Varför hälsar inte Westin Buss förare?

Startat av Karsten, 06 februari 2008, 09:12:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

När ja körde taxi så hälsade inte 'det stora bolaget' i regionen på annat än de som körde för samma växel, ja det fanns ju undantag.
Nu har ja märkt att bland Swebus förare i Karlstad, så hälsar det fler när ja kör en Sprinter  :D än när ja körde Transit  :( . Men förarna på de andra depåerna har inte gjort någon skillnad, och absolut inte från de privata kollegorna.

michael k

det är mycket enklare att köra turistbuss en linje så sträck på er lite och låt er nedslås av surpupporna på westins skoltrafik
de kanske är sura för att de inte har blivit utskickade någonstans

jag stöter ju på samma snobbism när jag kommer till stockholm kör du kineser hur faen kan du köra åt scandorama osv
nej vi kör bara i stockholm man tjänar mycket mer på det,säger de och kliver in i sitt gamla vrak från nittietalet
om de tjänar så bra så varför åker de inte nytt????

Trier

Citat från: michael k skrivet 06 februari 2008, 16:22:09 PM
säger de och kliver in i sitt gamla vrak från nittietalet
om de tjänar så bra så varför åker de inte nytt????

Just för att de kör gamla vrak från nittietalet  ;)

Seriöst, om du köper t ex en Setra 328 från slutet av 90-talet och lackar om den, fixar ny klädsel etc så kommer du garantera få charterkörningar från de stora resebolagen. Och du, med din 1-miljon-kronors-buss, har lika mycket betalt som de som betalat 5 miljoner för sin. Klart de tjänar pengar!

//Mr T

yngrot

Klart man hälsar på alla bussar man möter. Sen kan jag förstå om man som Tomas skrev möter 22st att det är knepigt "hinna" vinka. Jag möter en hel del turistare på rv 27 och de brukar heja tillbaka.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Westin's turistbussar är ju inte bättre än Swebus ledbussar om man ser till ålder, Westinbussarna som används till Skoltrafiken är ju några år, dessutom har dem extremt mycket sämre arbetstider än lokaltrafiken, då dem har delade turer utan möjlighet att åka hem, dom har inte heller nån lokal att vistas i utan står oftast och häckar på nån parkering innan de är dags för Em-passet.

Kanske är dem bara avunsjuka på Sl förarna som får köra lite vanligt folk å inte bara snorungar 8)

Men som sagt var, detta att Westin inte hälsar trots att man möter dom på nån smal liten väg är väl känt

Niklas Bygdestam

Att det finns en rangordning har jag också märkt. Men i vilken rang ligger man om man kommer med en veteranbuss? Min egen erfarenhet av detta har faktiskt varit positiv. I princip varje gång jag möter en buss oavsett om det är stadsbuss, länsbuss eller turistbuss så har förarna glatt hälsat på mig. Kanske har de reagerat på att man ser så annorlunda ut och sticker ut från mängden? De kanske tycker att man ser charmigt gammaldags ut så då måste de bara hälsa för att man ser rolig ut? Men i vilken rang ligger man egentligen? Kan misstänka att en del samtidigt kanske ser ner på en trots allt och bara tycker att man är amatör och inte kör "på riktigt" när man kommer med en sån skapelse?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

olasand

Som framgått i annan tråd går jag bussförarutbildning på Tjörn för tillfället.

Vi får lära oss att vi skall hälsa på allt från färdtjänstbuss till turistbuss. Gör vi inte det så får vi skäll av lärarna. Hitills har alla här uppe hälsat tillbaka.
  Skall bli spännande att se om någon i Göteborg hälsar på en övningsbuss när vi övningskör där nästa vecka!

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 februari 2008, 18:35:16 PM
Men i vilken rang ligger man om man kommer med en veteranbuss?

Vid linje- och sedemera privata körningar med H22 6431 under åren 2003-2007 möttes man mest av leenden och glada vinkar från SL-förare, vill jag minnas  :)

homer

Citat från: olasand skrivet 06 februari 2008, 18:37:23 PM
Som framgått i annan tråd går jag bussförarutbildning på Tjörn för tillfället.

Vi får lära oss att vi skall hälsa på allt från färdtjänstbuss till turistbuss.


Nånstans måste manju dra gränsen för sitt hälsande även om e alltid är trevligt, men färdtjänstförarna är taxiförare, och taxiförare gör alltid livet surt för bussen (genom att alltid vara ivägen) så då hälsar vi inte på dem!

JDS

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 februari 2008, 18:35:16 PM
Att det finns en rangordning har jag också märkt. Men i vilken rang ligger man om man kommer med en veteranbuss? Min egen erfarenhet av detta har faktiskt varit positiv. I princip varje gång jag möter en buss oavsett om det är stadsbuss, länsbuss eller turistbuss så har förarna glatt hälsat på mig. Kanske har de reagerat på att man ser så annorlunda ut och sticker ut från mängden? De kanske tycker att man ser charmigt gammaldags ut så då måste de bara hälsa för att man ser rolig ut? Men i vilken rang ligger man egentligen? Kan misstänka att en del samtidigt kanske ser ner på en trots allt och bara tycker att man är amatör och inte kör "på riktigt" när man kommer med en sån skapelse?

I princip kan man väl säga att ju blankare buss du kör, desto mer sannolikt är det att du är en seriös förare. Stadsbussar avviker ju lite där eftersom det är dokumenterat att bussbolagen låter precis vem som helst köra deras bussar, och en blank stadsbuss har alltså bara inte hunnit bli sönderkörd än.

Kör du en snygg veteranbuss så är det sannolikt att du uppträder som en seriös förare och är försiktig med fordonet. Därför spelar det inte så stor roll om den råkar vara en gammal stadsbuss, huvudsaken är att den är i gott skick och prydlig. Är den inte det så åker du väl ner i samma fack som de som kör omkring privat i gamla bussar ombyggda till husbilar och liknande.

(Att det finns avvikelser åt båda hållen från ovanstående "förutfattade meningar", det förutsätter jag att läsekretsen är tillräckligt intelligent för att själv begripa!)

homer

Citat från: JDS skrivet 06 februari 2008, 18:59:32 PM
I princip kan man väl säga att ju blankare buss du kör, desto mer sannolikt är det att du är en seriös förare.

Lite konstigt resonemang tycker jag, Turistbussar och framförallt veteranbussar är ofta 12 och max 13,5 meters bussar, dvs småbussar, som inte kräver nån nämnvärd teknik för att framföra, dessutom kör turistbussar väldigt mycket på motorväg och är knappast inne på trånga småkator med felparkerade bilar,

en turistbuss som är i tex stockholm kör ju i princip bara mellan wasamuseet och slottet  ::)

En linjebuss täremot är oftast en ledbuss eller en 15 meters boggie som måste in på trånga smågator eller slingriga småvägar på oplogade vägar, där turistbussföraren alldrig skulle drömma om att köra

nimbra

Det skulle inte förvåna mig om det i vissa kretsar finns nånslags statustänkande, knockar och små människor finns i alla yrken, dom är bara att beklaga.

JDS

Citat från: homer skrivet 06 februari 2008, 19:38:42 PM
Lite konstigt resonemang tycker jag, Turistbussar och framförallt veteranbussar är ofta 12 och max 13,5 meters bussar, dvs småbussar, som inte kräver nån nämnvärd teknik för att framföra, dessutom kör turistbussar väldigt mycket på motorväg och är knappast inne på trånga småkator med felparkerade bilar,

en turistbuss som är i tex stockholm kör ju i princip bara mellan wasamuseet och slottet  ::)

En linjebuss täremot är oftast en ledbuss eller en 15 meters boggie som måste in på trånga smågator eller slingriga småvägar på oplogade vägar, där turistbussföraren alldrig skulle drömma om att köra

Ja, och sopbilen är ännu besvärligare...

Det jag försöker säga är att privata bussägare är angelägna om att få förare som är rädda om fordonen. Swebus och liknande företag, i alla fall i Stockholm, anställer däremot förare utan busskörkort, utbildar dem halvhjärtat och låter dem sedan tävla med verkstaden om vem som hinner missköta dem mest. Bussarna ser ut därefter och repareras aldrig. Till och med trafikanterna lär sig vagnsnumren på de risigaste vagnarna och berättar historier för varandra om vem som har åkt med den trasigaste bussen.

Jonas M. Bobjörk

Jag mötte två turistare längs 204 i tisdags.
Hälsade på den första, han hälsade inte tillbaka. Den andra, en silverfärgad sak, körde åt sidan så jag kunde komma fram med min Omni och innan jag hann hälsa så tog han upp handen och hälsade. Jag hälsade tillbaka med ett leende och körde vidare längs den krokiga vägen.

Clabbe

Citat från: homer skrivet 06 februari 2008, 18:58:14 PM

Nånstans måste manju dra gränsen för sitt hälsande även om e alltid är trevligt, men färdtjänstförarna är taxiförare, och taxiförare gör alltid livet surt för bussen (genom att alltid vara ivägen) så då hälsar vi inte på dem!

Du ska veta va mycket färdtjänst mm, ja kört med bussreggat ....