Vänster och högertrafiksbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 30 januari 2008, 11:00:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2008, 23:01:57 PM
NHK och Peter Ödén har berättat om dispensbussar och sådana fanns några stycken i landet på linjer som främst gick i glesbygd (Vaxholm och Årsunda må ursäkta). Bussarna i Göteborg (och väl inte heller i Stockholm) behövde inte någon dispens eftersom de aldrig stannade så att av- och påstigning behövde ske ut mot gatan. Men jag kan inte minnas att jag läst om något sådant i några andra städer. Rent generellt hade bussbolagen gott om bussar inför dagen H, eftersom man hade ett antal bussar som skulle utrangeras och många av dem var inte mer än knappt 10 år gamla. I Uppsala minns jag att man sista sommaren körde med sina gamla Volvo Boxer med SKV-kaross från 1948-1949 i ett fåfängt hopp om att de äntligen skulle slitas ut ända fram till den 2 september 1967. En studiekamrat som körde "söndagsextra" var mycket glad för detta - utan att vara bussnörd föredrog han dessa framför lite mer moderna skapelser som SKV City och Scania-Vabis CF. Servo fanns bara i förarnas muskler och bussarna måste dubbeltrampas vid växling. Lite jobbigt att köra med i stan, i synnerhet från omkring 20 augusti när studenterna började återvända till staden och det var mycket folk som åkte.
Men den 3 september kunde han glädja sig åt att köra splitternya CR76-or. Vilket han också trivdes med.

Alltid roligt att läsa sånt här :)

Jag vet att du har bilder på Scania CR 76 från Uppsala i original. Skulle vara trevligt om det visades en igen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Tobbe

Omställingsbussar inom BSBV var (cf7661) BSBV 200 vet ej vad den fick för sl nummer. (bf7659) BSBV 20-28 (SL 7020-7028). Högertrafik bussar var  (CF7669) BSBV 50-75 (SL7050-7075). i trafik 1966 var bsbv 50-51 övriga i trafik 1967-09-03.
Tobbe

Björn Forslund

BSBV 200 var en CF76,  den fick först nr 7200, sedan 7199 vid SL (det fanns ingen BSBV 199). BSBV 74 och 75 hamnade i Södertälje redan innan SL tog över, blev SOAB 25 och 24, senare SL 7925,24.

Tobbe