Huvudmeny

Omni i snö

Startat av Jonas M. Bobjörk, 03 februari 2008, 03:46:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Brr...
Himla väder att ratta omni i. (En av de segaste Omni jag kört).
Snöa horisontalt.

En bild kostade jag på mig:

Vägen tillbaka var en intressant upplevelse. Mörkt. Snöfall. Krokig hal väg.
Och när jag närmar mig en hållplats där i skogen, en stolpe bredvid vägen, så har jag helljuset på. Nej, ingen där, gasar på. Då ser jag mörkret vinka. Står en tant med hund där på vägen, mörkt klädd tant, svart hund. Jag bromsar, men sjävklart lyckas jag ju inte stanna på hållplatsen (vill ju helst stanna kvar på vägen). Tanten får gå lite.
Reflexer, någon?

Nico

Reflexer används i normaltrafik endast av dagisbarn och deras fröknar (de senare endast på arbetstid) samt möjligen lågstadielever som haft något sällsynt informationsmöte med NTF eller motsvarande.

Mitt tips är att stanna om du anser det möjligt/säkert, men inte annars. Folk har ett eget ansvar för att visa att de även ska med. Att se till att de syns (medelst reflex, ficklampa, stormlykta eller what ever) och framförallt resa på sig och kliva fram lite är deras sak. Vi är inte tankeläsare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 februari 2008, 03:46:03 AM
Brr...
Himla väder att ratta omni i. (En av de segaste Omni jag kört).
Snöa horisontalt.

En bild kostade jag på mig:

Vägen tillbaka var en intressant upplevelse. Mörkt. Snöfall. Krokig hal väg.
Och när jag närmar mig en hållplats där i skogen, en stolpe bredvid vägen, så har jag helljuset på. Nej, ingen där, gasar på. Då ser jag mörkret vinka. Står en tant med hund där på vägen, mörkt klädd tant, svart hund. Jag bromsar, men sjävklart lyckas jag ju inte stanna på hållplatsen (vill ju helst stanna kvar på vägen). Tanten får gå lite.
Reflexer, någon?

Det finns ingen scania som inte är seg  :P ::) ;D
I branschen i 40 år

Optimal

Citat från: Jan skrivet 03 februari 2008, 11:05:59 AM

Busslinks 47xx, dom finner jag ingen som helst slöhet i. Men har du något förslag på piggare bussar? ;D ;)

Jan

Citat från: Optimal skrivet 03 februari 2008, 11:11:44 AM
Busslinks 47xx, dom finner jag ingen som helst slöhet i. Men har du något förslag på piggare bussar? ;D ;)

Bussar som var otroligt snabba var Volvo med Alpuskaross som SJ köpte in 88-90. :o
I branschen i 40 år

Optimal

Citat från: Jan skrivet 03 februari 2008, 11:14:27 AM
Bussar som var otroligt snabba var Volvo med Alpuskaross som SJ köpte in 88-90. :o

Okej, har aldrig åkt dom så jag kan ej yttra mig om dessa Alpus  ;D.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Jan skrivet 03 februari 2008, 11:05:59 AM

Jag sade inte att denna var den enda sega, men det var den segaste hittills. :)

håller med Optimal om att 47xx är pigga saker. Dessutom har de mugghållare och luftfjädrad stol. *pys pys**studs*

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2008, 09:46:02 AM
Reflexer används i normaltrafik endast av dagisbarn och deras fröknar (de senare endast på arbetstid) samt möjligen lågstadielever som haft något sällsynt informationsmöte med NTF eller motsvarande.

Mitt tips är att stanna om du anser det möjligt/säkert, men inte annars. Folk har ett eget ansvar för att visa att de även ska med. Att se till att de syns (medelst reflex, ficklampa, stormlykta eller what ever) och framförallt resa på sig och kliva fram lite är deras sak. Vi är inte tankeläsare.

Jag använder också reflex. När jag blev stående i Kaffebacken med totalpunka på Volvon hade jag tom EN471-godkänd varselväst :)
finns i alla fall många längs den vägen som har lampa eller lyser med mobilen. Men det är dom som ofta åker (och som säkerligen blivit förbikörda nån gång)

Cero

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 februari 2008, 12:04:39 PM

håller med Optimal om att 47xx är pigga saker. Dessutom har de mugghållare och luftfjädrad stol. *pys pys**studs*

De nya 4751-4760 i Hornsberg förefaller ännu piggare. De har den nya femcylindriga etanolmotorn med 270 hk. Med den snurran kanske det även blir lite fart på ledvarianten.

Optimal

Citat från: Cero skrivet 03 februari 2008, 12:18:19 PM
De nya 4751-4760 i Hornsberg förefaller ännu piggare. De har den nya femcylindriga etanolmotorn med 270 hk. Med den snurran kanske det även blir lite fart på ledvarianten.

Än så länge är dessa nya Omni hos Hornsberg mycket slöa. Men det beror väll på att motorn är så pass ny och ej inkörd?

Optimal

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 februari 2008, 12:04:39 PM
Jag sade inte att denna var den enda sega, men det var den segaste hittills. :)

Jag använder också reflex. När jag blev stående i Kaffebacken med totalpunka på Volvon hade jag tom EN471-godkänd varselväst :)
finns i alla fall många längs den vägen som har lampa eller lyser med mobilen. Men det är dom som ofta åker (och som säkerligen blivit förbikörda nån gång)

Har dom mugghållare  :o

Jonas M. Bobjörk

Jadå. Om man hittar var den sitter :)

Optimal

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 februari 2008, 12:34:41 PM
Jadå. Om man hittar var den sitter :)

Hehe. Trodde inte att dom hade sån lyx  :)

Nico

Citat från: Cero skrivet 03 februari 2008, 12:18:19 PM

Tja, ledetanolerna har ju inte direkt imponerat tidigare så man får väl se. En större motor kan kanske underlätta (och en större tank likaså), men jag undrar fortfarande hur användbara de blir i ett trafikområde som både har stadstrafik, men även ska kunna köra stadsmotorväg, vanlig motorväg samt bitvis även landsväg. Dvs. vägtyper där hastigheterna varierar mellan 30 km/h till 90 km/h. I dagsläget är det som sagt inte kul att lätta med en etanolled från en hpl. på 70-väg. Innan man är uppe i fart så har man ställt till en hel del förtret för övrig trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 februari 2008, 12:04:39 PMJag använder också reflex. När jag blev stående i Kaffebacken med totalpunka på Volvon hade jag tom EN471-godkänd varselväst :)

Tja, någon måste föregå med gott exempel...  ;)

Sen så stämmer det nog att de som är försedda med lampa/reflex nog hör till kategorin frånåkta. Det är ju av misstagen man lär sig och ibland är den hårda vägen den enda vägen.  :D

Alfred E. Neuman

Simon A

Då finns det en bra sak med Uppsala för oftast när man köper ett busskort så får man även med ett plastfodral med reflex på. Funkar hur bra som helst om man står och väntar på bussen, bara att rikta reflexdelen mot strålkastarna och gå fram lite.

//Simon