Huvudmeny

Ny flygbuss linje.

Startat av Magnus, 30 januari 2008, 13:51:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Flygbussarna börjar köra Bromma-Arlanda.

Pressmeddelande

Ronni Svensson

Vil der kommer nye busser til denne linje?

Jonas1968

Synd bara att den bara trafikeras Måndag-Fredag. Även Lördag och söndag kan ju folk behöva byta mellan flyg på Bromma och flyg från Arlanda.

Maven

Citat från: Jonas1968 skrivet 30 januari 2008, 14:47:20 PM
Synd bara att den bara trafikeras Måndag-Fredag. Även Lördag och söndag kan ju folk behöva byta mellan flyg på Bromma och flyg från Arlanda.

Hur ofta behöver man transferresa mellan Bromma och Arlanda? Enligt pressmeddelandet verkar det ju främst handla om bättre förbindelser till Kista, men där man passat på att göra linjen genomgående.
De få som eventuellt behöver resa så på helger kan ju exempelvis åka med SL, även om det tar lite längre tid och innebär byten. Uppenbarligen har de klarat sig i alla år när linjen inte funnits...

Ulf Broman

Jag har tittat lite på tidtabellerna eftersom jag bor i Kista och tänkte det skulle bli fler förbindelser till Arlanda.
Men, jag tycker det verkar som att det flygbussarna gjort är inte att starta en ny linje, utan att lägga om så att linjen från Brommaplan via Solna och Kista till Arlanda i stället går från Bromma flygplats (inkl anslutning från Brommaplan en gång per dag) via Rissne och Kista till Arlanda, och att ändringen gäller från nu på måndag. Följdaktligen förlorar t.ex. Solna centrum sin direkta flygbuss till Arlanda.

Har jag sett rätt?

Maven

Så verkar det vara.
Den som ska till Arlanda och bor på Ekerö eller har gångavstånd till Brommaplan får nu visserligen ta tunnelbanan till S:t Eriksplan och därmed ett byte mer. Men för övriga i Västerort var det ju även förut snabbare att ta tunnelbanan till S:t Eriksplan eller T-centralen och därifrån ta flygbussen City-Arlanda, istället för att ta tunnelbanan till Brommaplan och där byta till flygbussen. Skillnaden i flygbusslinjernas turtäthet gör ju att man ofta sparar ännu mer tid. Själv har jag bara lyckats pricka Bromma-bussen en gång, och resandet var inte särskilt lysande. Men det var ju skoj att prova på i alla fall. :)

Bussmicke

Jag skulle inte vilja kalla linjen för ny utan bara ny linjesträckning.
Bromma flyg istf. Brommaplan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Sen kan man ju spekulera lite vem linjen är till för? Åtminstone den gamla verkade mera locka anställda på Arlanda än regelrätta flygresenärer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wolfie

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 08 februari 2008, 20:12:03 PM
Så verkar det vara.
Den som ska till Arlanda och bor på Ekerö eller har gångavstånd till Brommaplan får nu visserligen ta tunnelbanan till S:t Eriksplan och därmed ett byte mer. Men för övriga i Västerort var det ju även förut snabbare att ta tunnelbanan till S:t Eriksplan eller T-centralen och därifrån ta flygbussen City-Arlanda, istället för att ta tunnelbanan till Brommaplan och där byta till flygbussen. Skillnaden i flygbusslinjernas turtäthet gör ju att man ofta sparar ännu mer tid. Själv har jag bara lyckats pricka Bromma-bussen en gång, och resandet var inte särskilt lysande. Men det var ju skoj att prova på i alla fall. :)

Vid vissa tider var det tom snabbare att åka till Frösunda med 177 eller 176 och ta flygbussen därifrån. Det gjorde dessutom att man klarar sig med ett byte mindre om man bor utefter dessa linjer.

Ulf Broman

Citat från: Nico skrivet 08 februari 2008, 21:18:22 PM
Sen kan man ju spekulera lite vem linjen är till för? Åtminstone den gamla verkade mera locka anställda på Arlanda än regelrätta flygresenärer.

Enligt pressmeddelandet riktar man sig en hel del mot folk som skall till (eller från) arbetsplatser i Kista.
Sen är det ju lockande för oss som bor i Kista (elller hela norra Järva) att ta bussen, för det går nästan lika fort till Arlanda som det tar med T-banan till stan och promenad till A-train eller flygbussarna i Cityterminalen. När jag åkt till/från Kista har det nog alltid klivit av/på flera i Kista, och en del har haft resväskor.
Men, det motsäger inte vad Du säger om att en del av de resande kan ha arbetsplats på Arlanda.

Nico

Tänkte mera på sträckan Bromma[plan] - Kista. Vid Brommaplan, och även Solna C samt de flesta hållplatserna däremellan, tyckte jag att det oftast var anställda som klev medan just de rena flygresenärerna ofta var i minoritet. I Kista så finns det ju fler hotell och arbetsplatser så där var det en annan femma. Sen beror det även på tid på dygnet. Vet att man på Brommalinjen ofta frågade folk var de skulle av och på så vis (då man ju inte har någon påstigning) så kunde man ibland helt distansera stopp som Kista, Frösundavik, Solna C etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bear

Det nya upplägget skiljer sig lite, förut kunde man som redan nämnts intervjuva folk på ARN för att sedan kanske få hoppa över ex. Solna C...på den nya linjen har vi påstigande (?) i båda riktningar på samtliga 6 hållplatser. Vi kör med befintlig vagnpark dvs. främst med Volvolederna och Setrorna men ibland med turistarna (beror lite på hur tjänsten i övrigt ser ut).
Några kunder har faktiskt valt att åka från Brfl till ARN men lejonparten kliver ju på i Kista. Fullsatt är det dock inte...

Mvh Bear