en sändning i lokalradion. Fast vid 60-årsjubileet var Bertil Perrolf och Skivor till kaffet där. Men det var festligt den här gången också och bland annat underhöll Barbro och Lars Svensson. Barbro Svensson var en gång i tiden en känd artist. Nej, det är inte Lill-Babs. Men denna Barbro är en av de tre systrar som bildade Göingeflickorna. Och jo då: hon sjöng "Kära mor". Och jag fick ett mycket trevligt samtal med henne och hennes man.

bjalle

Körde en del av 553s linjesträckning vid Gärds Köpinge - Everöd idag med lastbil och måste säga att det är trevliga vägar denna linje går på.
Måste va ganska trångt på sina ställe tycker jag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2008, 17:08:10 PM
Körde en del av 553s linjesträckning vid Gärds Köpinge - Everöd idag med lastbil och måste säga att det är trevliga vägar denna linje går på.
Måste va ganska trångt på sina ställe tycker jag

Håller med men du missade nog den allra trevligaste biten, nämligen den mellan Everöd och Vittskövle. Fast det är väl inte särskilt muntert att köra lastbil eller buss i Vittskövle allé.
Jag har aldrig haft anledning att besöka Vittskövle förrän i somras och så då nu igen. Men jag får säga att jag blev mycket fascinerad av den här bygden. Det är liksom syntesen av det bästa i Skåne: slätter, skogar, kullar... Och förstås trevligt och gästvänligt folk. Har sällan träffat så många lättpratade personer som på den födelsedagsfesten.
Fast nu kom vi en bit från bussarna. Så det får väl bli en Olsson till:

Staffan Sävenfjord

Kristiansbladet skriver lite om Olssons Buss och deras 85-årsjubileum. Observera deras goda smak när det gäller att välja intervjuoffer. Även om reportern missförstod lite. Något rekord hann ju aldrig Ramnareds Busstrafik sätta i Falkenberg. Vad jag sa var att de sannolikt kom tvåa. Och det jag är imponerad över är att Skånetrafiken har så små avtalsområden att även ett litet bussbolag kan vara med i anbudskarusellen.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080209/KRISTIANSTAD/165771878/1018 :)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2008, 21:50:47 PM
Kristiansbladet skriver lite om Olssons Buss och deras 85-årsjubileum. Observera deras goda smak när det gäller att välja intervjuoffer. Även om reportern missförstod lite. Något rekord hann ju aldrig Ramnareds Busstrafik sätta i Falkenberg. Vad jag sa var att de sannolikt kom tvåa. Och det jag är imponerad över är att Skånetrafiken har så små avtalsområden att även ett litet bussbolag kan vara med i anbudskarusellen.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080209/KRISTIANSTAD/165771878/1018 :)

Du ska då va med överallt Staffan ;D

Jeppe Hagelbäck

bjalle

Slänger med en bild på deras andra linjevagn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2008, 21:55:52 PM
Du ska då va med överallt Staffan ;D

Ser jag en journalist så springer jag så fort jag kan. Och det händer att jag hinner i kapp.  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2008, 22:25:23 PM
Slänger med en bild på deras andra linjevagn

Då får jag väl kvittera med en bild på samma fordon vid ett vid det här laget känt slott. Om jag inte ser helt fel är föraren numera känd från Radio Kristianstad.