Bussförarutbildningsblogg!

Startat av olasand, 02 februari 2008, 18:33:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta forum! Hittade hit eftersom jag just nu håller på att utbilda mig till bussförare. Detta gör jag på Tjörn av alla ställen. Utbildningen jag går är en av landets få KY-utbildningar (kanske den enda?) som leder till att man blir fullfjädrad busschaufför med yrkeskompetensbevis. Utbildningen har alltså ingenting med arbetsförmelingen eller något bussbolag att göra och jag är där helt frivilligt!

Hursomhelst så bloggar jag om mina framsteg (eller bakslag) på min blogg. Hitills har jag hunnit skriva tre inlägg. Läs på: http://logg.olasand.se

Det är denna buss vi övningskör med just nu, som synes från Tjörns Omnibustrafik. En väldigt fin och trevlig buss med lädersäten!

Denna buss hittade jag utanför Tjörns Omnibustrafiks garage och busstvätt. Hoppas den blir upprustad någon gång! Notera förövrigt västtrafikflaggorna.

Fler bilder på min blogg:
http://logg.olasand.se

Karsten

Får ni inte lära er att köra den blå också? Den röda känns lite för bekväm..

Andreas Ljungqvist

Välkommen hit. Hoppas du ska finna det du söker..

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 02 februari 2008, 18:33:34 PM
Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta forum! Hittade hit eftersom jag just nu håller på att utbilda mig till bussförare. Detta gör jag på Tjörn av alla ställen. Utbildningen jag går är en av landets få KY-utbildningar (kanske den enda?) som leder till att man blir fullfjädrad busschaufför med yrkeskompetensbevis. Utbildningen har alltså ingenting med arbetsförmelingen eller något bussbolag att göra och jag är där helt frivilligt!

Hursomhelst så bloggar jag om mina framsteg (eller bakslag) på min blogg. Hitills har jag hunnit skriva tre inlägg. Läs på: http://logg.olasand.se

Välkommen hit! Mycket trevlig att du går utbildningen i Wallhamn på Tjörn. Jag var där för ett par år sedan när den var helt ny för att göra reportage och jag blev mycket imponerad av vad jag fick se. En genomtänkt utbildning och väl motiverade elever. Det är bara att gratulera dig till att du kommit in där och åtminstone jag tar gärna del av hur det går för dig i fortsättningen.
Trevligt också att se bilden på Tjörns museibuss. Om jag minns rätt var den i betydigt sämre skick för ett par år sedan, så det kanske trots allt finns hopp.
Tjörns Omnibustrafik ställer alltså upp med bussar för den här utbildningen och stöder den, men de har inget annat med den att göra. Förutom att en av eleverna när jag var där var dotter i ägarfamiljen Hansson.

Magnus

Av en ren slump råkade jag hitta reportaget på internet just idag. Det va ju lite lustigt. Kanske ett tecken på att man borde söka dit så småningom ;)

Reportage om utbildningen (pdf-fil)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 02 februari 2008, 21:07:29 PM
Av en ren slump råkade jag hitta reportaget på internet just idag. Det va ju lite lustigt. Kanske ett tecken på att man borde söka dit så småningom ;)

Reportage om utbildningen (pdf-fil)

Ja, titta där är det ju. Jag hade helt glömt bort att jag (med chefredaktörens goda minne) lovade Anders Bergius på Tjörns kommun att lägga ut det på nätet.

olasand

Tack för trevliga välkommnanden!

CitatFår ni inte lära er att köra den blå också? Den röda känns lite för bekväm..
-Nej tyvärr. Men vi började ju med en buss från 1987 och den var ju inte riktigt lika bekväm som den röda...

CitatMycket trevlig att du går utbildningen i Wallhamn på Tjörn. Jag var där för ett par år sedan när den var helt ny för att göra reportage och jag blev mycket imponerad av vad jag fick se.
-Ja, den artikeln var väl en av anledningarna till att jag sökte... Nu har utbildningen flyttat från Wallhamn till Skärhamn. I år är första gången som det finns möjlighet att bussen inomhus vid diverse tekniska demonstrationer!

CitatTjörns Omnibustrafik ställer alltså upp med bussar för den här utbildningen och stöder den, men de har inget annat med den att göra.
-Ja, de hyr i alla fall ut bussarna till ett hyfsat bra pris om jag förstått det hela rätt. Dock var det inte meningen att vi skulle ha den röda bussen egentligen, den är som redan nämnts ovan, lite väl fin för oss. Den vi skulle haft egentligen såldes visst lite plötsligt innan jul någon gång så då fick det bli denna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 02 februari 2008, 22:38:03 PM

-Ja, den artikeln var väl en av anledningarna till att jag sökte... Nu har utbildningen flyttat från Wallhamn till Skärhamn. I år är första gången som det finns möjlighet att bussen inomhus vid diverse tekniska demonstrationer!
-Ja, de hyr i alla fall ut bussarna till ett hyfsat bra pris om jag förstått det hela rätt. Dock var det inte meningen att vi skulle ha den röda bussen egentligen, den är som redan nämnts ovan, lite väl fin för oss. Den vi skulle haft egentligen såldes visst lite plötsligt innan jul någon gång så då fick det bli denna.

Kul att artikeln gjorde lite nytta.  :)
Även när jag var där hade man en finare buss än vad man egentligen skulle haft. Märkligt nog även denna med nummer 40:

Och minsann är det inte "er" gamla Merca med Helmarks-kaross som skymtar i bakgrunden.

Lars

Denna nya utbildning hos ANC i Arvika motsvarar troligen utbildningen på Tjörn

Från NWT
http://www.nwt.se/ArticlePages/200801/08/20080108170009_733/20080108170009_733.dbp.asp

Läs här om vad ANC är för något
http://www.aanc.se/index.php?page=om-anc

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 03 februari 2008, 00:38:19 AM

Från NWT
http://www.nwt.se/ArticlePages/200801/08/20080108170009_733/20080108170009_733.dbp.asp

Det verkar vara en bra utbildning det också men utbildningen på Tjörn är en KY-utbildning, vilket alltså kräver gymnasiebetyg, till skillnad från den i Arvika som "bara" kräver grundskolebetyg. Om det inte ändrats sedan starten har man på Tjörn också av Vägverket godkända examinatörer som alltså kan godkänna eleverna ända fram till dess de har D-kortet (eller CE-kortet) i sin hand.
Jag håller med Ola om att detta troligen är Sveriges enda KY-utbildning av yrkesförare.

olasand

CitatÄven när jag var där hade man en finare buss än vad man egentligen skulle haft. Märkligt nog även denna med nummer 40
Du var tydligen där och hälsade på någon av veckorna då två bussar användes, normalt har vi en åt gången. (Och visst är det samma merca som vi använt som står i bakom den glatt gråfärgade bussen!). Vi skall få låna två automatväxlade linjebussar under vecka 7 då den röda skall upp till fjällen på sportlov. Med dessa två skall vi öva stadskörning, troligtvis i Göteborg. (Så se upp om ni är i närheten!)

Citat från: Lars skrivet 03 februari 2008, 00:38:19 AM

Har för mig att jag läst någonstanns att utbildningen på Tjörn startades av en värmlänning. Kanske finns ett samband...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2008, 08:26:09 AM
Om det inte ändrats sedan starten har man på Tjörn också av Vägverket godkända examinatörer som alltså kan godkänna eleverna ända fram till dess de har D-kortet (eller CE-kortet) i sin hand. 

Precis! Jag behöver bara uppsöka vägverket för att ta kort och signera, vilket redan är avklarat!

Björn Ax

Kör ni automat bussar eller manuella??

// Hamre

olasand

Citat från: hamre skrivet 03 februari 2008, 20:31:24 PM
Kör ni automat bussar eller manuella??

Den röda bussen som vi kör just nu är manuell, men vi skall snart pröva på automater också!

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 03 februari 2008, 19:07:23 PM
Du var tydligen där och hälsade på någon av veckorna då två bussar användes, normalt har vi en åt gången. (Och visst är det samma merca som vi använt som står i bakom den glatt gråfärgade bussen!).

Jag fick uppfattningen om att man då alltid hade två bussar, men den bussförarekursen jag skrev om hade elva elever. Du skrev väl att ni bara var sex. Mercedes-bussen gick också som skolbuss och en av lärarna vid utbildningen körde den då.
Eleverna delade upp sig i tre grupper efter det jag gjort min research. Två grupper körde i var sin buss och en grupp höll på med teorin. Det är de senare som inte ville vara med på bild. Inte för att de var rädda för kameran utan för att de var så ivriga att plugga att de inte ville förlora någon tid på fotografering.

Björn Ax

Citat från: olasand skrivet 03 februari 2008, 20:47:46 PM
Den röda bussen som vi kör just nu är manuell, men vi skall snart pröva på automater också!

Va skönt. Inte så roligt att bara ha D för automat bussar. :)

// Hamre